هوشمند سازی بنادر پاسخ به نیاز‌های دوران رونق پساکرونا

زمان مطالعه: 2 دقیقه

به گزارش گروه بین‌الملل مرین‌پرس؛ “Subhodeep Ghosh” تحلیلگر ارشد دریایی در تجزیه و تحلیل ساختار‌های بنادر، با اشاره به اینکه زیر ساخت‌های هوشمندانه باید در بنادر به کار گرفته شوند تا اهداف تجارت دریایی تحقق یابد، یاد‌آور شد: دوران پسا‌کرونا بنادر غیر‌هوشمند را بر نمی‌تابد و استفاده از اینترنت اشیا، داده‌های کلان و فنّاوری‌های زنجیره‌ای قابلیت‌هایی را برای حمل ونقل دریایی فراهم می‌کند که بنادر باید برای گریز از عقب ماندگی آن‌ها را به کارگرفته و هوشمند شوند که این کار یک ضرورت کاملاً روشنی است.

وی در ادامه یاد‌آور شد: با افزایش روز‌افزون ترافیک دریایی، تخلیه و بارگیری سریع، افزایش پهلوگیری کشتی‌ها در بنادر و جابه‌جایی محموله ها‌ی متنوع مدیریت هوشمندانه بنادر را وارد مرحله جدیدی می‌کند تا از قابلیت‌های درگاه‌های هوشمند بهره ببرند در غیر این صورت عملکرد پایداری را نخواهد داشت.

در ادامه تحلیل آمده است مهم‌ترین معیار تعیین کننده برای دستیابی به یک بندر هوشمند گسترش وسعت بنادر، ترمینال‌های بیشمار تخلیه و بارگیری، جرثقیل‌های اتوماتیک، ماشین‌آلات آنلاین جابه‌جایی کالا، انبار‌های ذخیرۀ کالا، نیروی انسانی کارآمد و استفاده از ماشین آلات هوشمند تخلیه و بارگیری است.

بدین ترتیب با ارزیابی ملاک‌ها و شاخص‌های بندر‌ِ هوشمند مشخص می‌شود که بنادر فعلی نمی‌توانند پاسخگوی نیاز‌های تجارت دریایی در آینده باشند  و هوشمند شدن بنادر مسیر گریز ناپذیری است که باید مدیریت بندری هر کشور اتخاذ کند.

“Bill  tich” تحلیلگر دیگر دریایی نیز معتقد است افزایش سایز و ظرفیت کشتی‌ها و همچنین رونق تجارت، حجم سرمایه گذاری در بنادر  را الزامی می‌سازد تا جامعه دریایی عملکرد استانداردی را از آنان مشاهده کند.

این تحلیلگر دریایی در ادامه تاکید کرد: آنلاین شدن اکثر فعالیت‌های دریایی در دوران کرونا و اتصال بخش‌های مختلف حمل و نقلی به بنادر آن‌ها را وادار می‌کند تا دست به تغییر و تحول اساسی بزنند که این تغییر و تحول جز دستیابی به بنادر هوشمند چیز دیگری نیست.

وی در ادامه خاطر نشان ساخت: امروزه مدیریت بنادر در هر کشوری باید ریسک‌های لازم را بپذیرد چرا‌که حرکت بنادر به سمت ایجاد دگرگونی و تحول اگر همسو با تحولات حمل و نقل و صنایع دریایی نباشد در واقع ممکن است آن بندر به. مرور به حاشیه رانده شود

وی با اشاره به اینکه آنچه در حال حاضر در بنادر هوشمند مشاهده می‌شود آرزوی برآورد شده مدیرانی است که سال‌ها در فکر دستیابی به چنین ایده‌هایی بودند به همین جهت باید خودشان را به ابزار و فنّاوری‌های لازم جهت دستیابی به بنادر هوشمند سبز و استاندارد مجهز کنند.

“Subhodeep Ghosh” در ادامه با اشاره به اینکه بندر آنتورپ در حال حاضر یک نمونه کامل بندر هوشمند می‌باشد بیان کرد این بندر می‌تواند الگویی برای سایر بنادر جهان باشد که در حال حاضر از زمان جلوتر است و به مفهوم واقعی بندر نسل جدید  را عینیت بخشیده است.

وی در پایان عوامل مختلفی که می‌تواند منجر به تبدیل شدن بندر هوشمند با اتوماسیون و داده‌های لازم شود را زیر‌ساخت‌های مناسب، حل مشکلات ترافیکی، کیفیت عملکرد، ایمنی و افزایش محدودۀ فعالیت، امنیت و پایداری زیست محیطی، اتصال آنلاین به زنجیرۀ تدارکات و لجستیک جهانی و … ذکر کرد.

هوشمند سازی بنادر پاسخ به نیاز‌های دوران رونق پساکرونا

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

آغاز فاز نخست تهیه اطلس محیط زیست دریای خزر

چ خرداد 19 , 1400
زمان مطالعه: 2 دقیقه احمدرضا لاهیجان زاده در گفتگو با خبرنگار مرین‌پرس اظهار داشت: تهیه اطلس محیط زیست دریاهای کشور یکی از مهمترین پروژه‌های سازمان حفاظت محیط زیست محسوب می شود که طی سال های اخیر اجرای آن آغاز شده است. معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط […]

همچنین بخوانید: