انباشت کانتینر‌های خالی در بنادر جهان

انباشت کانتینر‌های خالی در بنادر جهان

به گزارش گروه بین­‌الملل مرین‌پرس به نقل از سایت یونانی hellenic؛ طی هفتۀ گذشته بنابر اعلام کمیتۀ نظارت بر تعداد کانتینر جابه‌جا شده، شاخص کانتینر در دسترس (CAx) به ۶۴ دهم درصد افزایش یافت.

این یازدهمین هفتۀ متوالی است که شاخص بالای ۶ دهم درصد است. نرخ CAx بالاتر از نیم درصد به معنی ورود کانتینر‌های بیشتر در مقایسه با خروج کانتینر از یک بندر است.

گفتنی­ است؛ شاخص CAx تعداد کامل کانتینر‌های وارد شده را با تعداد کامل کانتینر‌های صادر شده مقایسه می­‌کند و مقدار نیم CAx به این معنی است که همان تعداد کانتینر در همان هفته از یک بندر خارج شده و وارد آن می‌­شود.

بنابر گزارش اعلام شده Caixin مدیا در گفتگو با اپراتور بندر شانگهای؛ در جریان محدودیت‌های مربوط به کویید-۱۹ در اوایل سال گذشته، اسکله­‌ها با حجم بالایی از کانتینر‌های تلنبار شده روبه‌­رو شدند و ماه­‌ها عقب‌نشینی در شانگهای، بزرگ­ترین بندر کانتینری جهان اتفاق افتاد.

لازم ­به­ ذکر است اسکله­‌های این بندر با کانتینر‌های خالی پُر شده است و بسیاری از آن­ها باید به بندر تایچانگ در آن نزدیکی منتقل شوند.

«ژو کای»، مدیر ارشد اطلاعات مؤسسه بین­‌المللی کشتیرانی شانگهای در این باره اظهار داشت: در ماه­‌های اخیر در مراکز صادراتی از جمله شانگهای و چینگ دائو، بررسی نرخ CAx برای کانتینر‌های ۴۰ فوتی در محدوده ۶ دهم  تا ۷ دهم بوده است، در حالی‌که شاخص­‌های مراکز عمده واردات آنتورپ در بلژیک و لس­‌آنجلس در آمریکای شمالی بالاتر از ۸ دهم بوده است.

بنابر اعلام انبارداری چین؛ از سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲میلادی، جریان بازگشت کانتینر‌های خالی عموماً بیشتر از حجم صادرات کانتینر‌های پُر بوده است که منجر به فشار گسترده بر انبار‌های کانتینر‌های خالی در بنادر بزرگ چین شده است.

کانتینر‌های خالی در سطح جهان حدود ۶ درصد از کل ظرفیت را تشکیل می‌­دهند و برخی از کشتی­‌های غیرفعال نیز با کانتینر‌های خالی پُر می­‌شوند.

A.P. Moller-Maersk A/S که حدود یک ششم کانتینر‌های جهان را اداره می­‌کند، هفتۀ گذشته گفت که تقاضا در صنعت حمل‌و‌نقل کانتینری در سال ۲۰۲۳ میلادی تا دو و نیم درصد کاهش می‌­یابد، اما ممکن است نیم درصد افزایش یابد.

غول کانتینری کپنهاگ اعلام کرد: این شرکت برخی از کشتی­‌های کانتینری نیمه کاره را به سکو‌های کانتینری خالی شناور تبدیل کرده است، که می­‌تواند به عنوان  محلی برای ذخیره کانتینر‌های خالی جهت کاهش هزینه‌­ها و تسهیل انتقال کانتینر‌های خالی بین بنادر مورد استفاده قرار گیرد.

عرضه بیش از حد کانتینر‌ها نیز به انباشته شدن کانتینر‌های خالی در بنادر کمک کرده است.

در سال ۲۰۲۱ میلادی، کشتی­‌های اقیانوس پیما تعداد بی‌­سابقه‌­ای کانتینر سفارش دادند در حالی‌که کانتینر‌های قدیمی کمتری را از رده خارج کردند.  

موجودی جهانی کانتینر‌های بخش حمل‌و‌نقل در سال ۲۰۲۱ میلادی با ۱۳ درصد افزایش به حدود ۵۰ میلیون (TEUs) رسید.

به گفته تحقیقات دریایی Drewry، این رقم سه برابر روند رشد قبلی بوده است. Drewry تخمین زد که در حال حاضر ۶ میلیون TEU کانتینر مازاد در مجموعه تجهیزات جهانی وجود دارد.

شرکت مشاوره حمل‌­و­نقل کلارکسون پیش­‌بینی کرده است که حجم حمل­‌و­نقل کانتینری در سال ۲۰۲۳ میلادی در مجموع به ۲۰۱ میلیون TEU خواهد رسید که ۳.۱ درصد کمتر از سال گذشته است.

با کاهش تقاضای حمل‌و‌نقل، قیمت حمل‌و‌نقل نیز کاهش یافته است.

از نیمه دوم سال ۲۰۲۲ میلادی، شاخص حمل‌و­‌نقل کانتینری صادراتی شانگهای که نشان‌­دهندۀ نرخ لحظه­‌ای بازار است، حدود ۸۰ درصد کاهش یافت.

طی روز‌های گذشته، نرخ حمل‌و‌نقل نقطه­‌ای برای یک کانتینر ۲۰ فوتی از شانگهای به اروپا با ۸۸ درصد کاهش نسبت به سال ۲۰۲۲ میلادی به ۹۲۵ دلار رسید، در حالی‌که این نرخ برای یک کانتینر ۴۰ فوتی از شانگهای به ایالات متحده آمریکا بود.

داده­‌های بورس کشتیرانی شانگهای نشان داد، ساحل غربی با ۸۴ درصد کاهش نسبت به سال ۲۰۲۲ میلادی به ۱۲۹۳ دلار رسیده است.

به گفته کارگزار ارشد حمل‌­ونقل دریایی؛ به طور کلی بازار حمل­‌و­نقل کانتینری ۴۵ روز پس از سقوط در اواسط سال نوی میلادی به تدریج درحال بازگشت است و انتظار می­‌رود این روند حداقل تا ۶۰ روز دیگر به طول بینجامد.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

تخلیه و بارگیری ۴۰ میلیون تن انواع کالا در بندر امام خمینی (ره)

د اسفند ۱ , ۱۴۰۱
به گزارش مرین‌پرس، داود چگنی با اشاره به تخلیه و بارگیری ۴۰ میلیون تن انواع کالا در بازه زمانی مذکور اظهار کرد: کالای اساسی به میزان ۱۴ میلیون تن، مواد معدنی و ساختمانی به میزان پنج میلیون تن، کالای متفرقه به میزان دو میلیون تن، مواد نفتی به میزان ۷.۱ […]