اقتصاد دریا، گره گشای بزرگ اقتصادی

نماینده جلفا در مجلس یازدهم گفت: با اقتصاد دریا، گره‌های بسیار بزرگی باز خواهد شد. حتی در حوزه دور زدن تحریم‌ها و کم‌اثر کردن آن‌ها اتفاقات مهمی خواهد افتاد، یعنی یک بندر، کنترلش راحت‌تر و تجارت دریایی در آن، بهتر است.

به گزارش راد و به نقل از روزنامه سرآمد، معصومه پاشایی‌بهرام، نماینده جلفا در مجلس یازدهم درخصوص وضعیت اقتصاد دریا در ایران گفت: نداشتن یک استراتژی جامع برای اقتصاد دریا، ما را به اینجا کشانده است. عده‌ای از پیشینیان که اکنون نیز بعضی از آن‌ها همچنان بر سر کار هستند، بدون استراتژی و برنامه مشخصی جلو رفته‌اند. این افراد باید پاسخگوی وضع موجود باشند. سواحلی که ما داریم چه به سمت اوراسیا منهای اینکه به قطب نزدیک است و بعضی ماه‌های سال یخ زده است و نمی‌توان از آن استفاده کرد، برعکسش دروازه‌ای به سمت اقیانوس‌ها داریم. دریای عمان و خلیج فارس را داریم و تنگه هرمزی که تقریبا دست ایران است. ما مجموعا این سواحل و شهرها و بندرها را داریم، ولی واقعا نتوانستیم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

هندوستان تمایل دارد با چابهار کار کند

پاشایی‌بهرام افزود: موضوع به این مهمی باید آسیب‌شناسی شود که چرا این‌گونه شده است. من در سفری که به هندوستان و جواهر لعل نهرو که یکی از بنادر و مناطق ویژه و آزاد اقتصادی هندوستان محسوب می‌شود، داشتم و دیدم که مردمان آنجا به شدت علاقه دارند که با چابهار کار کنند و وقتی پرسیدم چرا کار نمی‌کنید؟ گفتند ایران تمایل ندارد که با ما کار کند.

وی تصریح کرد: تا به امروز مدیرانی که بر سر کارها و پست‌ها بودند، مدیرانی نبوده‌اند که آن حوزه را بشناسند و هر دولتی که آمده، سهم‌خواهی‌های خودش را داشته و سعی کرده به هرکس جایی را بدهد. این مدیران، کارشناسان کار نبوده‌اند و کاری کرده‌اند که نتوانستیم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم. متاسفانه انتصابات، بیشتر از اینکه تخصصی باشد سیاسی بوده است.

رئیس فراکسیون مناطق آزاد اظهار کرد: علاوه بر این‌ها، برنامه و طرح‌های جامعی در این مدت وجود نداشته است. سند و چشم‌اندازی نوشته نشده که بگویند هر مدیری که آمد، ادامه این راه را باید برود. هر مدیری که روی کار آمده برای خودش یک نقشه راه جدایی در نظر گرفته و به سمت ایده‌های خودش رفته است. نه فقط این‌ها، بلکه در کل حاکمیت ما و حوزه مدیریتی به این مورد تعمیم داده می‌شود.

معصومه پاشایی‌بهرام یادآور شد: یکی از مناطقی که بیشترین ظرفیت را برای ما داشته است، چابهار است که در بدو ورود به این شهر، فقر را به چشم می‌بینیم؛ چابهاری که می‌توانسته روبه‌روی بندرهای بزرگ دنیا بایستد و گذرگاه مهمی باشد. بسیاری از کشورهای آسیای شرقی می‌گویند اگر واقعا چابهار می‌توانست تجارت دریایی کند، ما دور کره زمین را نمی‌چرخیدیم، بلکه از طریق چابهار و بعد کریدورهای جنوب به شمالی که داریم یا به سمت اروپا، از این مسیرها تجارت می‌کردیم، ولی این اتفاق نیفتاد.

اهمیت ریل و دریا در حوزه ترانزیت

پاشایی‌بهرام در ادامه گفت: مکمل راه‌های جاده‌ای این است که بنادر راه‌اندازی شوند. ما در تمام جلسات با وزرا، نگاه ویژه‌ای داریم تا بلکه اقتصاد دریاها راه بیفتد. این کار نیاز به یک عزم ملی دارد و ما دو مورد را در حوزه ترانزیت نادیده گرفته‌ایم؛ یکی ریل و دیگری دریا. در دنیا، بیشترین ترانزیت‌ها از طریق این دو است نه جاده. جاده‌ای که این‌قدر هزینه، آلودگی و استهلاک دارد. مجموع این‌ها به ما می‌گوید که باید یک بازبینی در سیاست‌های اقتصادی‌مان داشته باشیم و با سرعت آن را اجرایی کنیم.

وی افزود: پشت درهای بسته، خیلی حرف‌ها زده می‌شود، ولی هیچ‌کدام اجرایی نمی‌شود. البته در نشست با وزرا دیدیم که می‌خواهند به این کار سرعت بدهند. به نظر من اینکه کارها در مناطق آزاد پیش نمی‌رود، عمدی است و دست‌هایی چه در داخل چه در خارج و چه در بنادر رقیب هست که مدام آن منطقه را به هم می‌زنند که ما از طلایی که در آنجا داریم نتوانیم استفاده کنیم و نمی‌گذارند آنجا رونق بگیرد. چرا سیستان و بلوچستانی که گنج هست، این‌قدر بکر و دست نخورده مانده است؟ بهترین بندر و دروازه ما به دنیا بندر چابهار است و بعد از آن بندرعباس و بندر بوشهر و خود جزیره قشم.

عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی در مجلس یازدهم یادآور شد: قشم جایی ایستاده است که خیلی کارها می‌تواند بکند. وقتی پیشینه جزایر را می‌خوانید و الان آن‌ها را می‌بینید، متوجه می‌شوید که این جزایر در گذشته چقدر محل تردد کشتی‌ها بودند و الان فقط تفریحی و گردشگری شده و امتیازها را به رقبای روبه‌رو داده‌ایم. باید بازبینی کنیم که عرب‌ها چه کردند که گوی سبقت را از ما ربودند. ما در جلسات کمیسیون صنایع و بخش تجارت، دائما در حوزه این بنادر صحبت می‌کنیم. روی دریای عمان بحث زیادی هست که از ظرفیتش استفاده خوبی کنیم. تا به الان دبیرخانه مناطق آزاد، ضعیف عمل کرده و همیشه در آنجا درگیری هست و سیاست‌گذاری‌های درستی ندارد. مثلا وقتی قرار است برای کیش مدیرعاملی منصوب کنند باید آن مدیر، شخصی باشد که برند گردشگری داشته باشد. یا مثلا مدیرعامل چابهار باید اقتصاد دریا را بشناسد و قانون تجارت و حقوق بین‌الملل را بداند تا ما را به سمت و سوی درستی هدایت کند، ولی هدف‌گذاری در انتصابات اصلا تخصصی نیست و تا الان در این دولت موفق نشده‌اند مدیران خوبی را منصوب کنند.

جایگاه مناطق آزاد در اقتصاد کلان

معصومه پاشایی‌بهرام تصریح کرد: بهبود اوضاع، مستلزم این است که وزیر اقتصاد یک نگاه ویژه به مناطق آزاد و خصوصا جنوب داشته باشد. وقتی همه بنادر و جزایر را تبدیل به مناطق آزاد کردید، با داشتن ظرفیت‌های آن‌چنانی در داخل و نقش این‌ها، باید در اقتصاد کلان تعریف شود و بر اساس آن، کار را جلو ببرید.

پاشایی‌بهرام گفت: موضوع این است که جایگاه این مناطق در اقتصاد کلان تعریف نشده و مدیران فکر می کنند که فقط باید در مناطق آزاد، زمین بفروشند و کارهای خودگردانی و محرومیت‌زدایی و… کنند، ولی اصلا غرض در زمان قانون‌گذاری این نبوده است. باز به نظرم برای کار، دیر نیست. در شمال هم، بندر انزلی را داریم که منطقه آزاد است. شمال خیلی ظرفیت تجارت دریایی را ندارد، ولی جنوب به شدت دارد، ولی رها شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با رسیدگی به این مناطق، تا حد زیادی، بحث اشتغال‌زایی در آن مناطق حل می‌شود. در بنادر بزرگ دنیا که حجم عظیمی کالا صادرات و واردات می‌شود، میزان ایجاد شغل، بسیار بالاست. اقتصادی‌ترین شهر کشوری مثل هندوستان، بندر بمبئی است. از ضعیف‌ترین قشر که زاغه‌نشین‌ها هستند تا ثروتمندترین افراد که در گران‌ترین برج‌های هند ساکن هستند، در این بندر مشغول به کار و تاثیرگذاری می‌باشند. با اقتصاد دریا، گره‌های بسیار بزرگی باز خواهد شد. حتی در حوزه دور زدن تحریم‌ها و کم‌اثر کردن آن‌ها اتفاقات مهمی خواهد افتاد، یعنی یک بندر، کنترلش راحت‌تر و تجارت دریایی در آن، بهتر است.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

آغازی نه چندان امیدوار کننده برای صنعت کانتینری جهان در ژانویه ۲۰۲۳

ی بهمن ۹ , ۱۴۰۱
به گزارش مرین‌پرس به نقل از مؤسسه تحقیقاتی Xeneta؛ نرخ‌های حمل‌و‌نقل نقدی لحظه‌ای در ماه ژانویه  بین ۴۵۰۰ تا ۴۲۴۰  دلار در هر teu رسید؛ این در حالی است که برای مدت دو سال این رقم بالای ۵۰۰۰ دلار قرار داشت.  بدین ترتیب برای اولین بار نرخ‌های نقدی به کمتر […]