نرخ‌های نزولی صنعت کانتینری بازار اجاره کشتی‌ها را به هم ریخته است

نرخ‌های نزولی صنعت کانتینری بازار اجاره کشتی‌ها را به هم ریخته است

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از آلفا‌لاینر؛ در حال حاضر نرخ‌ها انعطاف پذیری خود را از دست داده و روز به روز به سمت کاهش نرخ‌های اجاره کشتی می‌رود.  

اگرچه برخی از کشتی‌هایی که با سایز پایین دارای نرخ‌های قابل قبولی هستند، اما نرخ کشتی‌های بزرگ به گونه‌ای است که در برخی مواقع برای اپراتور‌ها و مالکان بارگیری آن‌ها مقرون به صرفه نیست، اما همچنان مجبورند تَن به نرخ‌های موجود بدهند.

بر این اساس تا زمانی‌که وضعیت بازار بهبود یابد اجاره کنندگان باید منتظر بمانند و در این زمینه نمی‌توان چیزی را استثنا کرد.  

آنچه در حال حاضر در بخش اجاره صنعت کانتینر دیده می‌شود این است که نرخ‌ها در بسیاری مسیر‌ها پایین است و بعید به نظر می‌رسد که در مسیر پایدار بهبود یابد.  

بدین طریق از دید تحلیلگران آلفا‌لاینر آینده به هیچ عنوان قابل پیش‌بینی نیست و سرنوشت کشتی‌های بزرگی که روز به روز از کارخانجات کشتی‌سازی بیرون می‌آیند معلوم و مشخص نیست؛ زیرا محموله‌ها به شکل دلخواه  در کار نیست و یا اگر باشد نرخ‌ها آنقدر پایین است که اجاره کنندگان ترجیح می‌دهد فقط در مسیر‌های کوتاه با کشتی‌های کوچک تردد کنند.  

در این ارتباط بررسی‌های انجام شده از  نرخ اجاره کشتی‌های کانتینری با تناژ ۱۰۰۰ تا ۸۵۰۰ teu حاکی است نرخ‌ها در اواخر  ماه اکتبر نسبت به نیمه اول آن با کاهش مواجه شد.  

برای مثال کشتی‌های ۸۵۰۰ teu در ۱۷ اکتبر ۳۸۰۰۰ دلار اجاره می‌شد که در ۳۱ اکتبر ۲۰۲۳ میلادی به ۳۶۰۰۰ دلار رسید یا کشتی‌های ۵۶۰۰ teu در همین مدت از ۲۵۰۰۰ دلار به ۲۳۰۰۰ دلار کاهش یافت.  

کشتی‌هایی با ۲۵۰۰ teu از ۱۴۵۰۰ دلار به ۱۳۵۰۰ دلار رسید، بدین ترتیب با توجه به کاهش نرخ‌ها در مدت یک ماه معلوم نیست سرنوشت صنعت اجاره کانتینری در سال ۲۰۲۴ میلادی چه خواهد شد.  

در ادامه این گزارش آمده است چالش‌های موجود در بخش اجاره اجاره کشتی‌های کانتینری در سال‌های اخیر کمتر قابل مشاهده بود، زیرا در سال ۲۰۱۷ میلادی نرخ اجاره کشتی‌های ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ teu تا ۳۰ هزار دلار نیز بالا رفته بود، یا اینکه در سال ۲۰۲۱ میلادی نرخ اجاره ۴۵۰۰۰  دلار در روز را تجربه کرد، اما در سال جاری میلادی وضعیت نه تنها چندان دلخوش کننده نیست بلکه برای اپراتور‌ها نگران کننده است.

اوج فعالیت کشتی‌های اجاره کانتینری از ۱۰۰۰ تا ۸۵۰۰ teu به سال‌های ۲۰۲۱  و ۲۰۲۲ میلادی برمی‌گردد.  

اما نر‌خ‌ها هرچه از ابتدای سال ۲۰۲۲ میلادی دورتر شده و به سمت سال ۲۰۲۴ میلادی حرکت کرد به روند کاهشی ادامه دادند.  

در این ارتباط باید گفت نرخ‌ها در بازار آسیا هفته به هفته تضعیف شده و رقم ثابتی نمی‌توان برای انواع کشتی در نظر گرفت.  

در این میان از دید تحلیلگران آلفا‌لاینر افزایش هزینه‌ها را باید در نظر گرفت که باعث می‌شود اجاره کنندگان رغبت چندانی برای تردد مجدد نداشته باشند.  

به گفتۀ یکی از اپراتور‌های مسیر آسیا به آمریکا در برخی مواقع نرخ اجاره با احتساب هزینه‌های تحمیلی به کشتی برابری می‌کند، بدین ترتیب ترجیح داده می‌شود که این سفر آخرین سفر باشد مگر آنکه شاهد افزایش نرخ‌ها در آینده باشیم.

 

نرخ‌های نزولی صنعت کانتینری بازار اجاره کشتی‌ها را به هم ریخته است

جدول کاهش نرخ اجاره کشتی‌های کانتینر‌ی ۱۰۰۰ تا ۸۵۰۰ TEU از ۱۷ اکتبر تا ۳۱ اکتبر ۲۰۲۳
نرخ‌های نزولی صنعت کانتینری بازار اجاره کشتی‌ها را به هم ریخته است

نمودار نوسان نرخ‌های اجاره کشتی‌های  کانتینری از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۳

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

برگزاری جشنواره و نمایشگاه آبزیان کشور در بوشهر از ۱۹ تا ۲۲ دی ماه

ی آذر ۵ , ۱۴۰۲
به گزارش خبرنگار مانا از بوشهر،  عقیل امینی با بیان اینکه یکی از ظرفیت‌های مهم استان تولید محصولات پرورشی در حوزه آبزیان است، اظهار کرد: انواع محصولات شامل میگو، ماهی، جلبک، کرم نرئیس، زالو و صدف در استان بوشهر تولید می‌شود. وی برپایی نمایشگاه را فرصت مهمی در معرفی توانمندی […]