پشتیبانی مناسب سازمان بنادر از شرکت‌های کشتیرانی، صنایع دریایی و انجمن‌های مرتبط/ ایجاد فضای فعالیت برای فعالان حوزه دریایی و دریانوردی/ لزوم استفاده از پتانسیل ویژه انجمن‌ها در حوزه دیپلماسی اقتصادی دریایی و بندری

زمان مطالعه: 3 دقیقه



دبیر انجمن صنفی دریانوردان عملکرد سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه دریایی را با وجود تحریم و شیوع ویروس کرونا مطلوب ارزیابی کرد و گفت: خوشبختانه پشتیبانی مناسبی از شرکت‌های کشتیرانی، صنایع دریایی و انجمن‌های مرتبط با حوزه دریا صورت گرفت تا فضای فعالیت برای آنها به بهترین شکل، فراهم شود.

سامان رضایی در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، با اشاره به اینکه طی چهار سال گذشته سازمان بنادر و دریانوردی؛ عملکرد مطلوبی را در حوزه دریایی داشته است، اظهار داشت: سازمان بنادر و دریانوردی؛ به عنوان نهاد حاکمیتی؛ پشتیبانی خوبی را از شرکت های کشتیرانی، صنایع دریایی و انجمن های مرتبط با حوزه دریا انجام داده است.

وی با اشاره به اینکه در چهار سال گذشته تحریم های غیرقانونی و ظالمانه آمریکایی ها و تهدیدهای امنیتی شرایط بسیار سختی را برای حوزه دریایی ایران به وجود آورد، بیان کرد: در سال ۲۰۱۸ بیش از ۱۸۰ کشتی، ارگان، شخص و‌ نهاد از سوی وزارت خزانه داری آمریکا مشمول تحریم شدند و این مساله فشارهای بسیاری به شرکت های کشتیرانی و به ویژه حوزه دریایی کشور وارد کرد و باعث شد از استانداردها فاصله بگیریم و سیاست ها و برنامه های بلندمدت به سیاستگذاری و برنامه ریزی کوتاه مدت در بعد بین المللی تغییر پیدا کند.

رضایی با تاکید بر اینکه سازمان بنادر و دریانوردی به گونه ای عمل کرده است تا فضای فعالیت برای فعالان حوزه دریایی و دریانوردی به شکل مطلوبی ایجاد شود، گفت: فعالان حوزه دریایی و دریانوردی تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا از ظرفیت های به وجود آمده به بهترین شکل استفاده کنند و به رغم محدودیت ها بتوانند اقتصاد و حمل و نقل دریایی کشور را پویا نگه دارند.

وی با بیان اینکه حوزه دریایی، صنعت دریایی و دریانوردی کشور از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است، اظهار داشت: باید این ظرفیت بالقوه بالفعل شود؛ 60 درصد جمعیت دنیا در نزدیکی سواحل زندگی می کنند و این درحالی است که کمتر از 20 درصد جمعیت کشور ما در نزدیکی سواحل قرار دارند و باید نسبت به انتقال جمعیت از مناطق مرکزی به نواحی ساحلی چاره اندیشی کنیم.



بخش خصوصی می تواند شرایط و فعالیت ها را تسهیل کند

دبیر انجمن صنفی دریانوردان با اشاره به اینکه یکی از اقدامات قابل تقدیر سازمان بنادر و دریانوردی، پیگیری مقوله واکسیناسیون دریانوردان بود، گفت: بر اساس هماهنگی و پیگیری های وزارت راه و شهرسازی و سازمان بنادر و دریانوردی با وزارت بهداشت، اسامی و اطلاعات ۸۵ هزار دریانورد اعم از دریانوردان اقیانوس پیما، دریانوردانی که سفرهای ساحلی انجام می دهند و نیز کارکنان حوزه دریایی، در سامانه مربوط به وزارت بهداشت بارگذاری شد تا به آنها سهمیه تزریق واکسن تخصیص پیدا کند.

رضایی در مورد دیپماسی اقتصادی کشور به ویژه در حوزه دریایی، تصریح کرد: دولت کارکردهای خاص خود را در این بخش دارد و با منافع، تعارضات و مسائل مختلف دیگری همراه است اما باید بدانیم که انجمن ها و بخش خصوصی از این ظرفیت برخوردار هستند که شرایط و فعالیت ها را تسهیل کنند و در دوران تحریم نیز به خوبی مانع از اعمال محدودیت های حداکثری شدند.

بخش خصوصی توانست بار سیاسی را از دوش دولت بردارد



 دبیر انجمن صنفی دریانوردان گفت: بخش خصوصی توانست بار سیاسی را از دوش دولت بردارد و به همین دلیل باید از پتانسیل ویژه انجمن ها در حوزه دیپلماسی اقتصادی دریایی و بندری به بهترین شکل استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه انجمن صنفی دریانوردان نیازمند حمایت های مالی و معنوی از سوی مجموعه های مرتبط حاکمیتی از جمله سازمان بنادر و دریانوردی است، گفت: با توجه به شرایط سخت اقتصادی، به منظور بهره مندی حداکثری از ظرفیت های انجمن صنفی دریانوردان نیازمند پشتیبانی مالی هستیم و امیدواریم که سازمان بنادر و دریانوردی در این راستا نهایت همکاری را با ما داشته باشد تا بتوانیم بازوی کمکی پیشبرد امور دریانوردان باشیم.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

یک کارشناس: فعلا وزارت نفت ظرفیت صادرات فرآورده‌های نفتی به لبنان را ندارد

د شهریور 1 , 1400
زمان مطالعه: 3 دقیقه یک عضو اتاق بازرگانی گفت: لبنان هم بازاری مثل بقیه بازارها است اگرچه دسترسی به بازار این کشور به دلیل تحریم‌ها بسیار سخت است. سیدحمید حسینی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره صادرات بنزین به لبنان اظهار داشت: فعلا وزارت نفت ظرفیت صادرات فرآورده‌های نفتی به لبنان […]
یک کارشناس: فعلا وزارت نفت ظرفیت صادرات فرآورده‌های نفتی به لبنان را ندارد

همچنین بخوانید: