صید کیلکای دریای خزر به ۳ هزار و ۵۴۵ تن رسید/ کاهش ۱۲ درصدی صید کیلکای دریای خزر

صید کیلکای دریای خزر به ۳ هزار و ۵۴۵ تن رسید/ کاهش ۱۲ درصدی صید کیلکای دریای خزر

رضا عباسپور نادری در گفتگو با خبرنگار مانا در خصوص وضعیت صید کیلکاماهیان دریای خزر اظهار داشت: آخرین گزارش از آمار کیلکای صید شده دریای خزر حاکی از کاهش ۱۲ درصدی صید این گونه ماهیان در سال جاری است.

مدیر‌کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، افزود: در مجموع فعالیت شناور‌های کیلکاگیر در استان‌های گیلان و مازندران، سه هزار و ۵۴۵ تُن کیلکا صید شده است و این در حالی است که سال گذشته در مدت مشابه چهار هزار و ۳۴ تُن کیلکا صید شده بود.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت ۷۳ فروند شناور کیلکاگیر در استان‌های گیلان و مازندران، گفت: بر‌اساس آمار اعلام شده از ابتدای فصل صید امسال در مجموع دو هزار و ۱۳۹ بار تعداد شب‌های دریاروی شناور‌های کیلکاگیر بوده است.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، اذعان داشت: همچنین متوسط میزان صید در شب هزار و ۶۵۷ تُن و سرانه صید هر شناور ۴۹ تُن بوده است که که این سرانه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با کاهش ۱۱ درصدی همراه بوده است.

نادری با اشاره به اینکه از مجموع ۷۳ فروند شناور کیلکاگیر فعال در آب‌های دریای خزر، ۴۴ فروند به استان مازندران اختصاص دارد، بیان داشت: میزان صید در آب‌های استان مازندران هزار و ۸۱۹ تُن گزارش شده است که در مقایسه با آمار سال گذشته کاهش حدود ۲ درصدی را نشان می‌دهد.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، همچنین تعداد شناور‌های کیلکاگیر فعال در آب‌های استان گیلان در فصل صید امسال را ۳۰ فروند اعلام و تصریح کرد: میزان صید کیلکا در آب‌های گیلان نیز هزار و ۷۲۶ هزار تُن اعلام شده است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با کاهش ۲۰ درصدی همراه بوده است.

وی در ادامه گفته‌های خود خاطرنشان ساخت: کاهش صید کیلکا نست به سال گذشته مربوط به کاهش شب‌های دریاروی و کاهش تلاش صید به دلیل دیرتر شروع شدن فصل صید امسال بوده است.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، تأکید کرد: کیلکا ماهیان از آبزیان ارزشمند دریای خزر هستند که با استفاده از روش صید تور‌های قیفی شکل توسط لنج‌های صیادی کیلکا‌گیر برداشت می‌شوند.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران اظهار داشت: امید آن می‌رود تا در ادامه فصل صید، شاهد صید موفق و افزون صیادان سخت کوش کیلکا باشیم و شرایط پایدار ذخیرۀ کیلکا ماهیان در دریای خزر تداوم یابد.

وی یادآور شد: ارزش غذایی و پروتئینی بالا در کیلکا ماهیان می‌تواند پتانسیل مناسبی برای مصرف انسانی و ایفای نقش بیشتر در تغذیه روزمره مردم باشد تا هم نیاز به پروتئین سفید را مرتفع نموده و هم به دلیل فروش با قیمت بهتر، تأمین منافع جامعه صیادی زحمتکش و پر‌تلاش را به صورت مناسب‌تری انجام دهد.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، بیان داشت: بیش از ۹۰ درصد کیلکای صید شده در دریای خزر متأسفانه به مصرف پودر ماهی می‌رسد.

وی بیان داشت: از آنجا‌که کیلکا ماهیان در اعماق بیش از ۴۰ متر صید می‌شوند لذا از خاصیت غذایی بسیار بیشتری در مقایسه با سایر آبزیان حتی ماهیان استخوانی برخوردارند، اما متأسفانه به دلیل عدم آگاهی عموم مردم از این امر قیمت کیلکا همچنان پایین است.

عباسپور نادری با اشاره به اینکه می‌توان با فرآوری ماهیان کیلکا و ایجاد تنوع غذایی با استفاده از این محصول مشتریان بیشتری پیدا کرد، اذعان داشت: در سال‌های اخیر تلاش تشکل‌های صیادی بر افزایش مصرف انسانی کیلکا‌ماهیان است تا سود بیشتری عاید صیادان شود.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران با اشاره به اینکه از سال ۷۹ با ورود مهاجم شانه‌دار به آب‌های خزر شاهد کاهش چشمگیر ماهیان کیلکا بودیم، اظهار داشت: این گونه شانه‌دار با از بین بردن غذای اصلی ماهیان کیلکا باعث کاهش ذخایر این گونه ماهیان با ارزش دریای خزر شد.

عباسپور نادری در ادامه گفته‌های خود خاطرنشان ساخت: از دیگر ذخایر آبزی ارزشمند در دریای خزر ماهیان خاویاری است که ذخیره آن در وضعیت حساس و تحت مدیریت قرار دارد؛ با توجه به توافق سران پنج کشور حاشیه دریای خزر، صید تجاری این گروه از ماهیان ممنوع بوده و صید فقط با اهداف تحقیقاتی و جهت حفظ و بازسازی ذخایر انجام می‌شود.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

هوای شرجی، نفس ساکنان شهر‌های ساحلی خوزستان را به شماره انداخت

ی شهریور ۱۲ , ۱۴۰۲
محمد سبزه زاری در گفتگو با خبرنگار مانا افزود: میزان رطوبت در آبادان و ماهشهر ۸۲ درصد، خرمشهر ۸۱، هندیجان  ۸۰ و شادگان ۷۷ درصد ثبت شده است. به گفته وی از امروز (یکشنبه) تا صبح سه‌شنبه هفته جاری با جنوبی شدن جریانات جوی و انتقال رطوبت از روی خلیج […]