احیای صید در خلیج گرگان با ساخت بندر صیادی در دهانه گرگانرود

احیای صید در خلیج گرگان با ساخت بندر صیادی در دهانه گرگانرود

مصطفی بهشتیان در گفتگو با خبرنگار مانا یکی از مشکلات اصلی در بنادر ماهیگیری دریای خزر را پدیده پسروی آب دریای عنوان کرد و گفت: روند افزایشی پسروی آب دریای خزر هم اکنون به گونه‌ای است که در کنار عامل موقعیت مکانی این بنادر که بیشتر آنها در مجاورت رودخانه یا کانال طبیعی قرار دارند؛ لایروبی بنادر ماهیگیری، جوابگوی نیاز ناوگان صیادی نیست.

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران، ادامه داد: امکان تردد شناورهای صیادی در بنادر ماهیگیری با بهره‌گیری از لایروبی کانال‌ها امکان پذیر است که لایروبی باید به صورت مستمر در حال انجام باشد.

به گفته وی، پس از هر بار لایروبی در مدت کمی به دلیل کاهش تراز سطح آب و رسوب‌گذاری‌، تردد و پهلوگیری شناورها با مشکل مواجه می‌شود و  اعتبار کافی برای لایروبی مستمر این بنادر در اختیار سازمان شیلات ایران قرار داده نمی‌شود.

وی با تأکید بر اینکه هم اکنون صیادان استان گلستان به دلیل خشک شدن بخش اعظم خیلج گرگان با بیشترین مشکلات صیادی در نوار ساحلی دریای خزر مواجه هستند، اذعان داشت: باید هر چه سریعتر اقدامات مؤثری جهت رفع برخی مشکلات منطقه در بخش صیادی صورت گیرد.

بهشتیان تصریح کرد: در استان گلستان به رغم اینکه صید کیلکا به خاطر نبود صیدگاه این گونه آبزی صورت نمی‌گیرد ولی سازمان شیلات ایران یک پروژه بندری را در منطقه صیادی خواجه نفس در دهانه گرگانرود آغاز کرده است که هدف آن پشتیبانی از مزارع پرورش ماهی در دریا، خدمات‌رسانی به شناورهای صیادان پره و یگان حفاظت از منابع آبزی منطقه است.

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران، اذعان داشت: این پروژه در سه فاز بازگشایی موقت ورودی بسته شده گرگانرود به دریا‌، احداث حوضچه و ایجاد موج شکن سنگی برای جلوگیری از  رسوب و محافظت از موج  در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه عملیات اجرایی فاز اول و دوم پروژه احداث بندر صیادی خواجه نفس تا حدود زیادی انجام شده است، خاطرنشان ساخت: فاز احداث موج شکن نیاز به اخذ مجوزهای لازم در منطقه و تامین اعتبار دارد که تاکنون محقق نشده است.

به گفته این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، در صورت اجرای کامل این پروژه شیلاتی، تولید آبزیان از محل پرورش ماهی در قفس در این منطقه آغاز خواهد شد.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت: با توجه به نیاز شدید احیای خلیج گرگان جهت تسهیل در فعالیت‌های صیادی، سازمان شیلات ایران اقدام به لایروبی دو کیلومتر از گرگان رود منتهی به خلیج گرگان کرده است.

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات، تاکید کرد: این اقدام به طور جداگانه از اقدامات ملی که توسط کمیته نجات خلیج گرگان و تالاب میانکاله در حال انجام است، به منظور کمک ضروری به صیادان استان گلستان توسط سازمان شیلات انجام می‌شود.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، تاکید کرد: با اجرایی شدن این پروژه علاوه بر امکان تردد قایق‌های صیادی در خلیج گرگان، شرایط مناسب برای فعالیت حفاظت از منابع و پشتیبانی پرورش ماهیان دریایی در قفس استان گلستان نیز فراهم خواهد شد.

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات، پروژه لایروبی گرگان‌رود را اقدام مهم سازمان شیلات در راستای حمایت فعالیت‌های صیادی عنوان کرد.

 

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

ارتقاء انبارهای شرکت مرسک با فنّاوری هوش مصنوعی

س مرداد ۲۴ , ۱۴۰۲
بر‌اساس گزارش containernews؛ هدف سیستم‌های قفسه بندی ساخته شده توسط شرکت Berkshire Gray را می‌توان خودکارسازی، بهبود و تسریع عملیات انبار در تأسیساتی به مساحت ۶۳ هزار و ۶۵۰ متر مربعی دانست. این انبار که بخشی از  SEGRO Logistics Park East Midlands Gateway است، در اکتبر ۲۰۲۳ میلادی به بهره […]