آغاز پایش محیط زیست خلیج فارس توسط کشتی تحقیقاتی از ابتدای تیر

آغاز پایش محیط زیست خلیج فارس توسط کشتی تحقیقاتی از ابتدای تیر

علی سلاجقه در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به اهمیت محیط زیست خلیج فارس و دریای عمان از پایش محیط زیست خلیج فارس و دریای عمان با همکاری مشترک پژوهشگاه اقیانوس شناسی توسط کشتی تحقیقاتی خلیج فارس خبر داد.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: بر‌اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته این پایش از اوایل تیر ماه توسط کارشناسان محیط زیست ایرانی انجام خواهد شد.

وی با اشاره به برگزاری جلسه مشترک با راپمی (سازمان منطقه‌ای حفاظت از خلیج فارس و دریای عمان) گفت: در جلسه اخیر که با وقفه پنج ساله برگزار شده بود، اعلام کردیم در راستای همکاری جهت حفاظت از محیط زیست خلیج فارس و دریای عمان به زودی پایش‌های محیط زیستی توسط کاوشگر خیج فارس آغاز شود.

به گفته این مقام مسئول در سازمان محیط زیست کشور، به کارگیری کاوشگر خلیج فارس در پایش محیط زیست خلیج فارس نقش مهمی در کنترل آلودگی‌های دریایی منطقه خواهد داشت.

سلاجقه تصریح کرد: با توجه به دارا بودن مرز مشترک طولانی سواحل ایران در خلیج فارس و دریای عمان، نقش ایران در حفاظت محیط زیست خلیج فارس و آب‌های عمان بسیار حائز اهمیت است.

وی با تأکید بر اهمیت همکاری‌های فرامرزی با کشور‌های حاشیه جنوبی خلیج فارس و دریای عمان جهت حفاظت از محیط زیست دریایی منطقه بیان داشت: به طور قطع بهره گیری از کاوشگر خلیج فارس به عنوان نخستین شناور تحقیقاتی ساخته شده در کشور که یکی از نماد‌های خودکفایی ایران در زمینه توانمندی‌های دریایی محسوب می‌شود می‌تواند ایران را به عضو فعال راپمی تبدیل کند.

لازم به ذکر است، طرح اولین کشتی تحقیقاتی اقیانوس‌پیمای ساخت داخل برای شناخت بیشتر خلیج فارس و دریای عمان، انجام تحقیقات دریایی و ورود به پروژه‌های تحقیقاتی دریایی در سال ۸۸ از سوی پژوهشگاه اقیانوس‌‎شناسی به معاونت وقت علمی‌وفنّاوری ریاست جمهوری پیشنهاد شد و در نهایت عملیات ساخت آن در موافقت‎نامه‌ای بین این معاونت و وزارت علوم از اردیبهشت سال ۹۰ در سازمان صنایع دریایی آغاز و پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی به عنوان مجری طرح تعیین شد.

این کشتی تحقیقاتی، ۹۰۰ تُن وزن، ۵۰ متر طول، ۱۰ متر عرض و ۱۲ متر ارتفاع دارد و قادر است با آب و سوخت کامل به مدت ۴۵ روز در خلیج‌فارس، دریای عمان و شمال اقیانوس هند تحقیقات میدانی انجام دهد و این کشتی تحقیقاتی توانایی دریانوردی حدود سه هزار مایل دریایی را با حداکثر سرعت ۱۵ گره دریایی داراست. برای نمونه‌برداری، قابلیت این را دارد که تا عمق سه هزار متری از رسوبات کف دریا‌ها و اقیانوس‌ها برداشت کند.

«کاوشگر خلیج‌فارس» مجهز به پنج آزمایشگاه و انواع تجهیزات، امکانات و دستگاه‌های پیشرفته مطالعات دریایی و اقیانوسی است که برای ساخت آن ۲۷ میلیارد تومان از منابع ملی هزینه شده است. کشتی تحقیقاتی پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی با کمک تجهیزات و امکانات مدرن و پیشرفته آنالیز‌های شیمیایی، زمینی، فیزیکی، زمین‌شناسی از آب و رسوب دریا نمونه‌برداری می‌کند. همچنین این کشتی ضمن بررسی وضعیت آلودگی و آلایندگی‌های خلیج‌فارس، از بروز مشکلات زیست‌محیطی دریایی جلوگیری می‌کند. این شناور با گشت‏‎‌های خود در ساحل و فراساحل پارامتر‌های متنوعی از جمله شیمیایی شامل ژئوپلانکتون‌ها، آلایندگی موادمغذی، فلزات سنگین، آلودگی‌های نفتی و فیزیکی شامل شناسایی جهت جریان، ارتفاع موج در جزر و مد دریا و زیست شناسی، زمین شناختی و هواشناختی را مورد ارزیابی و اطلاعات جامعی از خلیج فارس و تنگه هرمز  را در اختیار کشور قرار می‎‌دهد که قرار است بخش گردشگری دریایی نیز به وظایف این کشتی تحقیقاتی نیز افزوده شود.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

امضای تفاهم‌نامه سرمایه گذاری احداث مرکز ساخت و تعمیرات کشتی‌ها در مجتمع بندری انزلی

د خرداد ۲۲ , ۱۴۰۲
به گزارش مانا، بعد از ظهر یکشنبه ۲۱ خرداد ماه حسین یونسی پس از امضای تفاهم‌نامه سرمایه گذاری احداث مرکز ساخت و تعمیرات کشتی‌ها در مجتمع بندری انزلی، اظهار داشت: با توجه به تقاضای بسیار در راستای خرید و ساخت کشتی در دریای خزر و همچنین سیاست‌های سازمان بنادر و […]