آغاز فصل صید ماهیان دریای خزر اعلام شد

آغاز فصل صید ماهیان دریای خزر اعلام شد

رضا عباسپور نادری در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: زمان رسمی شروع فصل صید ماهیان استخوانی دریای خزر توسط شرکت‌های تعاونی پره در استان‌های شمالی ۲۵ مهر ماه اعلام شد.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، ادامه داد: همچنین زمان شروع فصل صید برای شرکت‌های تعاونی پره‌های منطقه میانکاله مازندران و گلستان، ۱۸ مهر ماه در نظر گرفته شده است.

وی خاطرنشان ساخت: زمان شروع فصل صید برای شرکت‌های تعاونی پره‌ای که در انجام تکثیر طبیعی و بازسازی ذخایر مشارکت داشته اند با هماهنگی و مدیریت شیلات استان، ۲۰ مهر ماه تعیین شده است.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، ادامه داد: تصمیم گیری در خصوص موضوع در کمیته مدیریت صید مرکز با حضور نمایندگان تحقیقات شیلات، اتحادیه صیادی و بخش‌های تخصصی ذی‌ربط انجام شده است که با پشتوانه نتایج و یافته‌های پژوهشی و در نظر داشتن ملاحظات مدیریتی تصمیم گیری لازم انجام می‌شود.

به گفته نادری، مهمترین گونه‌های صید ماهیان استخوانی دریای خزر به ماهی سفید، کفال و کپور اختصاص دارد که صید آن‌ها توسط تعاونی‌های پره استان‌های گلستان، مازندران و گیلان هر ساله به مدت حدود ۶ ماه انجام می‌شود.

وی همچنین در خصوص صید ماهیان خاویاری گفت: صید ماهیان خاویاری با هدف بازسازی و تکثیر طی سال‌های اخیر تقریباً ثابت بوده است؛ صید ماهیان خاویاری به منظور بازسازی و تکثیر هر ساله از اوایل مهر ماه در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان انجام می‌شود.

وی در ادامه گفته‌های خود به حضور صیادان غیرمجازی اشاره کرد که در طول فصل صید اقدام به صید ماهیان خاویاری می‌کنند و بیان داشت: حضور مستمر یگان حفاظت شیلات در دریای خزر سد بزرگی برای رسیدن اهداف این صیادان غیرمجاز محسوب می‌شود.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران در ادامه گفته‌های خود یادآور شد: ۱۳۶ هزار نفر صیاد در شمال و جنوب کشور به حرفه صیادی اشتغال دارند که حدود ۹ هزار و ۵۰۰ نفر از آن‌ها در شمال کشور و در کرانه‌های دریای خزر و مابقی نیز یعنی حدود ۱۲۶ هزار و ۵۰۰ نفر در سواحل خلیج فارس و دریای عمان فعال هستند.

وی با بیان اینکه تعاونی‌ها و تشکل‌های صیادی می‌توانند به عنوان بازوان قدرمتمند شیلات در تحقق سیاست‌های کلان مدیریت ماهیگیری ایفای نقش کنند، اظهار داشت: در حال حاضر ۳۴۷ تعاونی صیادی در سواحل شمالی و جنوبی کشور به همراه هشت اتحادیه در هفت استان ساحلی و یک اتحادیه سراسری با تمرکز بر حوزه‌های صید و صیادی فعال هستند.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران ادامه داد: از این تعداد حدود ۱۶۸ تعاونی صیادی مربوط به استان‌های ساحلی جنوب و حدود ۱۷۹ تعاونی صیادی مربوط به استان‌های ساحلی شمال هستند که در کنار شیلات برای دفاع از منافع جامعه صیادی  تلاش می‌کنند و به عنوان ظرفیت ارزشمندی برای کمک به فراهم سازی زمینه مناسب در تحقق سیاست‌ها وبرنامه‌های کلان مدیریت صید شیلات محسوب می‌شوند.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

توقیف شناور حامل ۳۰ میلیارد ریال کالای قاچاق در آب‌های ساحلی ماهشهر

چ مهر ۵ , ۱۴۰۲
سردار لطفعلی پاکباز در گفتگو با خبرنگار مانا افزود: ماموران پایگاه دریابانی ماهشهر در حین گشت زنی دریایی، به یک شناور مشکوک به حمل کالای قاچاق مظنون شدند و آن را متوقف کردند. وی گفت: در جریان بازرسی از این شناور، ۸۰ دستگاه کولر گازی، ۵۵ دستگاه لباسشویی و ظرفشویی، […]
توقیف شناور حامل ۳۰ میلیارد ریال کالای قاچاق در آب‌های ساحلی ماهشهر