مستند جزایر جنوبی خلیج فارس/قسمت دوم

در قسمت دوم مستند معرفی جاذبه های طبیعی و گردشگری جزایر جنوبی غیر مسکونی خلیج فارس در ایران به جزیره گُرم و جزیره نخیلو پرداخته خواهد شد.

زمان تماشا: 26 دقیقه

جزیره گُرم

به گزارش مارین‌پرس، در خصوص جزیره گرم در ویکی‌پدیا آمده است: جزیره اُمّ‌الکُُرم، ام‌الگُرم یا جزیره گُرم از جزیره‌های غیرمسکونی ایرانی همجوار سواحل استان بوشهر در خلیج فارس است.

این جزیره نزد بومیان به نام جزیره گُرم رایج است. علت آن نیز وجود درختان حرا در ساحل روبروی آنست که نزد اهالی به گُرم مرسوم است. از سویی بعضی منابع اجمالاً گرم را جداگانه در شمار جزایر کوچک (با مساحت کمتر از یک کیلومتر در زمان مد) این منطقه دانسته‌اند.با این وجود بنظر می‌رسد گرم از ملحقات جزیره ام‌الکرم (ام‌الگُرم) بوده باشد که بعلت مد گاه از آن جدا می‌شود و آنچه به واقعیت نزدیکتر است اینکه نام اصلی جزیره گُرم بوده که توسط دریانوردان عرب به سیاق عربی ام‌الگرم درآمده است.

جزیره گُرم پایگاه صیادان

این جزیره خالی از سکنه در فاصله ۱۴۰ کیلومتری جنوب شرقی بندر بوشهر، در ۱ و نیم کیلومتری سواحل دهستان و بخش بردخون از توابع شهرستان دیر در جنوب غرب روستای مل‌گنزه و دروداحمد (مقابل حدفاصل بخش بردخون و بخش مرکزی شهرستان دیر در خلیج فارس) و مشرق جزیره نخیلو قرار دارد و صیادان از آن بعنوان پایگاهی برای صید ماهی استفاده می‌کنند. شکل آن قوس نیم دایره است که ضلع محدب آن به سمت جنوب است سطح آن پوشیده از ماسه‌های ریزدانه نرم با بقایای صدف هاست. این جزیره قوسی ۲ کیلومتر طول دارد و دارای متوسط عرض کمتر از ۲۰۰ متر است.

مساحت این جزیره در حدود ۰٬۳۸ کیلومتر مربع است و بین ۲۷ درجه و ۵۰ دقیقه عرض شمالی و ۵۱ درجه و ۳۳ دقیقه طول خاوری واقع شده است. این جزیره ۱ تا ۲ متر از سطح دریا بالاتر است. فاصله این جزیره تا جزیره نخیلو ۸ کیلومتر است و آب و هوای جزیره گرم و مرطوب است.

جزیره ام‌الکرم یا گرم در خاوری جزیره نخیلو در فاصله ۱ و نیم کیلومتری ساحل قرار دارد. در سواحل مقابل این جزیره اجتماعاتی از جنگلهای ماندابی حرا (موسوم به گُرم) به مساحت ۲۵ هکتار قرار دارد. این جزیره دارای تپه‌های شنی و گیاهان شورپسند (تهما) است. محل زیست پرندگان بومی مانند: کاکایی قار، حواصیل خاکستری، باکلان و سلیم خرچنگ خور و پرندگان مهاجر زمستان گذران می باشد.

جزیره نخیلو

به گزارش مارین‌پرس، همچنین در خصوص جزیره نخیلو در ویکی‌پدیا آمده است: جزیره نَخیلو از جزیره‌های غیرمسکونی ایرانی در خلیج فارس است.این جزیره در شهرستان دیرِ استان بوشهر و در موقعیت جغرافیایی N275215 E512644 قرار دارد. این جزیره خالی از سکنه در حدود ناحیه بردخون در سواحل جنوبی استان بوشهر و در فاصله کمی نسبت به جزیره ام‌الکرم قرار گرفته‌است.

مساحت این جزیره حدود ۶۰ هکتار می‌باشد. منشاء آن صدفی – مرجانی و تقریباً بیضی شکل است. ارتفاع آن از سطح دریا یک و نیم متر است. از گیاهان شورپسند پوشیده شده‌است. در این جزیره پرستوهای دریایی پشت تیره، پرستوهای کاکلی بزرگ و کوچک و نوعی خرچنگ‌خوار و چکاوک کاکلی به‌سر می‌برند.جزیره نخیلو در حال حاضر بیش از هر چیز محل زیست لاک‌پشتان خلیج فارس است و یکی از نادرترین جزایر جهان و بی‌نظیرترین جزیره خاورمیانه در زمینه زادآوری پرندگان مهاجری دریایی است. در قسمت دیگری از جزیره نخیلو، تجمع کوچکی از جنگل‌های حرا در حاشیه خور مل کنزه وجود دارد.

سفر به جزیره نخیلو به دلیل تخم گزاری لاکپشتان و وجود پرندگان نادر ممنوع است و برای حضور در جزیره باید مجوز اداره محیط زیست گرفته شود.

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

دوره آموزش تکاوران نیروی دریایی ارتش در منجیل

س آبان 23 , 1402
مرکز آموزش تفنگداران دریایی ایران در منجیل نیز در سال ۱۳۵۱ تأسیس شد که پس از پیروزی انقلاب اسلامی با هدف تربیت تفنگداران ورزیده با اتکا به نیروهای خودی و بهره‌گیری از امکانات داخلی، این مرکز تحت عنوان فرماندهی تفنگداران دریایی به مأموریت آموزشی خود ادامه داد.
تصاویر رزمایش مشترک ذوالفقار 99 ارتش - روز اول

شاید برای شما جالب باشد