صنعت اوراق کشتی در رکود تابستانی

صنعت اوراق کشتی در رکود تابستانی

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از پورت نیو؛ موقعیت پاکستان در اواخر جولای و اوایل ماه آگوست ۲۰۲۳ میلادی در زمینه خرید کشتی‌های قابل اوراق با تقویت منابع مالی مواجه شد و موفق شد کشتی‌های فله را به ازای هر تُن ۵۲۰ دلار، کشتی‌های تانکر ۵۴۰ دلار و کانتینر را ۵۶۰ دلار خریداری کند. این درحالی است که چندی پیش اعلام شده بود اکثر یارد‌های اوراق  کشتی پاکستان در حال تعطیلی می‌باشند.

بعد از این کشور هند با خرید کشتی‌های قابل اوراق فله به ازای هر تُن ۵۱۰  دلار و تانکر‌ها ۵۳۰ دلار و کانتینر ۵۵۰ دلار در ردیف بعدی قرار گرفت؛ اما بنگلادش که همواره در زمینه خرید کشتی‌های قابل اوراق بالاتر از هند و پاکستان قرار داشت در هفته‌های اخیر با کسری بودجه مواجه شد و با پایین آوردن قیمت خرید کشتی‌های قابل اوراق از این دو کشور عقب ماند.  

بر‌اساس این گزارش در ماه جولای و آگوست ۲۰۲۳ میلادی نرخ خرید کشتی‌های اوراقی توسط بنگلادش به ازای هر تُن کشتی فله ۵۰۰ دلار، تانکر ۵۲۰ دلار و کانتینر ۵۴۰ دلار بود که دارندگان کشتی‌های اوراقی ترجیح می‌دهند به مراکز اوراق پاکستان و هند مراجعه کنند؛ بدین ترتیب بنگلادش با رکود قابل توجهی در زمینه اوراق کشتی مواجه شد.

در ادامه این گزارش آمده است بنگلادش که سال‌ها در ابتدای جدول رده‌بندی کشتی‌های اوراق قرار داشت اینک در انتهای جدول قرار دارد، زیرا از نظر قیمت‌گذاری و تأمین بودجه با مشکل مواجه شده است.  

بر‌اساس این گزارش به طور کلی در تابستان ۲۰۲۳ میلادی رکود بر بازار صنعت اوراق کشتی حاکم است و فعالیت چندانی از سوی مالکان برای فروش کشتی‌های قابل اوراق وجود ندارد، زیرا قیمت‌ها نسبت به  یک الی دو ماه پیش  پایین‌تر است.  

با توجه به رکودی که بر بازار صنعت اوراق حاکم شده و نرخ‌ها در سطوح پایین‌تر قرار دارند، بیشتر کشتی‌های فله خشک را می‌توان در یارد‌های اوراق مشاهده کرد و کشتی‌های کانتینری کمتر دیده می‌شود.  

در پایان این گزارش آمده است قیمت‌ها در بازار صنعت اوراق ترکیه نیز به اندازه‌ای پایین آمده است که هیچ رغبتی از سوی مالکان کشتی برای اعزام کشتی به یارد‌های اوراق این کشور وجود ندارد، برای مثال در هفته‌های اخیر نرخ خرید کشتی‌های فله اوراق به ازای هر تُن ۳۰۰ دلار، تانکر ۳۱۰ دلار و کانتینر ۳۲۰ دلار بود که هیچ انگیزه‌ای را برای مالکان کشتی ایجاد نمی‌کند.

شایان ذکر است چندی پیش گزارش GMS به عنوان بزرگترین مؤسسه خریدار کشتی‌های فرسوده در جهان  منتشرشد که در این گزارش اعلام شد یارد‌های هند و بنگلادش کشتی‌های قابل اوراق  کانتینر و تانکر را به ازای هر تُن ۶۲۵ دلار و کشتی‌های فله‌بر را ۵۷۵ دلار خریداری می‌کنند؛ اما در پاکستان این رقم بین ۶۰ تا ۸۰ دلار زیرِ قیمت است که در حال حاضر پاکستان با بازیابی مراکز اوراق و تأمین بودجه توانسته از بنگلادش جلو بیفتد.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

لایروبی سه اسکله نفتی پالایشگاه آبادان

س مرداد ۲۴ , ۱۴۰۲
به گزارش خبرنگار مانا، حکیم قیم در مراسم پایان بارگیری نخستین کشتی حامل گاز مایع در اسکله نفتی شماره ۷ آبادان افزود: ۱۲ هزار متر مکعب از اطراف این سه اسکله لایروبی شده تا کشتی‌ها با آبخور مناسب بتوانند در این اسکله‌ها پهلو بگیرند. وی با بیان اینکه برای نخستین […]