اقتصاد دریامحور همت مسئولان را می‌طلبد

اقتصاد دریامحور همت مسئولان را می‌طلبد

هادی بیگی‌نژاد در گفتگو با خبرنگار مانا در خصوص ابلاغی سیاست‌های کلی توسعه اقتصاد دریامحور از سوی مقام معظم رهبری  گفت: پیرو ابلاغیه معظم‌له در خصوص اقتصاد دریامحور که در  برنامه‌ هفتم توسعه نیز به آن توجه شد چند نکته از جمله بانکرینگ، پرورش آبزیان، گردشگری، ترانزیت و مسائل اقتصادی مدنظر است.

نماینده مردم همدان و ملایر در مجلس یازدهم تأکید کرد: نکته‌ اول اینکه در حوزه بانکرینگ می‌توانیم سوخت‌رسانی به کشتی‌ها که در برنامه‌ پنجم و ششم توسعه نیز به آن اشاره شده بود و متأسفانه عملیاتی نشد را در برنامه توسعه هفتم به مرحله عمل و اجرا برسانیم.

عضو کمیسیون تلفیق در مورد پرورش آبزیان و انواع ماهی و میگو، ادامه داد: باید در حوزه‌ پرورش آبزیان، تولید و پرورش ماهی و میگو که عمدتاً کالای صادراتی و ارزآور محسوب می‌شوند و همچنین گردشگری دریایی و ترانزیت با همکاری دولت و مجلس برنامه‌ریزی مدون صورت گیرد.

وی در ادامه افزود: تمام مؤلفه‌هایی که نام برده شد نیاز به اراده‌‌ای قوی دارد تا متولیان و مسئولان مربوطه پای کار بیایند و عملیاتی شود، چرا که طی سال‌های گذشته در کشور اراده انجام این امور نبود، هرچند به عنوان مثال در حوزه‌ پرورش آبزیان و شیلات توسط مردم و بخش خصوصی، نیازی به بودجه آنچنانی نیست.

نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان این‌که اراده عملیاتی شدن کارها در حوزه بانکرینگ نیز تا پیش از این وجود نداشت، یادآور شد: در حوزه بانکرینگ یا سوخت‌رسانی به کشتی‌ها، استفاده مطلوبی از توان فکری، مدیریتی و مردمی نشده و افرادی که تمایل به انجام کار دارند نیز حمایت نمی‌شوند.

عضو کمیسیون انرژی در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اولین کار جهت استفاده از ظرفیت اقتصاد دریامحور برنامه‌ریزی برای اجرای کار، تعیین متولی و فرمانده میدان و حمایت همه مسئولان از آن است تا با تلاش آن مجموعه قوانین مربوطه عملیاتی شوند، به طور مشخص در زمینه‌ بانکرینگ یا سوخت‌رسانی به کشتی‌ها به این جمع‌بندی رسیده‌ایم که سالیانه در حدود چندین میلیارد دلار درآمد ارزی برای کشور ایجاد کنیم.

وی با انتقاد از برخی کم‌کاری‌ها، تأکید کرد: متأسفانه در کشور هیچکس خود را متولی بانکرینگ نمی‌داند و انتظار دارند که دیگری در این زمینه مسئولیت بپذیرند، اما معتقدم با تکلیف قانونی است که می‌توان اقتصاد دریامحور را عملیاتی نمود.

این نماینده مجلس در پاسخ به این سؤال که با توجه به فرمایشات رهبر انقلاب بر تأثیر و توسعه‌ سرمایه‌گذاری در حوزه دریا، دولت در این خصوص چه نقشی دارد، تصریح کرد: دولت در این زمینه سرمایه‌گذار بزرگی نیست چرا‌که بودجه سرمایه‌گذاری لازم را در اختیار ندارد. وظیفه‌ دولت این است که شرایط را برای سرمایه‌گذاران در این حوزه فراهم کند، به عنوان مثال فردی توانایی پرورش آبزی را در گوشه‌ای از دریا دارد بنابراین دولت بی‌تردید باید در این زمینه فرصت سرمایه‌گذاری را برای انجام این کار فراهم کند.

وی با اشاره به کاهش موانع حمل‌ونقل دریایی و استفاده از ظرفیت‌های این بخش، گفت: متأسفانه برخی‌ها ناتوانی، بی‌حوصلگی و عدم توانایی خود را پشت تحریم و مواردی از قبیل کمبود بودجه پنهان می‌کنند در حالی که با اراده لازم تمام این موضوعات عملیاتی خواهند شد.

بیگی نژاد در ادامه خاطرنشان کرد: سازمان بنادر و دریانوردی با در اختیار گرفتن امکانات و بودجه باید مکلف به کار شود و همه مسئولان این سازمان را حمایت کنند و اگر به مسئولیت خود در این حوزه عمل نکنند باید برخورد قاطع صورت گیرد.

منبع

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

امکان تردد کشتی‌ها با حجم ۵ میلیون تن بار در کانال ولگا

س آبان ۳۰ , ۱۴۰۲
سه شنبه, ۳۰ آبان ۱۴۰۲ گروه ترابران لایروبی کانال کشتیرانی ولگا-خزر از جمله تعهدات طرف روس جهت افزایش سطح تردد کشتی‌‌ها در رودخانه ولگا است که اکنون عملیاتی شده و بر اساس گزارش‌‌ها ولگا در سال ۲۰۲۴ میلادی، با برداشت ۱۱ میلیون تن به شرایط باثبات حفظ عمق ۴.۵ متر […]