خوزستان از سند توسعه اقتصاد دریامحور برخوردار می‌شود

خوزستان از سند توسعه اقتصاد دریامحور برخوردار می‌شود

به گزارش خبرنگار مانا، محمد راضی جلالی در گفتگو با خبرنگاران رسانه‌ها با اشاره به برگزاری نشست بررسی سند توسعه اقتصاد دریا‌محور در محل نهاد ریاست جمهوری اظهارداشت: با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی و برنامه‌های دولت در این خصوص، ظرفیت استان‌های دارای مرز دریایی مانند خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سایر نقاط مرتبط با دریا در حوزه‌های مختلف از جمله کشتی‌سازی، حمل‌و‌نقل دریایی، گردشگری دریایی، آبزی پروری و پرورش ماهی در قفس به شکل متراکم بررسی شدند.

وی افزود: در این نشست قرار شد مطابق با مزیت‌های موجود استان‌های ساحلی، سند توسعه اقتصاد دریامحور تدوین شود تا از موازی کاری‌های احتمالی پیشگیری گردد؛ به عنوان مثال اگر منطقه‌ای از زیرساخت‌های لازم در حوزه کشتی‌سازی برخوردار است باید ظرفیت‌های مربوط به چنین فعالیتی بیش از پیش تقویت شود.

راضی جلالی با تأکید بر اینکه همه استان‌های ساحلی با محوریت اقتصاد دریامحور مأموریت خاصی را دنبال خواهند کرد ادامه داد: همچنین موضوعات دانش‌بنیان در برنامه ریزی‌های اقتصاد دریامحور مورد توجه قرار می‌گیرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استانداری خوزستان گفت: قرار است فرصت‌ها و ظرفیت‌های هر استان ساحلی اولویت‌بندی و سند توسعه اقتصاد دریا‌محور برای کل کشور تنظیم و تدوین شود.

وی تصریح کرد: کشور‌های موفق در توسعه اقتصاد دریا‌محور از رشد اقتصادی مطلوبی برخوردار هستند بنابراین در صورت اجرای این سند در کشور، فرصت‌های شغلی پایداری ایجاد می‌شود.

راضی جلالی ادامه داد: مطابق با برنامه ریزی‌هایی که در حال تدوین است، زمینه فعالیت سرمایه گذاران بخش خصوصی با هدف تحقق اقتصاد دریامحور تسهیل خواهد شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور اعلام کرده که نگاه تحولی وزارت کشور طرح توسعه زنجیره‌های ارزش راهبردی و همچنین اقتصاد دریامحور مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

گستره فعالیت‌های اقتصادی آبی فراتر فعالیت‌های سنتی مانند شیلات، گردشگری و حمل‌و‌نقل دریایی تعریف شده و مستلزم صنایع نوظهور از جمله انرژی‌های تجدیدپذیر، آبزی‌پروری، فعالیت‌های استخراج در دریا، بیوتکنولوژی و زیست هواشناسی دریایی است.

این نقش را به طور کلی می‌توان در بخش‌های مختلف از جمله تجارت، حمل‌و‌نقل، گردشگری دریایی، شیلات و بهره‌برداری از منابع طبیعی، انرژی و همکاری‌های تجاری و اقتصادی در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی تقسیم بندی کرد.

از طرف دیگر استفاده از سواحل دریا و امواج آن به عنوان منبع تولید برق یا ورزش‌های تفریحی، فعالیت‌های گردشگری در ساحل یا اعماق دریا و آب درمانی از مهمترین منابع اشتغال‌زایی محسوب می‌شوند به طوری که به ازای ایجاد یک شغل در بخش اقتصاد دریایی، چهار شغل جانبی ایجاد می‌شود.

استان خوزستان ۵۰۰ کیلومتر ساحل دریایی، رودخانه‌ای و آبراهی دارد و از شرایط مناسبی برای توسعه اقتصاد دریامحور با اولویت گردشگری، آبزی پروری و کشتی‌سازی برخوردار است.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

ترانزیت و اقتصاد دریایی مزیتهایی که جدی گرفته نشده اند

س خرداد ۳۰ , ۱۴۰۲
رضا دادگر در گفت و گو با خبرنگار بازار با بیان این مطلب که ترانزیت در کشور یتیم واقع شده است، اظهار داشت: ترانزیت و اقتصاد دریایی یک مزیت اصلی و رقابتی برای سیستان و بلوچستان است و می تواند بستر را برای توسعه پایدار در استان فراهم کند. کارشناس […]