احداث یک بندر بزرگ در شرق استان هرمزگان

احداث یک بندر بزرگ در شرق استان هرمزگان

به گزارش مرین‌پرس به نقل از رادیو اقتصاد، حسن بیک محمدلو افزود: خوشبختانه مطالعات اولیه این پروژه صورت گرفته و همینطور زمین استحصال و آماده برای احداث یک بندر بزرگ است.

وی در ادامه افزود: از سال ۲۰۱۳ میلادی ابتکار یک کمربند یک راه از سوی چینی‌ها مطرح شد و شاید این موضوع در مقابل طرحی بود که آمریکایی‌ها پس از جنگ جهانی دوم به نام «مارشال» برای بازسازی و نوسازی اروپا بیان کردند.

معاون برنامه ریزی، توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادر و دریانوردی ایران گفت: طرحی که چینی‌ها ابتکار آن را در دست گرفته‌اند نزدیک به سه هزار پروژه را شامل می شود.

وی همچنین افزود: طبق برآوردها رقمی که این پروژه‌ها به خود اختصاص داده‌اند نزدیک به یک هزار و ۳۰۰ میلیارد دلار است.

بیک محمدلو اظهار داشت: ایران هم به لحاظ سابقه تاریخی و هم از نظر جایگاه ژئو‌استراتژیک خود در این زمینه نقش آفرینی جدی دارد.

وی عنوان کرد: در حال حاضر حجم مبادلات تجاری کشور چین از آمریکایی‌ها در مقابل اروپایی‌ها پیشی گرفته یعنی حجم تجارت چین با اتحادیه اروپا از حجم تجارت اتحادیه اروپا با آمریکا هم بیشتر شده است.

معاون برنامه ریزی، توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادر و دریانوردی ایران گفت: به هر حال یک حجم عظیمی از کالا می‌خواهد از شرق به سمت غرب روانه شود و همه به خوبی واقفند هم اکنون ۹۰ درصد تجارت جهانی برپایه دریا در حال اتفاق افتادن است.

وی افزود: اگر چینی‌ها بخواهند کالاهای خود را به سمت کشورهای غربی انتقال دهند یکی از موضوعات مهمی که خود را نشان می‌دهد این خواهد بود که در چه کریدورهای می‌توانند کالای خود را انتقال دهند؟

بیک محمدلو اظهارداشت: یکسری از مرزهای ایران قابلیت انتقال کالا به صورت زمینی در شرق کشور دارد اما نکته اساسی اینکه آیا در بنادر جنوبی به خصوص دریای عمان می‌توان امکان نقش آفرینی را در این کریدور شرق به غرب ایجاد کرد؟

وی عنوان کرد: طراحی که ایران دارد در مقابل موضوعی که چینی‌ها مطرح می‌کنند اینکه بتواند یک مگاپورت یا بندر بزرگ را در سواحل مکران فراهم کند.

معاون برنامه ریزی، توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادر و دریانوردی ایران یادآورشد: خوشبختانه در حوالی کوه مبارک واقع در شرق استان هرمزگان مطالعات اولیه برای احداث یک بندر بزرگ در حال انجام بوده و همینطور زمین استحصال شده و آماده برای احداث یک بندر بزرگ است.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

تاکید جانشین فرماندهی فراجا بر افزایش ضریب امنیت کشتیرانی در آبراه اروندرود

ی بهمن ۳۰ , ۱۴۰۱
  به گزارش مرین‌پرس، سردار سرتیپ قاسم رضایی در جریان بازدید از آبراه اروندرود و گفتگو با تعدادی از مأموران دریابانی خوزستان افزود: نباید هیچ عاملی سبب بروز ناامنی در آبراه بین‌المللی اروندرود شود. وی اروندرود را عامل دوستی دو ملت ایران و عراق توصیف کرد و افزود: خوشبختانه فرماندهی گارد […]