ایران به کنوانسیون مارپول متعهد است

به گزارش مانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، در پیام علی‌اکبر صفایی چنین آمده است:

 تعیین شعار «مارپول در پنجاه سالگی، تعهد ما ادامه دارد» از سوی سازمان بین‌المللی دریانوردی (آیمو) به عنوان یکی از سازمان‌های تخصصی وابسته ملل متحد و عالی‌ترین مرجع صلاحیت‌دار وضع قواعد و استاندارد‌های جهان شمول در حوزه حفظ محیط زیست دریایی و ارتقای ایمنی و امنیت دریانوردی برای روز جهانی دریانوردی سال ۲۰۲۳ میلادی با لحاظ اولویت‌های کاری و چالش‌های پیشِ روی صنعت دریانوردی، برای توجه دادن همگان، از فعالان حوزه صنایع دریایی، کشتیرانی و حتی بندری گرفته تا مقامات دولت‌های عضو آیمو، سازمان‌های بین‌المللی و انجمن‌های مردم نهاد، به حفظ محیط زیست دریایی و افزایش بهره وری کشتیرانی است.

 آیمو با تصویب معاهدات دریایی زیست محیطی متعدد از جمله کنوانسیون مدیریت آب توازن، کنوانسیون ضد خزه، شناورسازی مغروقه‌ها و در رأس همه اینها، کنوانسیون بین‌المللی پیشگیری از آلودگی دریایی مصوب سال ۱۹۷۸، معروف به «MARPOL ۷۸» و در کنار آن ده‌ها دستورالعمل، توصیه نامه، راهنما و قطعنامه، پای‌بندی کامل خود را به اصل حفظ محیط زیست دریایی به عنوان یکی از اصول توسعه پایدار در عصر کنونی به اثبات رساند و در پنجاه سالگی تصویب کنوانسیون مارپول، به عنوان خاستگاه معاهدات دریایی زیست محیطی، بر استمرار تعهدات خود در این زمینه تأکید ورزید.

اگر‌چه سهم آلایندگی این صنایع در مقایسه با دیگر صنایع خشکی بسیار کم است، اما سازمان بین‌المللی دریانوردی در یک تلاش جمعی توأم با مسئولیت پذیری، همواره خود را موظف به تدوین استاندارد‌های زیست محیطی قابل قبول، در کنار توسعه و بهبود قواعد و الزامات ایمنی و امنیت دریانوردی، افزایش بهره وری کشتیرانی و پیشرفت‌های فنّاورانه می‌داند.

  جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از دولت‌های پیشگام در عضویت آیمو، به تمامی ضمائم شش‌گانه کنوانسیون مارپول ملحق شده است و همگام با دیگر دولت‌های متعهد، همواره خود را پای‌بند به اصول، قواعد، الزامات و استاندارد‌های آمده در این سند مهم بین‌المللی دانسته و از هرگونه تلاش و کوششی برای حصول اطمینان از اجرای این مقررات توسط ذی‌نفعان از یک طرف و اعمال نظارت مؤثر بر آن‌ها از طرف دیگر دریغ نمی‌نماید و در این مسیر سرمایه گذاری‌های کلانی را پس از انقلاب اسلامی انجام داده است.

 همچنان بر این باوریم، جمیع مساعی سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع حاکمیتی دریایی کشور و نمایندۀ دولت جمهوری اسلامی ایران نزد آیمو، زمانی منجر به نتیجه رضایت بخش می‌شود که همه ذی‌نفعان و دست اندرکاران صنعت دریانوردی خود را پایبند به تعهدات زیست محیطی بدانند. بدیهی است، در این میان نقش دریانوردان عزیز به عنوان راهبران کشتی‌ها نیز همواره تعیین کننده و تکمیل کننده نقش هدایت و رهبری مالکان کشتی‌ها و مدیران شرکت‌های کشتیرانی قلمداد می‌شود.

 در این مقام لازم می‌دانم، به موضوع اقتصاد دریامحور اشاره‌ای نمایم. در طول دو سال گذشته ارکان دولت به طور جد در تلاش بوده است تا موضوع اقتصاد دریا را به عنوان یکی از پیشران‌های پیشرفت کشور با لحاظ ظرفیت‌های زیست محیطی و رعایت ضوابط و قوانین لازم مطرح و اقدامات لازم را برای به ثمر نشاندن آن اجرایی نماید.

 در پایان روز جهانی دریانوردی را به جامعۀ بزرگ دریایی کشور تبریک و تهنیت عرض می‌نمایم ضمن ادای احترام به ارواح طیبه شهدا به خصوص شهدای دریایی، مراتب سپاس و قدردانی خود را از همه کسانی که سهمی ولو کوچک در توسعه و شکوفایی صنایع دریایی و دریانوردی کشور در همه ابعاد آن داشته‌اند، ابراز و اعلام می‌نمایم و برای همه عزیزان و خانواده محترم آنان سلامتی و توفیق روزافزون را در جهت نیل به اهداف عالی اقتصاد دریایی کشور، از درگاه خداوند متعال مسئلت می‌دارم.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

افزایش ۱۵ در‌صدی شاخص کشتی‌های فله خشک در بورس بالتیک

د مهر ۳ , ۱۴۰۲
به گزارش گروه بین الملل مانا به نقل از سایت hellenicshippingnews؛ شاخص حمل‌و‌نقل دریایی فله خشک در بورس بالتیک در هفته منتهی به ۲۲ سپتامبر ۲۰۲۳ میلادی سومین افزایش هفتگی خود را به ثبت رساند. براساس این گزارش شاخص کشتی‌های کیپ‌سایز با افزایش ۳ درصدی به بالاترین میزان از ۲۳ […]