تجارت دریایی در بوشهر| روی کاغذ عالی؛ داخل سفره خالی

بازار؛ گروه استان ها: بوشهر از استان های ساحلی کشور است که به دلیل طولانی بودن مرز دریایی با کشورهای حاشیه خلیج فارس، همواره در تجارت دریایی پیشتاز بوده است.

در قرن های گذشته، بالغ بر ۱۴ کنسولگری کشورهای مختلف در بندر بوشهر دایر بوده و حجم زیادی از مبادلات تجاری و بازرگانی کشور از طریق بنادر استان بوشهر انجام می شده است.

در چند دهه اخیر، کالای همراه ملوان موسوم به ته لنجی از مهم ترین منابع تامین درآمد مردم ساحل نشین بوده و به ویژه در گناوه و دیلم و دلوار و دیر و بوالخیر که گمرک فعالی دارند، بیشترین کالای ته لنجی وارد شده است.

در چند سال اخیر، دولت محدودیت های فراوانی برای لنجداران و ملوانان ایجاد کرد به گونه ای که تعداد سفرهای لنج ها به شدت کم شده و به یک سفر خارجی در سال کاهش یافته است.

ورود رئیس جمهور و وزیر کشور برای حل ته لنجی

دولت سیزدهم ورود جدی به بحث ته لنجی داشته و رئیس جمهور و وزیر کشور در سفر به استان بوشهر، مستقیما در جریان مشکلات قرار گرفتند و تلاش های زیادی برای بهبود وضعیت انجام دادند.

با وجود تلاش ها و پیگیری های مکرر دولتی ها و نمایندگان مجلس و ائمه جمعه و جماعات و مطالبه گری رسانه ها، تاکنون گشایش چشمگیری در ورود کالاهای ته لنجی صورت نگرفته و در حد وعده و وعید و موکول کردن به آینده، سپری شده است.

تعدادی از لنجداران و فعالان تجارت خارجی در گفت و گو با خبرنگار بازار، ضمن گلایه از کندی مسیر ته لنجی خواستار تحرک جدی تر متولیان امور برای گشایش در وضعیت ته لنجی شدند.

به وعده ها عمل کنید

سعید دریانورد از لنجداران استان در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اهمیت سفرهای مصوب برای لنجها اظهار داشت: اگر وعده های داده شده در سفرها که تصویب می شوند، اجرایی و عملیاتی شوند، لنجداران می توانند به اهداف خود برسند.

وی افزود: شخص رئیس جمهور در سفر استانی، مشکلات را مشاهده کرد و قول های خوبی هم داد که امیدواریم به طور کامل محقق شود.

این لنجدار یادآور شد: معیشت مردم استان بوشهر به طور مستقیم با تجارت دریایی گره خورده و اگر مشکلات ته لنجی حل نشود قطعا، اشتغال جوانان لطمه می خورد.

یزدان کرامتی از تجار و بازرگانان استان بوشهر نیز به خبرنگار بازار گفت: لنجداران توقع زیادی ندارند فقط انتظار داریم، وعده ها و مصوبات روی کاغذ نماند تا سفره های مردم دچار مخاطره نشود.

وی اضافه کرد: خیلی از لنج ها از پارسال موفق به سفر خارجی نشده اند و کارگران و دست اندرکاران لنج ها، قطعا منتظر اقدام مسئولان هستند.

کرامت پیرویان از لنجداران استان بوشهر با اشاره به اهمیت ته لنجی در سفره مردم به خبرنگار بازار گفت: رکود بازار ته لنجی، علاوه بر اینکه به لنجداران ضربه می زند، به مغازه ها و سایر بخش های درگیر این موضوع نیز لطمه می زند.

وی خواستار تلاش بیشتر و موثرتر مسئولان در راستای حل قطعی و همیشگی لنجداران در کالای همراه ملوان شد.

باستین: با پیگیری مدیریت استان، وزیر کشور سفر اول لنجداران را اواسط مهرماه ابلاغ کرد و امیدوارم با تحقق این سفر شاهد رضایتمندی جامعه هدف باشیم

علی باستین معاون اقتصادی استاندار بوشهر در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به دغدغه های لنجداران در مورد ته لنجی اظهار داشت: مدیریت استان شبانه روزی پای کار است و برای احقاق حقوق لنجداران از تمام توان و ظرفیت موجود بهره گرفته ایم.

وی افزود: با پیگیری مدیریت استان، وزیر کشور سفر اول لنجداران را اواسط مهرماه ابلاغ کرد و امیدوارم با تحقق این سفر شاهد رضایتمندی جامعه هدف باشیم.

معاون اقتصادی استاندار بوشهر بیان کرد: معیشت مرزنشینان، اولویت اساسی مدیران استان است و به گونه ای فعالیت می کنیم که گشایشی در کار لنجداران ایجاد شود.

قانون ته لنجی باید به شکل کامل و جامع تدوین و نهایی شود

نماینده بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی نیز به خبرنگار بازار گفت: بوشهر از دیرباز در تجارت دریایی نقش آفرین بوده و روزگاری شاهد استقرار چندین کنسولگری خارجی در بندر بوشهر بودیم.

عبدالکریم جمیری افزود: جلسات متعددی با لنجداران داشته ام و از نزدیک در جریان مشکلات و دغدغه های این عزیزان هستم و برای احقاق حقوق آنها نهایت توان خود را به کار می گیرم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در تابستان امسال، لایحه ته لنجی در مجلس بررسی شد و تمام تغییرات لایحه را به نفع لنجداران و جوانان استان اعمال کردیم.

جمیری تصریح کرد: قانون ته لنجی باید به شکل کامل و جامع تدوین و نهایی شود تا سالها شاهد رونق فعالیت لنجداران باشیم.

تلاش گمرک برای ساماندهی ته لنجی

علی سلیمانی مدیر گل گمرکات استان بوشهر نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: ته لنجی یک مساله مهم در تجارت دریایی و ملوانی در استان بوشهر است و ساماندهی این موضوع اولویت استان است.

وی افزود: رئیس جمهور و وزیران از جمله وزیر اقتصاد و وزیر کشور، تلاش زیادی برای ساماندهی و نظم بخشیدن به کالای همراه ملوان موسوم به ته لنجی انجام داده اند و امیدوارم نتیجه کار موجبات رونق شود.

ناظر گمرکات استان بوشهر ابراز داشت: توجه به معیشت مرزنشینان به ویژه در حوزه ملوانی مورد تاکید مدیران گمرک قرار دارد و امیدوارم به اهداف مورد نظر برسیم.

مهرانگیز: سه ماه قبل پیشنهاد کردم که استانداران استان های ذینفع با وزیر کشور نشستی برگزار کنند که بحمدالله برگزار شد و نتیجه آن نیز ابلاغ سفر لنجداران بود

مهدی مهرانگیز رئیس کل دادگستری استان بوشهر نیز به خبرنگار بازار گفت: سه ماه قبل پیشنهاد کردم که استانداران استان های ذینفع با وزیر کشور نشستی برگزار کنند که بحمدالله برگزار شد و نتیجه آن نیز ابلاغ سفر لنجداران بود.

وی افزود: پیگیری برای تحقق سفر باید توسط مسئولان و متولیان اجرایی انجام شود و امیدوارم نتیجه کار مثبت باشد و خوشحالی لنجداران و ملوانان و تجار و بازرگانان را در بر داشته باشد.

لزوم هم افزایی قوا و دستگاه ها برای حل مشکل کالای همراه ملوان

با توجه به اتفاقات سال های اخیر و اقداماتی که مسئولان استانی و کشوری انجام داده اند، به نظر می رسد ساماندهی ته لنجی نیازمند هماهنگی و هم افزایی چندین دستگاه و حتی همکاری سه قوه است که باید برای نزدیک تر کردن نظرات مسئولان ارشد، اقدام شود.

اکنون مسئولان و دست اندرکاران تجارت دریایی، وعده های جذابی روی کاغذ می دهند که البته هیچ تناسبی با سفره های خالی ملوانان و جوانانی که امیدوار به رونق کسب و کار هستند، ندارد.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

تأکید انصارالله بر امنیت کشتیرانی در دریای سرخ

د آذر ۶ , ۱۴۰۲
به گزارش­ مانا، انصارالله تأکید کرد جز کشتی‌های رژیم صهیونیستی، همه کشتی‌های جهانی در دریای سرخ در امنیت خواهند بود. پایگاه روزنامه اینترنتی رأی الیوم نوشت گروه انصارالله یمن بار دیگر بر ادامه روند خود برای جلوگیری از کشتیرانی کشتی‌های اسرائیلی در دریای سرخ تأکید کرد. این نخستین واکنشی بود […]