رقابت تنگاتنگ چین و کره جنوبی در ساخت کشتی‌های جدید

رقابت تنگاتنگ چین و کره جنوبی در ساخت کشتی‌های جدید

به گزارش گروه بین‌الملل مانا؛ تحقیقات مؤسسه کلارکسون نشان می‌دهد که سفارش جهانی کشتی در ماه اکتبر ۲۰۲۳ میلادی، ۲.۴۹ میلیون تناژ معادل ۶۰ کشتی است؛ در حالیکه این رقم در سال ۲۰۲۲ میلادی، ۱.۵۴ میلیون تناژ ناخالص برای ۱۸ کشتی بود.  

از آنجایی‌که کره جنوبی توانست در اکتبر ۲۰۲۳ میلادی از نظر تناژ ناخالص دریافت سفارش ساخت کشتی بیشرین رقم را به خود اختصاص داد به همین  جهت فقط در ماه اکتبر پس از سه ماه کره جنوبی به رتبه اول تناز ناخالص کشتی‌های جدید صعود کرد.

در ادامه این گزارش آمده است تا  اکتبر سال جاری سفارشات کشتی جهانی به ۳۳.۶۹ میلیون تناژ ناخالص  و ۱۳۲۴ کشتی رسید.  

به همین جهت کره جنوبی با ۸.۹۳ میلیون تناژ ناخالص برای ۱۸۴ کشتی پس از چین که ۸۳۲ کشتی با ۱۹.۳۳ میلیون تناژ ناخالص در دست ساخت دارد، عقب افتاد.

به طور کلی تا پایان اکتبر ثبت جهانی سفارش کشتی با احتساب سفارش سال‌های قبل به تناژ ناخالص ۱۲۲.۵۸ میلیون رسید.

بر این اساس چین با ۵۹.۶ میلیون تناژ ناخالص و پس از آن کره جنوبی با ۳۸.۶۸ میلیون تناژ ناخالص از رتبه اول سفارشات عقب افتاد و چین رتبه اول را در دست گرفت.  

به طور کلی سفارشات انباشته کره جنوبی از ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۳ میلادی به ۸.۹۳ میلیون تناژ ناخالص برای ۱۸۴ کشتی رسید که چین با ۱۹.۳۳ میلیون تناژ ناخالص و با ۸۳۲ کشتی از کره جنوبی پیشی گرفته است.

در همین حال گروه صنایع سنگین هیوندای از هدف سفارشات سالانه خود فراتر رفته و در مجموع ۱۴۳ کشتی به مبلغ ۲۱.۹ میلیارد دلار دریافت کرده که نسبت به سال قبل ۱۲۸ درصد افزایش سفارش ساخت داشته است.  

بدین ترتیب از مبلغ سفارش سالانه پیش‌بینی شده که ۱۵.۷۴ میلیارد دلار بود بالاتر رفته است.

صنایع سنگین سامسونگ برای ۲۶ کشتی سفارش دریافت کرده که ۶۹ درصد از سفارشات هدف خود را در سال جدید با ۹.۵ میلیارد دلار پُر کرده است.  

Hanwha Ocean نیز با ۲۱ درصد افزایش سفارش ساخت برای سه تا چهار سال  آینده خود را تضمین کرده است.  

از سوی دیگر صنایع سنگین هیوندای ۱۷ کشتی حامل LNG را برای قطر در دست ساخت دارد.  

نکته‌ای که در گزارش اشاره شده افزایش قیمت کشتی‌های حامل LNG است که کره جنوبی از ابتدای سال نرخ سفارشات خود را از ۲۴۸ میلیون دلار به ۲۶۵ میلیون دلار افزایش داده است.  

به طور کلی چهار فروند کشتی‌ساز بزرگ کره‌ای در حال حاضر ۵۳۹ کشتی در دست ساخت دارند. در حالی‌که چین ۸۳۲ کشتی در دست ساخت دارد.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

صدور هشدار دریایی سطح زرد در خلیج‌فارس

س آبان ۲۳ , ۱۴۰۲
فرج‌الله شکوهی پور در گفتگو با خبرنگار مانا در بوشهر از افزایش سرعت وزش باد و تداوم وزش آن طی روز‌های چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاری در استان بوشهر خبر داد و اظهار داشت: در این راستا با افزایش سرعت وزش باد تا ۴۰ کیلومتر در ساعت هشدار دریایی سطح […]