دو هزار تن ماهی در قفس های دریایی خزر پرورش داده شد

زمان مطالعه: 3 دقیقه

به گزارش ایرنا ، حسن نصرالله زاده روز پنج شنبه در حاشیه پهلو گیری کشتی تحقیقاتی اقیانوس پیما گیلان در اسکه شیلات گیلان در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه هر قفس باید بر اساس اقلیم آن کشور ساخته شود ، اظهار داشت : یکی از مشکلات ترکیبات و جلبکهایی است که به این قفس ها می چسبند ، این گونه ها در دریاهای مختلف متفاوت است به همین منظور باید روی این قفس ها و تورها کار شود که حداقل چسبندگی بر آنها انجام شود .

وی اضافه کرد : قراردادی برای طرحی که در مس کرمان در حال انجام است منعقد شده و این شرکت در حال طراحی قفس هایی با آلیاژ مس و روی می باشد که حداقل این چسبندگی ها را داشته باشد و امیدواریم در صورت موفقیت آمیز بودن این طرح در ۱۴۰۰ از قفس های تولیدی مس کرمان در دریای خزر استفاده کنیم .

وی گفت : در سراسر دنیا از آب شور برای پرورش ماهی در قفس استفاده می کنند کشور ما نیز باید به این سمت حرکت کند .

نصرالله زاده اضافه کرد: براساس اطلاعات اکولوژی طی سالهای ۷۰ تا ۸۹ سایتهای مختلفی برای پرورش ماهی در قفس انتخاب کردیم و به شیلات ایران ارجاع شد اما متاسفانه به برنامه ریزی ها نرسیدیم .

وی با اشاره به نوپا بودن صنعت پرورش ماهی در قفس  اظهار داشت : جانمایی این پروژه که در فاصله های ۲۰ تا ۳۰ متری از سواحل انجام شده صحیح است و این کار  برای کاهش اثرات سواحل که باعث تغذیه گرایی و شکوفایی جلبکی و تلفات در آبزیان قفس انجام می شود.

نصرالله زاده کاهش فشار بر جامعه صیادی را یکی از اهداف اجرای پرورش ماهی درقفس دانست و گفت : ما گونه های بسیاری را در دریای خزر از دست دادیم .دریای خزر ۱۲۶ گونه ماهی داشت که ۳۰ گونه آن اقتصادی بود در حال حاضر از این تعداد دو گونه سفید و کفال باقی مانده است .

وی با بیان اینکه باید بتوانیم قفس را با ملاحظات زیست محیطی گسترش دهیم ، گفت: دریای خزر به علت بسته بودن و راه نداشتن به دریای آزاد بسیار شکننده است لذا باید با احتیاط بیشتری عمل کنیم.

وی ارزیابی ذخایر ماهیان را یکی از اثربخش ترین اقدامات پژوهشکده اکولوژی دریای خزر عنوان و تصریح کرد : صیادان پره های صیادی ، کیلکا و خاویاری بر اساس ذخایری که پژوهشکده اعلام می کند اقدام به صید و صیادی می کنند .

نصرالله زاده ادامه داد : متاسفانه در سالهای اخیر دو گونه کیلکا آنچووی و چشم درشت را به جهت ورود گونه مهاجم شانه دار از دست دادیم و این گونه در خطر انقراض قرار دارد به همین منظور گونه کیلکا معمولی را جایگزین کردیم که سالانه ۲۰ هزار تن صید می شود که خوشبختانه ذخیره ما بیش از این مقدار است.

وی تاکید کرد : جهت توسعه پایدار و برخورداری از صیادی پایدار پژوهشکده اقدام به اعلام ذخایر می کند. در بخش ماهیان استخوانی نیز زمان و مکان مناسب و صیدی که باید انجام شود اطلاع رسانی می شود.

وی در خصوص شبهاتی که در خصوص سلامت ماهیان دریایی گفت : پژوهشکده اکولوژی دریای خزر فلزات سنگین ، هیدروکربن ها  و سموم کشاورزی در بافت مختلف را اندازه گیری می کند . در برخی موارد درجات بالاتری را مشاهده می کنیم اما ماهی ها دارای سلامت خوبی هستند . 

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

آزادی ۷ ملوان ایرانی از زندان پاکستان

پ اسفند 28 , 1399
زمان مطالعه: 3 دقیقه به گزارش مرین‌پرس، هفت نفر دیگر از ملوانان و صیادان ایرانی که به اتهام ورود به آب‌های سرزمینی پاکستان توسط نیروهای این کشور بازداشت شده بودند، آزاد و به میهن اسلامی باز گشتند. بخش اطلاع رسانی سرکنسولگری ایران در شهر کراچی اعلام کرد: در راستای احقاق […]

همچنین بخوانید: