6 ابهام در مورد حمله سایبری به سازمان بنادر و دریانوردی

با توجه به هک شدن پورتال سازمانی و سامانه‌های سازمان بنادر و دریانوردی، چند پرسش از سوی کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مطرح و از مدیران سازمان بنادر و دریانوردی خواسته‌ شده است به این پرسش‌ها و ابهامات برای پیشگیری از وقوع رویدادهای مشابه، توجه کنند.

ساختمان سازمان بنادر و دریانوردی
زمان مطالعه: 2 دقیقه

به گزارش مارین‌پرس، پورتال سازمانی و سامانه‌های سازمان بنادر و دریانوردی درحالی از ساعات اولیه روز سه‌شنبه گذشته (22 مهر) و برای چند روز از دسترس خارج شده که برخی از این سامانه‌ها هنوز راه‌اندازی نشده است.

از زمان وقوع این رویداد در گروه‌های تخصصی و در بین متخصصان و فعالان حوزه فناوری اطلاعات و دریایی مباحث مختلفی مطرح و مورد بحث قرار گرفته است.

در این زمینه برخی کارشناسان معتقدند برای مدیریت و تامین امنیت سامانه‌های این سازمان و به‌ویژه جابه‌جایی سرورهای سازمان دقت و تدابیر لازم و کافی تخصصی به کار گرفته نشده و تعدادی نیز بر این باورند که بی‌توجهی در انتخاب و انتصاب افراد مسئول از جمله دلایل وقوع چنین رخدادی بوده است.

در همین زمینه چند پرسش از سوی کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در شبکه‌های اجتماعی مطرح و از مدیران سازمان بنادر و دریانوردی خواسته‌ شده است به این پرسش‌ها و ابهامات برای پیشگیری از وقوع رویدادهای مشابه، توجه کنند.

به گزارش مارین‌پرس، این پرسش‌ها به شرح زیر است:

  1. فواید و دستاورد متمرکزسازی سرورهای عملیات بنادر با عنایت به عدم شناخت کافی از طراحی و ماموریت‌های این سامانه‌ها به ساختمان مرکزی با توجه به هزینه چند صد میلیاردی تامین این تجهیزات از خارج کشور چیست؟
  2. آیا معضلات، مخاطرات و تبعات انتقال سرورهای عملیاتی و راه‌اندازی دیتاسنتر سامانه‌های عملیات بنادر در تهران بررسی شده و برچه اساسی چنین تصمیمی اخذ شده است؟
  3. علت حملات سایبری 2 سال اخیر و عقب ماندگی بخش آی تی سازمان بنادر نسبت به روند سال‌های گذشته چه می‌تواند باشد؟
  4. آیا تهیه تجهیزات به این قیمت در قبال کلیت داده‌های امروز و آینده‌ای که می‌توان برای سازمان متصور بود تناسب و توجیه اقتصادی و حتی فنی داشته و دارد؟
  5. علت و فایده استقرار تجهیزات با این حجم در «طبقه ششم ساختمان مرکزی» که به‌دلیل وزن محل استقرار در این ارتفاع نیاز به انجام عملیات عمرانی و مقاوم‌سازی ساختمان با هزینه قابل توجه داشته و جالب‌تر آن‌هم در مرکز طبقه (در اتاق شیشه‌ای در مرکز صرفاً به‌دلیل شیک بودن شبیه فیلم‌های هالیوودی) و نیز سایر الزامات فنی از نظر تامین برودت و امنیت فیزیکی و …چه بوده و آیا این تصمیم براساس گزارش فنی و کارشناسی منطقی بوده است؟
  6. آیا درست است که برخی انتخاب‌ها و انتصاب ها در این حوزه بنا به سفارش و توصیه بعضی افراد بوده است؟

به گزارش مارین‌پرس، گفتنی است «محمد قائم تاجگردون» که تا ۱۳ مهر ماه مدیریت فاوای سازمان بنادر و دریانوردی را برعهده داشت، از مسئولیت خود استعفا داد و محمد راستاد، میدعامل سازمان بنادر و دریانوردی نیز با این استعفا موافقت کرد.

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

مرمت بادگیرهای لافت درگیر مدیریت دوگانه

د مهر 28 , 1399
مرمت بادگیرهای قدیمی بندر تاریخی لافت، به علت مدیریت دوگانه میراث فرهنگی در استان هرمزگان و منطقه آزاد قشم، با کندی پیش می‌رود که این امر باعث از بین رفتن تدریجی این بادگیرها و سایر بناهای ارزشمند در جزیره قشم می‌شود.
بادگیرهای بندر لافت در جزیره قشم

شاید برای شما جالب باشد