سرمایه‌گذاری، شانس توسعه بندر چابهار را بیشتر کرد

زمان مطالعه: 3 دقیقه

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: افزایش سهم بندر چابهار با ظرفیت سالانه ۸.۵ میلیون تن کالا در تجارت خارجی و ترانزیت کالا از چشم‌اندازهای مهم است که با سرمایه‌گذاری بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری نظام برای طرح توسعه بندر و خرید تجهیزات به‌روز تخلیه و بارگیری، در حال تحقق است و هم‌اینک ظرفیت ورود کشتی‌های اقیانوس‌پیما و بارگیری انواع کشتی‌ها وجود دارد.

به گزارش راد،

قاسم عسکری‌نسب اظهار کرد: کاهش هزینه و زمان توقف کالاها به‌ویژه کالاهای ترانزیتی، افزایش کارایی تجهیزات و تاسیسات بندری برنامه‌ریزی شده و هم‌اینک با هماهنگی‌ها و تفاهم‌نامه‌هایی که به امضا رسیده سبب شده تا فعالیت خطوط کشتیرانی آغاز شود که به‌طور مثال با راه‌اندازی خط کشتیرانی چین به بندر چابهار شاهد کاهش مدت زمان انتقال کالا از ۴۵ روز به ۲ هفته هستیم و موجب استقبال و رضایت صاحبان کالا به‌دلیل کاهش هزینه جابه‌جایی بار شده است.

عسکری‌نسب افزود: احداث ۹ پست اسکله جدید، احیای ۲۲۰ هکتار از اراضی جهت محوطه‌های بارانداز و انبار، اتصال به شبکه ریلی کشور، ارتقاء عملکرد بندر چابهار تا حد یک مگاپورت و تلاش در جهت تبدیل آن به یک HUB منطقه‌ای و کاهش فعالیت‌های غیررسمی اقتصادی و جلوگیری از قاچاق کالا و مواد مخدر از چشم‌اندازهای مهم برای توسعه است.

وی با اشاره به اینکه گمرک جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان مرزبان اقتصادی کشور و ارائه خدمات مطلوب و به ‌هنگام به فعالان اقتصادی کشور نقش سازنده‌ای در توسعۀ پایدار کشور و پویایی و سازندگی جامعه دارد، افزود: از این رو ضمن تشکر و قدردانی از مساعی و اهتمام اداره کل گمرک چابهار در همکاری با اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در راستای توسعه و تسهیل تجارت و ارائه خدمات مطلوب به ذی‌نفعان و صاحبان کالا و توسعه و رونق منطقه و استان از خداوند متعال توفیق روز‌افزون مجموعه گمرک جمهوری اسلامی را مسئلت دارم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ارتقاء راندمان کار بندر، جلب و افزایش رضایت طرف‌های ذینفع، افزایش سطح دانش و آگاهی کارکنان، تبعیت از الزامات قانونی مرتبط با خدمات، محیط زیست، ایمنی و بهداشت حرفه‌ای و سایر الزامات، کاهش و پیشگیری از آلودگی در آب، هوا و خاک، کاهش و پیشگیری از بیماری‌های شغلی و حوادث ناشی از کار، کاهش و کنترل ضایعات، بررسی روش‌های علمی و بازاریابی جهت کالاهای ترانزیتی و ترانشیبی و انجام فعالیت‌های متناسب با موقعیت بندر چابهار و ایجاد زیرساخت‌های مناسب با برنامه‌های توسعه‌ای بندر را از وظایف، ماموریت‌ها و چشم‌اندازهای مهم عنوان کرد.

قاسم عسکری‌نسب با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران و به‌ویژه بندرچابهار با اتصال به آب‌های آزاد و اقیانوسی از جمله مناطقی در دنیا هستند که به لحاظ قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی بسیار مناسب از مزایای ترانزیتی خوبی بهره‌مند هستند، گفت: با گسترش شبکه حمل‌ونقل و ارتباط مطمئن و کارآمد می‌تواند از این مزایای در راستای افزایش درآمدهای ارزی و ارتقای موقعیت استراتژیک خود در منطقه به‌نحو مطلوب استفاده کند.

عسکری‌نسب افزود: از طرف دیگر کشورهای همسایه ایران و به‌ویژه بندرچابهار جمعیت بزرگی را در خود جای داده و از درآمدهای زیادی نیز برخوردارند که این عامل نیز به نوبه خود علاوه بر در اختیار داشتن منابع و ثروت‌های ملی خدادادی می‌تواند به‌عنوان عامل توسعه ترانزیت و تجارت در منطقه موثر باشد.

وی گفت: ارتباط کشورهای آسیای میانه با خلیج فارس و همچنین برقراری رابطه تجاری بین شرق آسیا با کشورهای اروپایی از طریق ایران و بندرچابهار بسیار مقرون‌به‌صرفه است. به‌نحوی که بسیاری از این کشورها به دنبال آن هستند تا چنین روابطی را از طریق ایران برقرار کنند.

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به موقعیت مناسب بندر چابهار برای توسعه تجارت داخلی و خارجی گفت: در نشست تخصصی نمایندگان شرکت هندی IPGL در بندر چابهار، تاکید بر تامین جرثقیل‌های گنتری کرین در بندر شهید بهشتی شده و تداوم انتقال گندم هند به افغانستان از بندر چابهار نیز خواهیم بود. / ایسنا

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

رویکرد اصلی سازمان شیلات ایران توسعه آبزی پروری در دریا و قفس است

س بهمن 11 , 1401
زمان مطالعه: 3 دقیقهاهواز – ایرنا – معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات ایران گفت: رویکرد اصلی سازمان شیلات توسعه آبزی پروری در منابع دریایی و قفس باهدف حفظ ذخایرآبزیان دریایی است. منبع

همچنین بخوانید: