تشریح ابعاد گسترده تخلف و اختلاس در سازمان بنادر و دریانوردی از زبان نماینده مجلس

علی خضریان، نماینده مجلس شورای اسلامی، از ابهامات گسترده در حمله سایبری به سازمان بنادر و دریانوردی، پاک شدن اطلاعات طرح های مالی شرکت‌های کشتیرانی بحران زده، رد پای رانت در واگذاری بندر نفتی خلیج فارس، واگذاری محوطه‌های بندری و اسکله ها بدون مناقصه، ورود کمیسیون اصل 90 به پرونده نجومی بگیران سازمان بنادر، صندوق بازنشستگی سازمان بنادر و دریانوردی جولانگاه فسادهای کلان، اختلاس 20 میلیون دلاری در سازمان بنادر و دریانوردی در پرونده سازمان بنادر و دریانوردی خبر داد.

زمان مطالعه: 5 دقیقه

به گزارش مرین‌پرس، علی خضریان در گفت‌وگو با  خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به بررسی پرونده سوء مدیریت و تخلفات مالی در سازمان بنادر و دریانوردی گفت: با توجه به تعدادی از شکایات واصله به کمیسیون اصل 90، پیرامون برخی سوء مدیریت‌ها و تخلفات مالی در سازمان بنادر و دریانوردی، کمیته اقتصادی، فنی و عمرانی این کمیسیون با بکارگیری ابزارهای نظارتی و استفاده از ظرفیت قضایی سازمان بازرسی کل کشور به این پرونده ورود کرده است. متاسفانه در موارد بررسی شده برخی از تخلفات و سوء مدیریت ها قابل تأمل است.

ابهامات گسترده در حمله سایبری به سازمان بنادر و دریانوردی/ پاک شدن اطلاعات طرح های مالی شرکت‌های کشتیرانی بحران زده

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: علیرغم هزینه کرد میلیاردها تومان برای بکارگیری تجهیزات جدید و جمع کردن تمامی سرورهای مستقر در سازمان بنادر در اقدامی عجیب کلیه اطلاعات حیاتی این سازمان از دست رفته به نحوی که بسیاری از اطلاعات مالی در این سازمان دیگر غیر قابل برگشت است که از جمله این اطلاعات، طرح های مالی شرکت‌های کشتیرانی بوده که امروز با بحران مواجه شدند و در تسویه حساب با مشتریان زمینه برخی از گرفتاری ها را فراهم کرده است.

وی اظهار کرد: برخی از اخبار و ادعاها حاکی از این است که از بین رفتن اطلاعات عمدی بوده و با هدف سرپوش گذاشتن بر سوء مدیریت ها و فسادهای کلان مجموعه صورت گرفته است. در بررسی اولیه خسارت این اتفاق هزار میلیارد تومان برآورد شده که رقم قابل تاملی است.

رد پای رانت در واگذاری بندر نفتی خلیج فارس

خضریان پرونده واگذاری بندر نفتی خلیج فارس به یکی از بزرگترین بدهکاران بانکی کشور تحت عنوان یک شرکت را از دیگر موضوعات مطرح شده در کمیسیون اصل 90 مجلس عنوان کرد و گفت: جالب است که افراد تصمیم‌گیر در واگذاری بندر نفتی خلیج فارس عضو هیئت مدیره و سهام داران شرکت مجموعه مذکور هستند که احتمال رانت در واگذاری را تقویت می‌کند. از طرفی واگذاری ابتدا 25 ساله بوده که بدون تغییری محاسبات، قرار داد این شرکت به 40 سال افزایش پیدا کرده که بسیار قابل تامل است. بر همین اساس به نظر می‌رسد ماده 31 آیین نامه معاملات سازمان بنادر و دریانوردی می‌تواند ظرفیتی برای بروز فساد در این سازمان ایجاد کند چرا که هیئت عامل هر تصمیمی را می‌تواند بگیرد و نظارتی در این حوزه وجود ندارد، لذا مجلس به این موضوع با جدیت ورود کرده تا تعیین تکلیف شود.

بندر نفتی خلیج فارس

واگذاری محوطه‌های بندری و اسکله ها بدون مناقصه/ ورود کمیسیون اصل 90 به پرونده نجومی بگیران سازمان بنادر

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هیئت عامل سازمان اختیارات فراوانی داشته و در سنوات گذشته بدون هیچ گونه مناقصه ای و تنها بر اساس روابط محوطه‌های بندری و اسکله ها واگذار شده و این موضوع زمینه برخی فسادها را فراهم کرده است افزود: نکته دیگر قابل تامل در پرونده سازمان بنادر و دریانوردی، نحوه پرداختی‌ها است، متاسفانه مسئولان این سازمان به هیچ وجه حاضر نشدند فیش حقوقی و سطح پرداختی مدیران خودش را در سامانه شفافیت بارگذاری و زمینه شفافیت را فراهم کنند. با توجه به برخی از اخبار و گزارش‌های واصله در این سازمان حقوق های نجومی و پاداش های فصلی و سالانه بی حساب و کتابی پرداخت شده است از طرفی سفرهای خارجی بی ضابطه و فراوان به خرج شرکت بندری و دریایی یکی دیگر از موضوعات مطرح شده بوده که کمیسیون اصل 90 به آن ورود کرده است.

صندوق بازنشستگی سازمان بنادر و دریانوردی جولانگاه فسادهای کلان

 سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ تصریح کرد: ریشه بسیاری از مفاسدی که در کمیته اقتصادی، فنی و عمرانی کمیسیون اصل 90 در رابطه با سازمان بنادر و دریانوردی وجود دارد و شکایات متعددی پیرامون آن هست مربوط به صندوق بازنشستگی این سازمان و شرکت های وابسته است که طی یک سال اخیر تعدادی از مدیران این صندوق توسط دستگاه قضایی دستگیر و بازداشت شده اند و متاسفانه اتهامات در این زمینه بیش از حد تصور بوده و بسیار وسیع است به نحوی که سازمان بنادر و دریانوردی را متاثر از این درآمد کلان به کانونی برای برخی ضد و بندهای سیاسی هم بدل کرده است.

اختلاس 20 میلیون دلاری در سازمان بنادر و دریانوردی

وی ادامه داد: تنها در یک فقره این سازمان مبلغ 20 میلیون دلار در قالب خریدهای سازمان بازنشستگی به یکی از  افراد نزدیک خود واگذار کرده و وی هم با دریافت تمامی این مبلغ از کشور متواری شده است؛ موضوعات مشابه نیز وجود دارد که با دقت در کمیسیون اصل 90 و دستگاه‌ قضایی مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

خضریان، عنوان کرد: واگذاری اراضی در بندر شهید رجایی به یک شرکت متعلق به مدیران عالی سازمان بنادر و دریانوردی یکی دیگر از تخلفات عجیب این سازمان است و بدون ریالی سرمایه گذاری و تنها با تجهیزات سازمان سالی 120 هزار کانتینر به این شرکت واگذار می‌شود که  درآمدی معادل 600 میلیارد تومان نصیب شرکت واگذار شده کرده است. از طرفی کار نگهداری و بارگیری با تجهیزات سازمان بنادر و با فاکتور شرکت مذکور انجام می‌گیرد؛ در بندر شهید رجایی به این شرکت محوطه ای داده شده و کار تخلیه و بارگیری بدون ترک محوطه را شروع کردند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با عنایت به موارد مطرح شده پرونده ویژه ای جهت رسیدگی به تخلفات سازمان بنادر و دریانوردی در کمیسیون اصل 90 مفتوح شده و جلسات ابتدایی در کمیته اقتصادی، فنی و عمرانی این کمیسیون برگزار شده است همچنین نامه نگاری هایی هم به دستگاه‌های مذکور صورت گرفته و فکر می‌کنم این پرونده جزو پرونده‌های جنجالی در سال 1400 خواهد بود که زمینه برخی از گزارشات کمیسیون اصل 90 را به دستگاه قضایی فراهم می‌کند.

نمایش نظرات

انتشار
منتشر شده توسط:
شکیلا لشکری

آخرین اخبار:

شماره 8/ساختمان ماهی سفید چالوس؛ نماد ساحلی صیادان شمال

احداث ساختمان ماهی سفید در شهر ساحلی چالوس، علاوه بر هویت‌سازی و نماد قدردانی از زحمات صیادان شمال کشور در تامین امنیت غذایی می‌تواند پیامدهای اقتصادی زیادی را در پی داشته باشد

3 ماه قبل

شماره 7/ برج نارنج بابلسر؛ نماد گردشگری سلامت شمال ایران

احداث برج نارنج در شهر ساحلی بابلسر علاوه بر ایجاد هویت شهری و نماد گردشگری سلامت شمال کشور، پیامدهای مثبت اقتصادی زیادی در پی خواهد داشت.

4 ماه قبل

شماره 6/ نماد ساحلی دلفین؛ ارمغان زیبایی و نشاط بندرعباس

امروزه طراحی و ساخت نمادهای شهری نه تنها سبب ایجاد هویت شده و معماری شهر پیرامون آن نماد شکل گرفته بلکه زنجیره اقتصادی بسیار بزرگی از مجموعه‌های اداری و تجاری، رستوران‌ها و دیگر مراکز تفریحی را نیز شامل می‌شود. با توجه به اهمیت این موضوع که پیامد آن توسعه‌یافتگی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است؛ علی مهدیان، ناصر علیقلی زاده فیروزجایی، عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران و محمد مونسان، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شاهرود، با استفاده از هوش مصنوعی اقدام به نمادسازی شهرهای ساحلی و بندر کرده‌اند که این نوید داده می‌شود که این سلسله مطالب به صورت پیوسته در پایگاه خبری مرین‌پرس منتشر خواهد شد. یادداشت اول به برج مشعل جهت ساخت در پایتخت انرژی ایران، بندر بوشهر، یادداشت دوم به ساختمان لاک‌پشت جهت احداث در جزیره قشم، یادداشت سوم به  استفاده از کشتی‌ غول‌پیکر از رده خارج به عنوان نماد شهری جزایر هرمز و ابوموسی، یادداشت چهارم به ساختمان مرجان به…

4 ماه قبل