هنر لنج سازی رشته‌ای جدید در صنایع دستی کشور

هنر لنج سازی رشته‌ای جدید در صنایع دستی کشور

مریم جلالی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: لنج سازی یا هنر گلافی  یکی از مهمترین هنرهای بومیان ساحل نشین در منطقه ساحلی خلیج فارس و دریای عمان  با قدمت تاریخی طولانی است که بر‌اساس گفته‌های پژوهشگران قدمت آن به قبل از اسلام مربوط می‌شود.

معاون صنایع دستی کشور ادامه داد: این هنر هم‌اکنون نیز به عنوان یکی از اصلی‌ترین مشاغل بومی در مناطق خلیج فارس و دریای عمان محسوب می‌شود و از آنجا که ساخت آن توسط مواد کاملاً طبیعی و سازگار با محیط زیست صورت می گیرد از تمام شاخصه‌های مربوط به صنایع دستی برخوردار است.

وی خاطرنشان ساخت: به منظور حمایت از این رشته مهم که نشان‌دهندۀ هویت ایرانیان در منطقه خلیج فارس است و جلوگیری از افول و نابودی این صنعت مهم دریایی، برنامه ایجاد رشته لنج‌سازی به عنوان رشته جدید صنایع دستی تهیه و در نهایت در کمیته فنی معاونت صنایع دستی به تصویب رسید.

جلالی با بیان اینکه با ورود تکنولوژی‌های جدید در صنعت شناورسازی و ورود موادی مانند فایبر‌گلاس ممکن است رغبت ساخت لنج برای فعالیت‌های دریانوردی کاهش یافته باشد، در نظر داریم ساخت لنج‌های تزیینی و ماکت جهت فروش به عنوان صنایع دستی که مطابق با اصول لنج‌سازی و با استفاده از مواد طبیعی ساخته شده باشند را نیز در حوزه رشته لنج‌ سازی قرار دهیم.

این مقام مسئول در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اذعان داشت: لنج سازی تزئینی از جمله مشاغل بومی مناطق جنوبی کشور به ویژه بوشهر است که مورد استقبال علاقه مندان و گردشگران به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس قرار دارد.

به گفته معاون صنایع دستی کشور، با این اقدام لنج‌سازان می‌توانند از مزایایی که وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی در راستای رونق کسب و کار قرار می دهد، بهره مند شوند.

وی یادآور شد: رونق صنعت لنج سازی می تواند علاوه بر شکوفایی این صنعت به گردشگری دریایی در خلیج فارس و دریای عمان کمک شایانی کند چرا‌که گشت دریایی با لنج‌های سنتی از جذابیت بیشتری برای گردشگران به ویژه گردشگران خارجی برخوردار است.

جلالی با اشاره به اینکه مواد اولیه ساخت لنج شامل انواع چوب از جمله عناب، ساج جنگلی، بابلی و نیز ابزار‌آلات دستی است، گفت: مراحل ساخت لنج شامل انتخاب چوب، آماده کردن نقشه، برش چوب و ساخت پایه زیرین، آماده سازی ستون‌ها، نصب ستون‌ها، ساخت عرشه، ساخت قماره یا خانه لنج و پوشاندن سطح خارجی است.

 

 

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

افزایش ۴۰ درصدی مبادلات تجاری روسیه و چین در ۵ ماهه ۲۰۲۳

ج خرداد ۱۹ , ۱۴۰۲
  به کزارش مانا، صادرات از روسیه به چین با ۲۰ درصد افزایش به ۵۱ میلیارد دلار و واردات محصولات چینی به روسیه با ۷۵ درصد افزایش به ۴۳ میلیارد دلار رسید. کل تجارت خارجی چین در ژانویه تا پایان ماه می ۲۰۲۳ با ۲.۸ درصد کاهش به ۲.۴۴ تریلیون دلار […]
افزایش ۴۰ درصدی مبادلات تجاری روسیه و چین در ۵ ماهه ۲۰۲۳