اقدام جدی محیط زیست برای جلوگیری از دریاخواری/ صدور مجوز تخریب سازه‌های واقع در حریم ۶۰ متر دریا

اقدام جدی محیط زیست برای جلوگیری از دریاخواری/ صدور مجوز تخریب سازه‌های واقع در حریم ۶۰ متر دریا
احمد رضا لاهیجان زاده در گفتگو با مرین‌پرس یکی از مشکلات پیشِ روی محیط زیست کشور را دریا خواری به معنای استحصال دریا و از بین بردن حریم دریا عنوان کرد.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه موضوع دریا‌خواری در سواحل خلیج فارس واقع در استان بوشهر در مقایسه با سایر سواحل کشور بیشتر وجود دارد، بیان داشت: برای جلوگیری از دریا‌خواری به صورت مجزا و نیز به طور یکپارچه در قالب یک برنامه اقداماتی را آغاز کرده‌ایم.

وی با اشاره به اهمیت موضوع جرم‌انگاری در دریاخواری، اذعان داشت: در همین راستا با قوه قضاییه وارد مکاتبات و جلسات متعددی شدیم که نتیجه آن منجر به نامه دادستان کل کشوربه تمام دادستانی‌های نوار ساحلی جنوبی و شمالی شد که با هر گونه استحصال دریا، زمین خواری و استحصال سواحل و حریم ۶۰ متری برخورد قاطع شود.

این مقام مسئول در سازمان محیط زیست با بیان اینکه جلسات مربوط به دریا‌خواری در محل ریاست جمهوری تشکیل شد، تصریح کرد: با کمک تصاویر ماهواره‌ای تمام ساحل خواری‌های ۲۰ سال گذشته را در اختیار قوه قضاییه قرار دادیم.

لاهیجان زاده یادآور شد: در جلسات مذکور مصوب شد که تمام دستگاه‌های دولتی که در حریم ۶۰ متر ساخت و ساز انجام داده‌اند، مکلف به تخریب شوند؛ همچنین پرداخت جرائم خسارات هم صورت گیرد.  

ساخت تصفیه خانه‌های فاضلاب‌های شهر‌های ساحلی در اولویت قرار گرفت

وی در ادامه گفته‌های خود به موضوع ایجاد تصفیه خانه‌های فاضلاب شهری در راستای جلوگیری از ورود فاضلاب به دریا‌ها اشاره کرد و اذعان داشت: در بحث تصفیه خانه‌های فاضلاب‌های شهری با وزارت نیرو توافق کردیم که شهر‌های ساحلی در اولویت تصفیه قرار بگیرند که در این خصوص اقدامات خوبی در حال انجام است.

به گفتۀ معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست، بعضی از این تصفیه خانه‌های فاضلاب، پیشرفت ۶۰ تا ۷۰ درصدی دارند و بسیاری از آن‌ها پیش بینی می‌شود امسال به بهره برداری رسند.

تسریع در رفع آلودگی‌های نفتی از طریق تصاویر ماهواره‌ای

وی در ادامه گفته‌های خود بیان داشت: در بحث آلودگی نفتی دریا‌ها علاوه بر بحث‌های حقوقی و قضایی که با منابع وارد کننده و در رأس آن‌ها شرکت فلات قاره به عنوان بزرگ‌ترین وارد کننده را نفتی داشتیم، مذاکراتی هم با بنادر نفتی صورت گرفت.

این مقام مسئول در سازمان محیط زیست، یادآور شد: با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و به کمک شرکت‌های دانش بنیان به سرعت هر گونه آلودگی نفتی در خلیج فارس را رصد و موضوع بلافاصله به اکیپ‌های مجزایی که در سازمان بنادر حضور دارند، اعلام و برای رفع آلودگی اقدام می‌شود.

به گفته لاهیجان زاده، به کمک یک مطالعه علمی دانشگاهی می‌توانیم منشأ و میزان کیفیت آلودگی نفتی را پیدا کنیم و بگوییم این آلودگی در کدام میدان و از کدام سکو خارج شده است؛ یعنی اثر انگشت هر میدان نفتی مشخص است.

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

سود بی‌سابقه خط کشتیرانی کانتینری آلمان

س آبان ۲۵ , ۱۴۰۰
به گزارش مرین‌پرس؛ سود ۹ ماهه این شرکت در سال جاری میلادی به رکورد بی‌سابقه ۵.۵۶ میلیارد یورویی دست یافت. این رقم در ۹ ماهه سال ۲۰۲۰ حدود ۵۳۸ میلیون یورو بود. در‌آمد این شرکت در این مدت از ۱۵ میلیارد یورو فراتر رفت.این گزارش حاکی است ائتلاف کانتینری آسیایی […]