تاکید آنکتاد بر جوان سازی ناوگان حمل‌ونقل دریایی جهان

تاکید آنکتاد بر جوان سازی ناوگان حمل‌ونقل دریایی جهان

به گزارش مانا به نقل از سایت SEAFTY 4 SEA؛ آنکتاد ضمن تأکید بر لزوم جوان‌سازی ناوگان حمل‌ونقل اعلام کرد: ظرفیت ناوگان کانتینری در سال ۲۰۲۲ میلادی، ۳.۹ درصد، ناوگان نفتکش ۳.۴ درصد، کشتی‌های فله ۲.۸ درصد و کشتی‌های حامل گاز ۵ درصد رشد داشته است.

از نظر تناژ تحویل کشتی‌های فله‌بر خشک پیشتاز بودند و پس از آن نفتکش‌ها و کشتی‌های کانتینری قرار دارند.

چین، کره و ژاپن ۹۳ درصد از کل کشتی‌ها‌ی تحویل شده را در سال ۲۰۲۲ میلادی به خود اختصاص دادند.

تناژ کلی کشتی‌های ناوگان جهانی ۲.۲۷ میلیارد DWT تُن وزن مرده ( وزن مرده شامل وزن خود کشتی نمی‌شود و مجموع وزن محموله، سوخت، آب شیرین، آب توازن، آذوقه، مسافران و خدمه است) محسوب می‌شود که نرخ رشد سالانه آن ۳.۲ درصد است.  

میانگین رشد سالانه وزن مرده ناوگان جهانی بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ میلادی، ۷ درصد بودند که در سال‌های بحرانی ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ میلادی به ۴.۹ درصد کاهش یافت و در دوران همه گیری کرونا رشد ناوگان کاهش یافته و به ۳.۱ درصد در سال رسید.

بر اساس گزارش آنکتاد ناوگان جهانی در حال حاضر در حال پیر شدن است به گونه‌ای که در آغاز سال ۲۰۲۳ میلادی میانگین سنی کشتی‌های تجاری ۲۲.۲ سال بود که در مقایسه با یک دهه پیش به طور متوسط سن آن‌ها بالا رفته و این در حالی است که نیمی از ناوگان کشتیرانی جهان بیش از ۱۵ سال سن دارند.  

تاکید آنکتاد بر جوان سازی ناوگان حمل‌ونقل دریایی جهان

نمودار میزان رشد ناوگان حمل و نقل دریایی جهان از سال ۱۹۸۰ تا ۲۰۲۳

 

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

افزایش ۱۰۵ درصدی صادرات کالا از گمرک آبادان

د آبان ۱۵ , ۱۴۰۲
بهروز قره بیگی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار مانا افزود: در این مدت ۱۵۰ هزار و ۲۴۴ هزار تُن کالا به ارزش ۵۸ میلیون و ۱۰۲ هزار دلار صادر شده که از نظر وزنی ۳۶۹ درصد و از لحاظ ارزشی ۱۰۵ درصد افزایش نشان می‌دهد. وی گفت: کاهِ حبوبات، آبزیان، […]