تدوین برنامه‌های توسعه گردشگری در سواحل آزاد شده دریای خزر

تدوین برنامه‌های توسعه گردشگری در سواحل آزاد شده دریای خزر

احمد تجری در گفتگو با مانا با اشاره به اینکه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حال انجام اقدمات مؤثر جهت توسعه و ایجاد توریسم دریایی در مناطق جنوبی و شمالی کشور گفت: در این راستا اقدامات مؤثری با همکاری مشترک بخش دولتی و خصوصی صورت گرفته است.

مدیر‌کل سرمایه گذاری، زیرساخت‌ها و مناطق نمونه گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری، افزود: در همین راستا کمک‌های مالی دولت به صورت بلاعوض و تسهیلات بانکی در اختیار سرمایه‌گذاران بخش خصوصی علاقه‌مند به ایجاد امکانات گردشگری در نوار ساحلی کشور قرار گرفته است.

وی تأکید کرد: از سوی دیگر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همواره در حال انجام هماهنگی بین دستگاهی جهت اخذ مجوز‌های لازم و تسهیل شرایط برای متقاضیان بخش خصوصی است.

به گفته تجری، ارائه مشوق‌های خاص از جمله معافیت‌های تغییر کاربری اراضی، معافیت‌های واردات تأسیسات گردشگری، شناورها، کشتی‌ها و … و همچنین اعطای سوخت یارانه‌ای به شناور‌ها و کشتی‌های تفریحی و مسافری دارای مجوز از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از دیگر اقدامات مهم صورت گرفته در راستای توسعه توریسم دریایی است.

این مقام مسئول در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اذعان داشت: ارائه تسهیلات ارزان قیمت اشتغالزایی با رویکرد مناطق محروم و کمتر توسعه یافته ساحلی نیز جهت ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی به این مناطق صورت گرفته است.

وی در اولویت قرار دادن یارانه‌های تسهیلات به سرمایه گذاران بخش خصوصی در صنعت توریسم دریایی و ساحلی را از دیگر اقدامات مهم در راستای توسعه این بخش از صنعت توریسم اعلام کرد و بیان داشت: همچنین همکاری دستگاه‌های اجرایی برای تأمین بخشی از زیرساخت‌ها مانند راه و انشعابات و برق در مناطق ساحلی در حال انجام است.

تجری با اشاره به احصای فرصت‌ها و ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در مناطق ساحلی کشور گفت: در همین راستا توسعه کسب و کار‌های ساحل نشینان و اعطای مجوز برای برخورداری از مشوق‌های این صنعت نیز صورت گرفته است.

مدیر کل سرمایه گذاری، زیرساخت‌ها و مناطق نمونه گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری در ادامه با اشاره به آزاد سازی سواحل دریای خزر از تهیه برنامه توسعه و ساماندهی گردشگری ساحلی در نقاط تازه آزاد شده خبر داد.

وی با اشاره به اینکه توسعه گردشگری دریایی و ساحلی در طول نوار ساحلی دریای خزر متناسب با حفاظت از محیط زیست منطقه انجام خواهد شد، گفت: یکی از مهمترین موضوعاتی که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در طول سال‌های اخیر دنبال کرده، ایجاد بستر همکاری مناسب با سازمان حفاظت محیط زیست است؛ زیرا معتقد هستیم که محیط زیست یکی از بستر‌های مهم و دارای اهمیت برای توسعه گردشگری است.

به گفته تجری، جامعه گردشگری به ویژه نسلِ نو گردشگران به محیط زیست حساس بوده و برای ما  به عنوان متولی اصلی گردشگری و طبیعت‌گردی کشور، حفاظت از محیط زیست بسیار حائز اهمیت است؛ در واقع بخش مهمی از جاذبه‌های گردشگری همان فضای محیط زیستی هستند.

وی با تأکید بر اینکه قطعاً هرگونه اقدام در مناطق ساحلی دریای خزر با لحاظ ملاحظات زیست محیطی خواهد بود، بیان داشت: از آنجایی‌که سازمان حفاظت محیط زیست در چارچوب طرح آمایش منطقه باید ایجاد ساخت و ساز‌های سنگین مانند هتل‌های بزرگ، اسکله‌های گردشگری و مجتمع‌های گردشگری را داده باشد، سرمایه گذاران را به آن سمت هدایت می‌کنیم، ولی چنانچه محدودیت‌های زیست محیطی در هر نقطه‌ای وجود داشته باشد از سایر ظرفیت‌های گردشگری مانند طبیعت گردی، پرنده نگری، تفرج گسترده و فعالیت‌های گرشگری غیر آسیب زا بهره گرفته خواهد شد.

           

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

کشتیرانی ژاپنی ناوگان خود را به هوش مصنوعی مجهز کرد

ش مرداد ۲۱ , ۱۴۰۲
به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از containernews، این گروه ترابری دریایی، نصب پلتفرم هوش مصنوعی Orca را بر روی ناوگان‌های خود تأیید کرده است که شامل کشتی‌های باری فله بر، تانکر‌ها و شناور‌های کانتینری می‌باشد. بر‌اساس این گزارش، همکاری بین شرکت‌های NYK و MTI در اگوست ۲۰۲۰ میلادی […]