شاهرود بهترین نقطه اتصال مرز اینچه برون به کریدور شمال _ جنوب

رئیس کمیسیون تحقیق مجلس شورای اسلامی گفت: شاهرود بهترین نقطه برای اتصال مرز اینچه‌برون به کریدور شمال – جنوب است. بیش از هشت سال از افتتاح خط ریلی اینچه‌برون – ترکمنستان – قزاقستان می‌گذرد، اما هنوز سطح جابه‌جایی کالا به رقم قابل‌قبولی نرسیده و اتصال اینچه‌برون به کریدور شمال جنوب از طریق شاهرود، یک نیاز اساسی برای توسعه حمل‌ونقل کالا با کشورهای آسیای میانه و اوراسیا است.

به گزارش راد، نماینده شاهرود و میامی در مجلس با انتقاد از طولانی شدن پروژه ریلی اینچه‌برون- شاهرود – طبس گفت: این زیرساخت توسعه تبادلات تجاری کشور را موجب خواهد شد.

علی‌اصغر خانی درخصوص پروژه احداث مسیر ریلی اینچه‌برون به شاهرود بیان کرد: در حال حاضر یکی از موضوعات مطرح در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، احداث خط ریلی اینچه‌برون – شاهرود – طبس است که جلسات مختلفی را با وزارت راه‌وشهرسازی و سازمان برنامه و بودجه کشور برگزار کرده‌ایم.

خانی افزود: مسیر ترانزیتی فعلی از اینچه‌برون به گرمسار مشکلات خاص خود را دارد و علاوه بر طولانی بودن و نداشتن صرفه اقتصادی، از نظر فنی و زیرساختی راه آهن نیز دارای ایراداتی است؛ که با احداث مسیر اینچه‌برون به شاهرود علاوه بر افزایش ایمنی سیر قطارها و کاهش زمان حمل‌ونقل، میزان ترانزیت بار نیز به‌طور چشمگیری افزایش پیدا خواهد کرد.

وی، شاهرود را بهترین نقطه برای اتصال مرز اینچه‌برون به کریدور شمال – جنوب دانست و اظهار کرد: بیش از هشت سال از افتتاح خط ریلی اینچه‌برون – ترکمنستان – قزاقستان می‌گذرد، اما هنوز سطح جابه‌جایی کالا به رقم قابل‌قبولی نرسیده و اتصال اینچه‌برون به کریدور شمال جنوب از طریق شاهرود، یک نیاز اساسی برای توسعه حمل‌ونقل کالا با کشورهای آسیای میانه و اوراسیا است.

نماینده شاهرود و میامی در مجلس با انتقاد از کم‌کاری دولت‌های گذشته درخصوص این پروژه ملی گفت: در سال ۹۴ مقام معظم رهبری در ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه ششم، صراحتاً بر ضرورت تکمیل کریدور ریلی شمال به جنوب تأکید کردند، اما متأسفانه تا پیش از دولت سیزدهم برای این پروژه کار خاصی انجام نشده و کم‌کاری دولت‌های گذشته باعث احداث کریدورهای جایگزین در برخی از کشورهای همسایه گردیده است.

علی‌اصغر خانی با اشاره به مزایای قابل توجه این پروژه گفت: با اتصال مرز اینچه‌برون به شاهرود مدت زمان انتقال بار در کریدور شمال – جنوب چهار و نیم روز و مسافت آن۵۰۰ کیلومتر کاهش می‌یابد که نقش مؤثری در رشد اقتصادی و توسعه صادرات غیر نفتی کشور به کشورهای شرق و مرکز آسیا دارد.

رئیس کمیسیون تحقیق مجلس شورای اسلامی زمان آغاز عملیات اجرایی این پروژه را وابسته به سرمایه‌گذار خارجی دانست و گفت: در حال حاضر احداث این مسیر ریلی بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم دارد که مجلس در قانون بودجه، مجوز اجرای این پروژه از طریق فاینانس را صادر کرده و وزارت راه در حال رایزنی با سرمایه‌گذاران خارجی است.

خانی در پایان افزود: در حوزه ریلی مرتبط با شهرستان‌های شاهرود و میامی، علاوه بر احداث مسیر اینچه‌برون به شاهرود؛ راه اندازی قطار سریع‌السیر تهران مشهد نیز در دستورکار قرار دارد؛ که در حال حاضر با یک شرکت چینی برای سرعتی بین ۳۲۰ تا ۳۶۰ کیلومتر در ساعت توافقاتی صورت گرفته و این شرکت در حال مطالعه این مسیر است. /تحلیل بازار

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

آتش سوزی در بندر اسکندرون ترکیه ادامه دارد+ فیلم و تصاویر

چ بهمن ۱۹ , ۱۴۰۱
به گزارش مرین‌پرس به نقل از تی آر تی،تصاویری که امروز چهارشنبه از بندر اسکندرون ترکیه منتشر شده نشان می دهد که آتش سوزی کانتینرها در این بندر که پس از وقوع زلزله در روز دوشنبه آغاز شده بود، همچنان ادامه دارد. بنابراین گزارش، همچنان تلاش ها برای اطفای حریق […]