معرفی کتاب مدیریت استعداد‌های استراتژیک

مانا- موضوع مدیریت همواره غامض بوده است. در قرن بیستم و با توسعه روزافزون اقتصادها و چیرگی زندگی مدرن بر مناسبات انسانی، رشته مدیریت وارد عرصه‌های تازه‌ای شد که تا پیش از آن نه تجربه شده بود و نه ما به ازاء تاریخی داشت.

از جمله نوع رابطه کارفرما با سازمان نسبت به دوران پیش از آن کاملاً بازتعریف شد و ساختارهای مدیریتی به سوی بهره‌وری هر چه بیشتر و شکوفایی استعدادها در سازمان در راستای نوآوری و افزایش تاب‌آوری در رقابت فشرده در دنیای امروز سوق پیدا کردند.

از فرای چنین تحولاتی، مدیریت به رشته‌ای علمی بدل و با تعریف ساحت‌های نو بیش از پیش تخصصی شد. در این میان مقولات متنوعی از جمله «مدیریت استعدادهای استراتژیک» به عنوان یکی از زیرشاخه‌های علم مدیریت مطرح شد.

در کشور ما نیز به تبع دیگر نقاط دنیا تلاش برای تحول در بخش مدیریت و افزایش بهره‌وری سازمانی مورد توجه جدی بوده است. در همین راستا کتاب «مدیریت استعدادهای استراتژیک/جذب، توسعه و نگاهداشت کارکنان فرهیخته در محیط‌های رقابتی» چاپ و منتشر شده است که صرف نظر از عنوان جذاب آن برای علاقمندان به رشته مدیریت اهمیت مضاعفی برای فعالان حوزه دریا در ایران دارد.

کتاب مدیریت استعداد‌های استراتژیک از سوی دکتر بابک حسنی جلیلیان تألیف شده که خود سال‌ها در بخش دریایی کشور در عرصه‌های مختلف مشغول به فعالیت بوده است.

جلیلیان که سال‌ها به عنوان سرمهندس الکترونیک در ناوگان گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران فعالیت کرده طی سال‌های اخیر به واسطه علاقه و دانش وارد عرصه آموزش دریانوردی شده و در این حوزه شاگردان متعددی را تربیت کرده است.

وی دارای دو مدرک دکترای تخصصی مدیریت صنعتی و دکترای حرفه‌ای مدیریت کسب و کار بوده و به پشتوانه این دانش دست به تالیف کتاب یاد شده زده است.

کتاب «مدیریت استعدادهای استراتژیک/جذب، توسعه و نگاهداشت کارکنان فرهیخته در محیط‌های رقابتی» در ۷ فصل و ۱۶۵ صفحه از سوی نشر کیان دانش در سال جاری به بازار نشر عرضه شده است.

این کتاب در پیش گفتارخود، اهمیت استعدادهای استراتژیک و سرمایه های فکری سازمان را با در نظر گرفتن آنها به عنوان ارزشمندترین دارائی های نامشهود، مختصراً به بحث می گذارد. در مقدمه ضرورت مدیریت استعداد استراتژیک را در یک محیط تجاری رقابتی برجسته می‌کند و این پایه را برای درک اهمیت استعدادیابی، توسعه، مدیریت عملکرد، مشارکت کارکنان، توسعه رهبری، تجزیه و تحلیل استعدادها و مدیریت نیروی کار از راه دور ایجاد می کند.

در فصل نخست به استراتژی های جذب استعداد می پردازد که با اهداف سازمانی همسو هستند. این برندسازی اثربخش کارفرما را بررسی می‌کند، یک پیشنهاد ارزشی جذاب برای کارمند ایجاد می‌کند، از روش‌ها و ابزارهای استخدام نوآورانه استفاده می‌کند، و تنوع و شمول در فرآیند استخدام را ارتقا می‌دهد.

فصل دوم بر طراحی و اجرای برنامه های توسعه استعداد تمرکز دارد. بر اهمیت توسعه مبتنی بر شایستگی و برنامه ریزی جانشین پروری تأکید می کند. علاوه بر این، ایجاد یک فرهنگ یادگیری را مورد بحث قرار می دهد که باعث رشد مستمر کارکنان و استفاده از فناوری برای ابتکارات یادگیری و توسعه موثر می شود.

فصل سوم به بررسی سیستم‌ها و شیوه‌های مدیریت عملکرد، روش‌های ارزیابی عملکرد و تکنیک‌های بازخورد می‌پردازد. همچنین فرآیندهای کالیبراسیون استعداد و بررسی استعداد را برای شناسایی کارکنان با پتانسیل بالا و ایجاد پروفایل‌های موفقیت پوشش می دهد.

فصل چهارم به اهمیت ایجاد یک محیط کاری مثبت و تجربه کارکنان می پردازد. در مورد نظرسنجی های مشارکت کارکنان، برنامه ریزی اقدام، استراتژی های شناسایی و پاداش دادن به کارکنان با عملکرد بالا، و استراتژی های حفظ برای حفظ استعدادهای کلیدی و نقش‌های حیاتی بحث می کند.

فصل پنجم بر توسعه برنامه های توسعه رهبری موثر تمرکز دارد. شناسایی و توسعه رهبران با پتانسیل بالا، برنامه ریزی جانشین پروری و مسیر استعدادها را برجسته می کند.

فصل ششم به بررسی استفاده از داده ها و تجزیه و تحلیل ها برای بینش‌های مدیریت استعداد می‌پردازد. راه‌حل‌های فنّاوری منابع انسانی برای مدیریت استعداد، تحلیل‌های پیش‌بینی‌کننده برای کسب و حفظ استعداد را مورد بحث قرار می‌دهد. در فصل آخر یعنی هفتم به چالش‌های منحصر به فرد مدیریت نیروی کار از راه دور و پراکنده می‌پردازد. استراتژی‌هایی برای جذب و حفظ استعدادهای دور، ایجاد تیم‌های مجازی مؤثر و همکاری، مدیریت عملکرد و مشارکت در یک محیط از راه دور و تضمین بهره‌وری در میان چالش های کار از راه دور ارائه می‌دهد.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

ساماندهی و بهسازی آشوراده گام مهم در اجرای طرح طبیعت‌گردی

س شهریور ۱۴ , ۱۴۰۲
به گزارش مانا، دکتر علی‌محمد زنگانه در جلسه ویدئو کنفرانسی رئیس قوه قضاییه اظهار کرد: پس از حضور رئیس قوه قضائیه و رئیس جمهور در گلستان، موضوع آشوراده از چهار محور در حال پیگیری است. وی ادامه داد: در مرحله اول ساماندهی و بهسازی روستای آشوراده به عنوان گام مهم […]