مدیرعامل سازمان منطقه آزاد: جزیره قشم در دهانه تنگه هرمز یک شاهراه تجارت بین المللی است

زمان مطالعه: 4 دقیقه

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: مهم ترین ویژگی قشم موقعیت راهبردی این جزیره در دهانه تنگه هرمز و ورودی خلیج فارس به عنوان یک شاهراه تجارت بین المللی است.

به گزارش راد، افشار فتح الهی در آیین گشایش نخستین همایش ملی فرصت های سرمایه گذاری در قشم اظهار داشت: جزیره زیبای قشم با حدود هزار و ۵۰۰ کیلومتر مساحت به عنوان بزرگ ترین جزیره غیر مستقل دنیا معروف است و از لحاظ مساحتی از حدود ۲۰ کشور دنیا بزرگ تر است، در هر جایی از دنیا که یک جزیره ای با این وسعت وجود داشته باشد، آنجا یک کشور مستقل است.

وی ادامه داد: موقعیت راهبردی این جزیره در دهانه تنگه هرمز و ورودی خلیج فارس فرصت های تجاری ویژه و اقتصادی را برای قشم ایجاد می کند که به عنوان مثال به طور متوسط سالیانه بین ۵۰ تا ۶۰ هزار کشتی تجاری از دهانه تنگه هرمز عبور می کنند که این رفت و آمدهای دریایی این فرصت را به منطقه آزاد قشم می دهد که بتواند با دسترسی به بازارهای منطقه ای در حوزه خدمات دریایی فعالیت کند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم توضیح داد: یکی از حوزه های که کشورهای همسایه ما در حاشیه خلیج فارس از آن بهره های فراوانی برده اند خدمات بانکرینگ (Bunkering) – (اصطلاحی است که برای عملیات سوخت رسانی به کشتی ها و سایر شناورها در دریا بکار می رود) است که متاسفانه این خدمات یکی از مغفول مانده ترین صنایع در کشور است که جزیره قشم به لحاظ موقعیت ویژه خود در آبراهه بین المللی خلیج‌ فارس، می تواند پیشگام راه اندازی آن باشد.

فتح الهی اضافه کرد: ثبت قشم به عنوان تنها ژئوپارک جهانی در منطقه خاورمیانه و داشتن آثار زمین شناسی منحصر بفرد در سطح دنیا، فرصت های بیشماری را در صنعت گردشگری جزیره ایجاد کرده است.

وی گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان بهمن ماه بیش از چهار میلیون نفر گردشگر داخلی و خارجی به این جزیره سفر کرده اند که افزایش چهار برابری آمار سفر گردشگران خارجی را شاهد بودیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم افزود: این جزیره با داشتن ذخایر نفتی ارزشمند در خود و در جزایر اطراف، زیرساخت های قوی مانند خط انتقال گاز ۳۰ اینچی، ۳۰۰ مگاوات برق مازاد، بندرگاه های طبیعی با آبخور مناسب و اجرای ۶۵ هزار میلیارد تومان طرح زیرساختی عمرانی و صنعتی‌ و در نهایت آغاز به کار مجدد پل خلیج‌ فارس که قشم را به خطوط حمل و نقلی سرزمین اصلی متصل می کند، فرصتی بی نظیر برای سرمایه گذاران خواهد بود.

نخستین همایش ملی فرصت های سرمایه گذاری در قشم صبح امروز (چهارشنبه دهم اسفند ۱۴۰۱) با هدف جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای توسعه اقتصادی نگین خلیج فارس در سالن اجلاس هتل ارم این جزیره گشایش یافت.

برگزاری چهار پنل تخصصی حوزه نفت، گاز و پتروشیمی، حوزه گردشگری رفاهی و خدمات، حوزه صنایع، لجستیک و شیلات و حوزه ابزارهای نوین تامین مالی از برنامه های پیش بینی شده در این همایش ملی است.

در این همایش ملی «کیف های سرمایه گذاری» که طرح های مطالعاتی اقتصادی آن به دقت انجام شده و زمین آن نیز جانمایی شده، به منظور تسهیل فرآیند اداری به علاقه مندان ارایه خواهد شد.

جزیره قشم با وسعتی بالغ بر ۱۵۰۰ کیلومتر مربع، برخورداری از سواحل مناسب و میدان های نفتی و گازی و قرارگیری در یکی از مهمترین آبراهه های بین المللی به عنوان سرزمین طلایی برای جذب سرمایه های داخلی و خارجی محسوب می شود.

ویژگی های منحصر به فرد قشم در حوزه نفت، گاز، گردشگری، صنعت، شیلات و کشاورزی هر یک به تنهایی برای توسعه اقتصاد ملی نقش آفرینی کند و به زودی این جزیره به عنوان هاب انرژی منطقه و قطب اقتصاد دریا محور کشور شناخته خواهد شد.

جزیره قشم هم اکنون گنج پنهانی به حساب می آید که در آینده ای نزدیک به بهشت سرمایه گذران تبدیل خواهد شد و برگزاری همایش فرصت های سرمایه گذاری نقش بسزایی در آشنایی سرمایه گذاران با مزایای قانونی، جغرافیایی و ژئوپلتیکی جزیره خواهد داشت.

نخستین همایش ملی فرصت های سرمایه گذاری در نگین خلیج فارس با هدف معرفی، فرصت ها و طرح های سرمایه گذاری، جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی و فعال سازی بخش خصوصی در جهت توسعه سرمایه گذاری ها آغاز شده است.

جزیره زیبای قشم مشرف به تنگه هرمز و مجرای ورودی به خلیج فارس و دریای عمان است.

این جزیره که بزرگ‌ ترین جزیره خلیج فارس است، به دلیل مجاورت با اقیانوس هند، وجود منابع نفت و گاز و واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی و تجهیزات فرا ساحلی و برخورداری از تسهیلات بندری برای کشتی‌ های بزرگ (در رده پاناماکس) یکی از راهبردی ترین جزایر ایران و خلیج فارس است.

از سوی دیگر، ویژگی‌ های طبیعی و تاریخی این جزیره، باعث شده قشم به یکی از مقاصد گردشگری اصلی در ایران تبدیل شود.

منطقه آزاد تجاری – صنعتی قشم، حدود ۳۰۰ کیلومتر مربع از این جزیره را شامل می‌ شود.

این منطقه به دلیل قرارگیری در نقطه‌ ای کلیدی از کریدور ترانزیتی شمال – جنوب، دسترسی به کریدور پروازهای بین‌المللی شرق – غرب و تسهیلات بندری آن، که به نوعی مکمل بندر شهید رجایی است، نقش پررنگی در تجارت و بازرگانی جهانی دارد.

اهداف و محورهای اصلی فعالیت‌ های این منطقه آزاد تجاری – صنعتی شامل توسعه و گسترش صنعت ترانزیت و حمل و نقل، گسترش تجارت و خدمات تجاری، صنایع انرژی‌ بر، صنایع بیوتکنولوژیک و منابع دریایی، صنایع گردشگری، شیلات و صید صنعتی، خدمات پشتیبان نفت و پارک‌ های انرژی است.

 

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

۲ ناو ایرانی در سواحل برزیل پهلو گرفتند

چ اسفند 10 , 1401
زمان مطالعه: 4 دقیقه ناو گروه نیروی دریایی ارتش ایران متشکل از ناوشکن دنا و ناوبندر مکران به‌رغم فشارهای آمریکا، در سواحل ریودوژانیرو پهلو گرفتند. به گزارش سی نیوز به نقل از ایلنا، ناو گروه نیروی دریایی ارتش ایران متشکل از ناوشکن دنا و ناوبندر مکران به‌رغم فشارهای آمریکا، در […]

همچنین بخوانید: