سرگردانی مسافران گناوه – جزیره خارگ

زمان مطالعه: 4 دقیقه

به گزارش مرین‌پرس، شهرستان ساحلی گناوه در شمال استان بوشهر و سواحل نیلگون خلیج فارس از قدیم تاکنون به عنوان نزدیک ترین بندر به جزیره خارگ در پشتیبانی و تامین نیازهای ضروری مردم آن منطقه نفتی مهم کشور ایفای نقش کرده است.

این بندر به عنوان پسکرانه جزیره خارگ نقشی مهم در جابه جایی ساکنان و شاغلان شرکت های نفتی و پتروشیمی و مایحتاج موردنیاز آن منطقه دارد، اما در زمینه ناوگان حمل و نقل دریایی از گذشته تاکنون با مشکلات عدیده ای مواجه است.

هر از چندگاهی در این مسیر، مسافرانی که جابه جا می‌شوند دچار مشکلاتی هستند که امکان رفت و آمد برای آنها متوقف می‌شود و خراب بودن وضعیت جوی، نامناسب بودن شناورهای بکار گرفته شده در این مسیر و توقف فعالیت های آنها است.

چندروزی است که شناورهای مسافربری مسیر گناوه به خارگ و بالعکس به علت افزایش نیافتن کرایه دست از کار کشیدند و این اقدام آنها باعث سردرگمی و سرگردانی و گله مندی مسافران این مسیر شده است.

مسافرانی که در این مسیر تردد می‌کنند از هفته گذشته تاکنون برای تردد مشکل دارند و به علت نبود شناور به ناچار با استفاده  از قایق های صیادی و باری  که خطرات زیادی در برخواهد داشت، جابه جا می شوند.

استفاده از قایق ها در مسیر گناوه به خارگ در این روزها که کشتی مسافربری بنا به دلایل خاص خودش تردد نمی‌کند، شرایطی کامل ناایمن که می‌تواند باعث از بین رفتن جان انسان‌ها شود، ایجاد می‌کند و احتمال هرگونه حوادث ناگواری وجود دارد.

صاحبان این شناورها می گویند:  نرخ بلیت در مسیر گناوه به خارگ حدود ۲ سالی است افزایش نیافته است که با این روند برای جلوگیری از ضرر بیشتر امکان فعالیت وجود ندارد.

آنها اظهار داشتند: با توجه به افزایش چشمگیر همه وسایل مصرفی و جانبی شناورها و ثابت ماندن نرخ بلیت از سوی دستگاه‌های متولی، ادامه فعالیت در این مسیر مقرون به صرفه نیست.

مالکان این شناورها گفتند: مجبور هستیم برای تهیه قطعات مصرفی و غیره شناور،  هزینه های بسیار زیادی پرداخت کنیم در صورتی که هزینه بلیت شناور هنوز تغییر و افزایشی نداشته است و دغدغه خود را به گوش مسئولان رسانده ایم اما نتیجه ای عاید نشده است.

رئیس اداره بندرودریانوردی گناوه گفت: این اداره  همه تلاش خود را برای سرویس دهی انجام داده است اما  مالک شناور راضی به سرویس دهی نیست.

داود بهادری افزود: مالک شناوری که در مسیر مسافران را جابه جا می‌کند به علت  افزایش نیافتن نرخ کرایه موجود که بنا به اظهارات مالک شناور، قرار بوده براساس قولی که مسئولان دستگاه‌های نظارتی به آنها داده بودند افزایش یابد اما ابراز داشتند که انجام نشده و با این شرایط قادر به فعالیت نیستم.

وی گفت: این مساله در محدوده وظایف کارگروه نرخ گذاری (استانداری،فرمانداری، صنعت و معدن استان) است و اداره بندر و دریانوردی در آن نقشی ندارد.

رئیس اداره بندر ودریانوردی گناوه اظهارداشت: در زمان حاصر تنها یک شناور ” مهبد” در این مسیر فعالیت دارد و از قبل نیز  با رایزنی با مسئولان ذیربط در بوشهر و خارگ از کشتی های مسیر بوشهر- خارگ کمک می‌گرفتیم که مدتی است به علت نقص فنی از سرویس دهی خارج شده است.

وی افزود:  سازمان بنادر و دریانوردی برای انگیزه و تشویق بخش خصوصی برای خرید و یا ساخت شناور مسافری استاندارد و مناسب با بودجه خود که به وجوه اداره شده معروف است بین ۸۰ تا ۹۰ درصد وام بلندمدت در نظر گرفته است که در سفر مدیر عامل سازمان بنادر در مدتی قبل به گناوه  نیز موردتاکید و تایید ایشان  قرار گرفت.

معاون امورعمرانی فرماندار گناوه گفت: باتوجه به مشکلی که برای تردد مسافران از طریق مسیر دریایی گناوه به خارگ ایجاد شده است، همه تلاش و سعی خود را برای برطرف کردت آن بکار برده‌ایم.

مهدی حاجیانی افزود: درپی درخواست مالک شناور در مسیر گناوه به خارگ مبنی بر افزایش کرایه، پس از بررسی و پیگیری های به عمل آمده نرخ جدید محاسبه و به ایشان اعلام شده است.

وی اظهارداشت: مالک شناور ملزم به تصمیم اتخاذ شده است و باید طبق ابلاغی که صورت گرفته اقدام کند و درصورت رعایت نکردن ازطریق قانونی وارد عمل خواهیم شد.

معاون امورعمرانی فرماندار گناوه گفت: با پیگیری های صورت گرفته، بخشداری جزیره خارگ یک فروند کشتی مسافربری برای تردد مسافران در مسیر این جزیره به گناوه درنظر گرفته و  یک فروند شناور نیز از این بندر پیش بینی شده است.

شهرستان گناوه در شمال استان بوشهر و در فاصله ۱۷ مایلی جزیره خارک قرار دارد.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

4 میلیون و 527 هزار تن؛ آخرین موجودی کالاهای اساسی در بنادر ایران

ش شهریور 6 , 1400
زمان مطالعه: 4 دقیقه عضو هیات عامل و‌ معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی، میزان کالاهای اساسی موجود در بنادر کشور تا سوم شهریور ماه سال جاریدر 12 بندر کشور را ، 4 میلیون و 527 هزار و 100 تن اعلام کرد. فرهاد منتصر […]
فرهاد منتصر کوهساری،معاون امور بندری و اقتصادی،کالاهای اساسی،بنادر ایران، سازمان بنادر و دریانوردی

همچنین بخوانید: