اولویت‌های اصلی سازمان بنادر توسعه کمی و کیفی دریانوردان است

به گزارش خبرنگار مانا؛ مجید علی نازی که در مراسم گرامی‌داشت روز جهانی دریانورد سخن می‌گفت، اظهار داشت: امروز بیش از ۸۵ درصد تجارت دنیا از طریق دریا انجام می‌شود و در ایران نیز با توجه به همجواری با آب‌های آزاد نظیر خلیج فارس و دریای عمان و بزرگ‌ترین دریاچه دنیا (دریای خزر) اهمیت حمل و نقل دریایی بسیار زیاد است.
وی افزود: بیش از ۵۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی داریم که موجبات بهره‌مندی از این موهبت الهی را در بسیاری از زمینه‌ها از حمل و نقل گرفته تا صیادی، اکتشاف میادین، گردشگری، پژوهشی و خدماتی فراهم کرده است.
معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: صنعت حمل و نقل دریایی تأثیر زیادی در مبادلات فرامرزی به خصوص بازرگانی و تجارت فراقاره‌ای دارد. این صنعت به عنوان ایمن‌ترین نوع حمل و نقل کالای سنگین و سبک و کالای با ارزش شناخته می‌شود و تأثیر مثبت زیادی بر توسعه اقتصاد کشور‌ها دارد.
علی‌نازی افزود: دریانوردان هسته‌ای‌ترین عنصر تأثیرگذار در صنعت دریانوردی هستند. در بسیاری از کشور‌ها رکن چهارم نیرو‌های نظامی شناخته می‌شوند و این نشان از نقش‌آفرینی و اهمیت بالای این نیرو‌های ارزشمند دارد.
وی اضافه کرد: شعار سال جاری سازمان جهانی دریانوردی «مارپول در ۵۰ سالگی، تعهدات ما ادامه دارد» است. در همین راستا شعار روز جهانی دریانوردی با عنوان «مشارکت مؤثر دریانوردان در حفاظت از محیط زیست دریایی» معرفی شده است.
معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: با توجه به آموزش‌های تخصصی دریانوردان که طبق کنوانسیون استاندارد‌های آموزش، گواهینامه و نگهبانی مصوب سال ۱۹۷۸ و اصلاحات بعدی آن صورت می‌گیرد، آموزش درست به همراه فرهنگ‌سازی مناسب، ارتباط مستقیم با اجرای صحیح الزامات و تعهدات زیست محیطی روی کشتی‌ها، جلوگیری از انتشار مواد نفتی به دریا، نریختن زباله و فاضلاب کشتی تا تعهد به استفاده از سوخت‌های کم سولفور برای جلوگیری از آلودگی از موارد قابل ذکر در این باره است.
علی‌نازی گفت: در این راستا و با توجه به اهمیت و جایگاه دریانوردان در صنعت دریانوردی و رویکرد اقتصاد دریامحور کشور یکی از اولویت‌های اصلی سازمان بنادر توسعه کمی و کیفی دریانوردان است.
وی توضیح داد: گسترش همکاری با سایر کشور‌ها در زمینه شناسایی گواهینامه دریانوردان و انعقاد تفاهم‌نامه با دو کشور هند و سوریه، همچنین اجرای طرح مطالعاتی ارتقای اثربخشی، دوره‌های آموزشی با فناوری‌های روز دنیا از جمله این اقدامات است.
معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی به برنامه‌ریزی‌ها برای توسعه کمی و کیفی دریانوردان اشاره کرد و گفت: شایسته‌سازی دریانوردان شناور‌های صیادی و شایسته‌سازی پرسنل سکو‌های فراساحلی بر اساس کنوانسیون STKW از برنامه‌ها در این باره است.
علی‌نازی افزود: سال‌های گذشته برای رفاه حال دریانوردان اقدامات مناسبی در راستای تحقق دولت الکترونیک صورت پذیرفت و امروز هم برنامک و وبسایت همراه دریانوردان (ناد) رونمایی می‌شود.
وی اضافه کرد: در حوزه حقوق دریانوردان، سازمان بنادر با برخوداری از واحد کار دریایی در مرکز و بنادر و در راستای اجرای مقاوله‌نامه کار دریایی پیگیری موثری در زمینه پرداخت حقوق، بازگشت به میهن دریانوردان زمین‌گیر و شکایات آن‌ها به عمل آورده است و به‌طور مستمر پیگیر مطالبات و حقوق دریانوردان است.
گفتنی است؛ مراسم روز جهانی دریانورد امروز (سه شنبه) با حضور دست اندرکاران صنعت حمل و نقل دریایی کشور، جمعی از دریانوردان، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، مدیرعامل شرکت ملی نفتکش و دیگر دست اندرکاران صنعت حمل و نقل دریایی در تهران برگزار شد.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

افزایش ۲۰ درصدی عملکرد حمل کالا در شرکت کشتیرانی 

س خرداد ۳۰ , ۱۴۰۲
سه شنبه, ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ مونا روشندل&nbspگزارشگر رئیس هیئت‌مدیره گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه امسال قیمت‌ها نشان می‌دهد که باید بیش از گذشته تلاش کرد، گفت: «در ۳ ماه نخست امسال عملکرد شرکت کشتیرانی در جابه‌جایی کالا نسبت به مدت‌زمان مشابه سال گذشته ۲۰ درصد افزایش […]