برگزاری اولین جلسه ستاد اجرایی بیست و دومین همایش صنایع دریایی

زمان مطالعه: 13 دقیقه

نشست برنامه ریزی و هماهنگی ” بیست و دومین همایش صنایع دریایی” با حضور نمایندگان ارگانهای دریایی کشور در محل مرکز همکاری های پیشرفت و تحول ریاست جمهوری برگزار گردید.

به گزارش مرین‌پرس، اولین نشست ستاد اجرایی بیست و دومین همایش صنایع دریایی با حضور مهدی عجمی رییس انجمن مهندسی دریایی ایران، محمد دقیق دبیر بیست و دومین همایش صنایع دریایی، محمد مونسان دبیر کمیته علمی همایش و نمایندگان سازمانها، ارگانها و شرکتهای دریایی کشور با ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در محل مرکز همکاری های پیشرفت و تحول ریاست جمهوری نوزدهم آبان ماه برگزار شد. 

دبیر بیست و دومین همایش صنایع دریایی در ابتدای جلسه ضمن خوشامدگویی و خیر مقدم، اظهار داشت: طبق برنامه ریزی های انجام شده بیست و دومین همایش صنایع دریایی 27 و 28 بهمن ماه برگزار می شود و امیدواریم بتوانیم از همکاری و تعامل سازمانها، ارگانها، شرکتها و دانشگاه های دریایی کشور بیشتر استفاده کنیم و در همایش حضور یابند تا بتوانیم گام های مثبت روبه جلویی در صنعت دریایی برداریم. 

محمد دقیق ادامه داد: در شرايط كرونايي حاضر قرار است این همایش بصورت مجازی برگزار شود، اما احتمالا” با توجه به بهبود شرایط کرونایی کشور انشاالله در تلاشیم همايش را بصورت 70% حضوری و 30% مجازی برگزار كنيم. 

وی با بیان اینکه نیاز است ارتباط بین صنعت و دانشگاه را بیشتر کنیم و می خواهیم این کار را بصورت عملی در همایش انجام دهیم، بیان داشت: از همه سازمانها و ارگانها دعوت می کنم در این رویداد با ارسال مقاله، برگزاری کارگاه و حضور در سخنرانی ها و میزگردها در این همایش مشارکت داشته باشند.

دقیق در ادامه گفت: طرح اهمیت و جایگاه صنایع دریایی در اقتصاد کشور، بررسی عوامل درونی و بيرونی صنعت، پرداختن به موضوع بصورت همه‌جانبه و فرابخشی، نقد مسائل و مشکلات از منظر همه ارگانها و مراکز مرتبط، تدوین راه حل‌ها و روشهای اجرایی با توجه به فرصتهای موجود جهت توسعه سواحل کشور، جذب بیشتر بازارهای بزرگ صنایع دریایی (حدوداً ۲ میلیارد دلار درسال) به کارخانجات و صنایع داخلی، تسریع در اجرای آئین‌نامه‌های قانون حمایت از توسعه صنایع دریایی، پیگیری حداکثر استفاده از توان و ظرفیت صنایع داخلی، برنامه ها و دیدگاه های مسئولین اجرایی و قانوگذاری کشور در خصوص صنایع دریایی، بررسی و نقد مسائل و مشکلات صنایع دریایی از منظر همه ارگانهای و مراکز مرتبط، همفکری صاحبنظران و کارشناسان دریایی و طرح دیدگاه ها و نقطه نظرات و ارائه آخرین دستاوردهای علمی و فناوری در صنایع دریایی و صنایع وابسته از اهداف این همایش است. 

وی با اشاره اهمیت و جایگاه صنایع دریایی در اقتصاد کشور، اظهار داشت: بسياري از اسناد بالادستي نظام شامل سياست هاي كلي اقتصاد مقاومتي، سياست هاي كلي جمعيت و سياست های كلی آمايش سرزمين بر اهميت توجه به صنايع دريايي و استفاده بهينه از سواحل و درياهای كشور تاكيد داشته اند بنابراين توسعه سواحل و سياست هايي جمعيتی، توسعه حمل و نقل و ترانزيت مسافر، امنيت دريايی و حضور در آبهای آزاد، توسعه و بهره برداري از منابع انرژی دريايی و توسعه فعاليت های صيادی و شيلات، پنج عامل اصلی ضرورت توسعه صنايع دريايی است. 

دبير بيست و دومين همايش صنايع دريايي در بخش ديگری از سخنان خود به مطالعات انجام گرفته در خصوص نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت ها و تهديدهای اين صنعت پرداخت، وی سرمايه گذاری مناسب در بخش زيرساخت های فيزيكی و در بخش تعمير و ساخت، وجود تجارب ارزشمند در حوزه های ساخت و تعمير شناور، سكو و سازه های فراساحل، وجود تجربه كافی در حوزه طراحی و ساخت شناورهای كوچك و متوسط، وجود توانمندی بالقوه ساخت تجهيزات مورد نياز صنايع دريايی در كشور، ظرفيت مناسب آموزشی در حوزه های فنی در داخل كشور،‌ تعداد مناسب فارغ التحصيلان در رشته های مهندسی دريا، وجود تجربه انجام فعاليت های مهندسی مشترك در حوزه ساخت كشتی های بزرگ با همكاری كشورهای ديگر، وجود موسسات رده بندی ايرانی در سطح موسسات معتبر جهانی و وجود تشكل های تخصصی فعال در سطح ملی را از نقاط قوت صنايع دريايي برشمرد.

عضو هیات مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران همچنين در بخش ديگري از صحبت های خويش، نامناسب بودن ساختار و ساماندهی صنعتی دريايی كشور و پايين بودن بهره وری و عدم وجود سرمايه گذار بزرگ بخش خصوصی داخلی و خارجی در اين صنعت، بلاتكليف بودن ساختار مالكيتی و مديريت صنايع بزرگ دريايی كشور، عدم توجه به سرمايه گذاری در طراحی، مهندسی و تحقيق و توسعه صنايع دريايی، عدم وجود مكانيزم های تامين مالی متناسب، با ماهيت صنايع دريايی، فقدان اهداف، سياست ها و برنامه برای سرمايه گذاری و ساخت تجهيزات شناورها و سكوها، فقدان ليست پيمانكاران مورد تاييد (Approved Vendor List) در صنايع دريايی، نبود زير ساخت منسجم جهت تامين و توزيع تجهيزات و مواد مورد نياز صنايع دريايی (عدم تجميع سفارشات در قالب يك سامانه ثبت سفارش ملی)، فقدان شركت های تداركاتی فعال در زنجيره تامين صنايع دريايی، عدم آشنايی كافی واحدهای صنعتی كشور با استانداردها و نيازهای صنايع دريايی، فقدان دانش فنی و تجربه كافی در طراحي و مهندسی شناورهای بزرگ در كشور، عدم وجود ساختار مناسب برای مديريت پروژه ها و برنامه های صنايع دريايی، فقدان قانون مناسب و حمايتی از توسعه صنايع دريايی، عدم توجه به مطالعات بازار و شناسايی حوزه های جذاب، عدم حضور موثر شركت های بيمه و موسسات رده بندی در فعاليت های داخلي كارخانجات، عدم تعامل با آژانس های بازاريابی بين المللی، جهت توسعه بازار را به عنوان نقاط ضعف اين صنعت اشاره نمود.

ايشان همچنین رويكرد دولت در حمايت از بومی سازی توليد و تجهيزات در صنايع نفت و گاز كشور، تقاضای قابل توجه بازار داخل، به انواع شناورهای در زمينه های خدماتی فراساحل، مسافرتی، تفريحی، صيادی و خدماتی، تقاضای قابل توجه برای تعمير كشتی در داخل كشور به سبب دارا بودن تعداد زيادی شناور و سكوی فراساحل در كشور و منطقه، امكان جذب سرمايه گذاری بخش خصوصي در حوزه شناورهای كوچك و متوسط و اشتغال زايی بالای صنايع دريايی، به خصوص در زنجيره تامين و خدمات مرتبط را از فرصت های این حوزه برشمرد. 

دبير بيست و دومين همايش صنايع دريايی همچنین با اشاره به مشکلات صنایع دریایی، گفت: پراكندگی مراكز تصميم گيری و ناهماهنگی در حوزه های دريايي، وجود محدوديت های گمركی، حقوقی و مالی در مقايسه با رقبای منطقه ای و جهانی، فقدان توان كارشناسی و مديريتي نظام بانكی كشور در ارائه تسهيلات و بهره گيری از تسهيلات صندوق توسعه ملی و تسهيلات خارجی، عدم شناخت كافی دستگاه های مرتبط مانند گمرك و بيمه، از ويژگی های اين صنعت، عدم تناسب قوانين كار، بيمه و تامين اجتماعی كشور در صنايع دريايی در قياس با شرايط بين المللی و عدم وجود شرايط مناسب براي جلب مشاركت شركت های خارجی در توسعه صنايع دريايی از تهدید های این حوزه است. 

از سوی دیگر دبیر کمیته علمی بیست و دومین همایش صنایع دریایی نیز در این نشست با بیان اینکه در همایش امسال سعی شده مسائل کلان دریایی را محورهای همایش قرار دهیم و افراد را تشویق کنیم نگاه عمیقتری به صنایع دریایی داشته باشند، اظهار داشت: باید دیدگاهمان را به این سمت ببریم که صنایع دریایی می تواند آینده ایران را تضمین بکند و اقتصاد ایران را رشد دهد. 

محمد مونسان گفت: یکی از موضوعاتی که روی آن تاکید داریم و در زیر مجموعه محور توسعه دریا محور است، احیا جزایر و سواحل مکران است که علیرغم آنکه از سال 88 توسعه سواحل مکران مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده ولی در این زمینه آنطور که باید و شاید توفیقی نداشتیم. 

وی ادامه داد: اقدامات خوبی در این خصوص انجام شده اما پس از گذشت 12 سال بیشتر از این مورد انتظار بوده است. 

مونسان با اشاره به نقش سواحل و جزایر در سند آمایش سزمین، بیان داشت: پس از انتشار سند انجمن مهندسی دریایی ایران 20 اشکال اساسی به آن وارد و به مسئولین مربوطه منعکس کرد. در این سند به جزایر خیلی کم رنگ پرداخته شده است. 

عضو هیات مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران افزود: در واقع این عامل مدنظر بوده که محورهای همایش کمک کند تا چرخ دنده های فکری جامعه دریایی درگیر مسائل اساسی تر و تحول آفرین تر بشود. 

وی با بیان اینکه آخرین مهلت دریافت مقالات 20 آبانماه بود، بیان داشت: تا کنون 44 مقاله دریافت شده که با توجه به درخواست علاقمندان مهلت ارسال مقالات 10 روز تمدید خواهد شد. امیدواریم شاهد مقالات خوبی در حوزه دریا باشیم. 

مونسان همچنین از ارگانها، سازمانها و دانشگاه ها دعوت کرد تا کمک کنند زیر مجموعه هاشان در این همایش مشارکت داشته باشند. 

وی افزود: افرادی هستند تجارب و دانش خوبی دارند که هیچگاه مستند سازی نمی شود. مقالاتی که در کنفرانس ها داده می شود یک مزیتی که دارد می تواند تجارب و دانش افراد را مستند کند. 

مونسان ادامه داد: در بخش کارگاه های آموزشی هم شش کارگاه تایید شده که اگر درخواست ارائه کارگاه بیشتر شود می توانیم آن را افزایش دهیم. 

عضو هیات مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران با بیان اینکه هم اکنون زیر ساخت های لازم برای برگزاری مجازی همایش را آماده کردیم، افزود: امیدواریم به سمتی برویم ارائه حضوری را داشته باشیم تا بعد از چند سال وقفه ای که ایجاد شده این همایش میعادگاهی برای جامعی دریایی باشد. 

مونسان بیان داشت: در این همایش همچنین از اساتید و محققین برتر، طرح های صنعتی برگزیده، کتاب های برگزیده، پروژه های دانشجویی برگزیده تقدیر خواهد شد که در این زمینه فراخوان خواهیم داد. 

وی با بیان اینکه کمیته علمی همایش از روز پذیرش مقالات فعالیت خود را شروع کرده و داوری مقالات با کمک اساتید دریایی کشور در حال انجام است، افزود: مقالات همایش در سیویلیکا نمایه خواهد شد و امکان چاپ مقالات برتر هم در نشریات علمی و پژوهشی انجمن فراهم شده است. 

دبیر کمیته علمی بیست و دومین همایش صنایع دریایی در پایان گفت: امیدوار هستیم محققین صنعت دریایی هم در این همایش حضور داشته باشند. محققان می توانند از طریق در سایت همایش به مقالات دسترسی داشته باشند. 

همچنین رییس هیات مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران در این نشست ضمن خوش آمدگویی و تشکر از مرکز همکاری های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری بابت میزبانی، اظهار داشت: امیدوارم با هم  افزایی خوبی که دارد شکل می گیرد این همایش نقطه اوج همکاری های مشترک در صنایع دریایی باشد. 

مهدی عجمی با بیان اینکه گام های در جهت وحدت جامعه دریایی برداشته شده است و در این مدت تلاشهای خوبی برای هم افزایی و ارتباطات با سازمان ها و ارگانها داشتیم، گفت: همه دست در دست هم دادن تا دوباره انجمن مهندسی دریایی ایران به جایگاه خود بازگردد. 

وی با بیان اینکه طبق برنامه ریزی های صورت گرفته باتوجه به اینکه شرایط کشور از نظر کرونا رو به بهبود است، با همکاری پردیس دانشگاه بندرعباس امیرکبیر، سازمان صنایع دریایی و دانشگاه صنعتی شریف در تلاشیم بستر برگزاری همایش بصورت حضوری را فراهم نماییم، افزود: سعی می کنیم 70% همایش بصورت حضوری برگزار شود و 30% هم مجازی برای افرادی که امکان حضور ندارند ولی می خواهند دستاوردهای خود را بصورت مجازی ارائه دهند. 

عجمی گفت: طی سالهای گذشته دستاوردهای آکادمیک بصورت مقاله در همایش ارائه می شد، بر این اساس اهداف و محورهای همایش براساس دیدگاه های کلان صنایع دریایی تعیین شده است تا از تجربیات حوزه صنعت استفاده بکنیم. برنابراین از سازمانها و ارگانهای دریایی تقاضا داریم مستندات خود را بصورت مقاله یا ارائه کارگاه برای همایش ارسال کنند. 

وی در پایان گفت: تلاش داریم اگر شرایط اجازه دهد نمایشگاه صنایع دریایی را نیز در کنار همایش برپا کنیم. 

حسن قمیشی رییس گروه دریایی مرکز همکاری های پیشرفت و تحول ریاست جمهوری به عنوان میزبان این جلسه، ضمن خیر مقدم به حاظرین، اظهار داشت: امیدوارم در این دوره جدیدی که انجمن فعالیت خود را شروع کرده فعالیت ها بتواند در حوزه دریا تاثیرگذار و مثبت باشد و ذهن مسئولین را بیشتر به حوزه دریا معطوف بکند. 

قمیشی با بیان اینکه انجمن مشکلاتی داشت که شیوع کرونا هم مزید بر علت شد تا در چند سال گذشته بحث دریا کم رنگ شده و کمتر در جامعه مطرح شود، گفت: امیدواریم از طریق انجمن مشکلات حوزه دریایی بیشتر مطرح شود و در این دوره جدید شاهد فعالیت های مثمر ثمر در حوزه دریا باشیم. 

وی گفت: فعالیت های مثبتی در گذشته در انجمن انجام شده که متاسفانه به هر دلیلی که قطع شده اند، می توانیم این برنامه ها را احیاء کنیم. از جمله بحث نمایشگاه های دریایی که واقعا بیشتر می تواند در ذهن مسئولین تاثیر گذار باشد.

در این جلسه پس از ارائه گزارش روند دریافت مقالات، بررسی، نحوه انتخاب و دسته بندی آنها و برنامه ریزی های صورت گرفته جهت برگزاری این دوره از همایش در تاریخ 27 و 28 آبان ماه 1400، حاضرین ضمن تبریک به اعضای جدید هیات مدیره انجمن و اعلام نظرات و پیشنهادات خود درخصوص نقاط ضعف و قوت همایش قبل و نیز ارائه راهکارهای مناسب برای برگزاری همایش بیست و دوم صنایع دریایی، موضوعاتی همچون ارائه گزارش از بندهای قطعنامه همایش های گذشته و گزارش از مقالات ارائه شده در همایش های گذشته و میزان استفاده در صنعت و کاربردی بودن آنها، عدم هم افزایی مناسب بین سازمان ها و ارگان های دریایی کشور در خصوص تهیه اسناد دریایی، رفع مشکلات و معضلات دریایی و توسعه دریایی کشور، موضوعات تکراری مطرح شده در همایش ها و عدم تمرکز بر روی تعداد مشخصی از موضوعات برای حل آنها، حضور فعالانه دانشجویان و کارشناسان دریایی در همایش و فعالیت های انجمن، برگزاری میزگردهای تخصصی دریایی توسط انجمن و همایش بر اساس دید صنعت محور، داشتن تصویری درست و مناسب از صنایع دریایی توسط انجمن و تدوین برنامه های بلند مدت برای امور دریایی کشور، برنامه ریزی مناسب برای برگزاری گردهمایی دریایی بعد از عبور بحران کرونا در کشور با دید اشتغالزایی، داشتن سند یکسان  توسعه دریایی، بروز رسانی اطلاعات دریایی و هدف گذاری مناسب برای توسعه دریایی کشور، بررسی حل مشکلات تامین منابع مالی، بیمه و زنجیره تامین، کار آفرینی و کسب و کار دریایی بر بستر الکترونیک و …، پیگیری موضوع توسعه دریا محور در اسناد بالا دستی کشور و همچنین پیگیری قانون توسعه صنایع دریایی کشور، توسعه امور دریایی کشور علاوه بر ساخت در امور تعمیرات، تامین تجهیزات، گردشگری و غیره، ارتباط مناسب دانشگاه و صنعت و ارائه راهکارهای مناسب برای توسعه علمی حوزه دریایی کشور، تقدیر از مقالات برتری که در سال های گذشته در همایش ها ارائه شده و بطور موثری در صنعت تاثیرگذار بوده اند، توجه مناسب به شرکت های دریایی دانش بنیان و توسعه همکاری های مناسب با آنها، توجه خاص نسبت به تولید باتوجه به شعار سال مبنی بر مانع زدایی در امور تولید، دیده شدن موضوع محیط زیست در تمامی امور دریایی، تشکیل کارگروه های کوچکتری برای حل مشکلات و انجام امور همایش، تجمیع نمایشگاه دریایی واحدی که باتوجه به تقاضا محور بودن و حضور شرکت های دانش بنیان پی گیری و برگزار شود و حمایت از سازندگان قفس های پرورش ماهی را مطرح کردند.

نمایندگان سازمان ها، ارگانها و شرکتها در این جلسه آقایان اکبر جبل عاملی از شرکت ملی نفتکش ایران، حسن قمشی از مرکز همکاریهای تحول و پیشرفت ریاست جمهوری، حبیب فرشی ستوده از شورایعالی صنایع دریایی، علی اکبر بشیری از سازمان بنادر و دریانوردی، بهمن حروفی از صندوق توسعه صنایع دریایی، محمد اسمعیلی از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، ناخدایکم اسماعیل نیک روان از نیروی دریایی راهبردی ارتش، ناخدایکم حمید معیری از نیروی دریایی آجا، یوسف کرم الهی از معاونت مهندسی، پژوهشی و فناوری وزارت نفت، اکبر فلاحتی آذر از انجمن مهندسی دریایی ایران، محمدامین فیض چکاب از دانشگاه صنعتی امیرکبیر پردیس بندرعباس، امیرحسین قره از دانشگاه صنعتی شریف، عطااله قره چاهی از دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار، مهدی عجمی نماینده از دانشگاه صنعتی شاهرود، محمد دقیق شرکت از نفت و گاز پارس، موعود نیک فرجام از سازمان صنایع دریایی، حمیدرضا سهرابی از نیروی دریایی سپاه، مهدی بابایی از نیروی دریایی سپاه، ابراهیم سلیمانی از سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی دریایی سپاه، محمدحسین حسین صبری از موسسه رده بندی آسیا، امیرهمایون نکیسا از موسسه رده بندی ایرانیان، محمدحسن جعفری از صنایع الکترونیک ایران، آیدین کوهپایه از شرکت صنعتی دریایی ایران صدرا، اردلان خادمی از شرکت صنایع فراساحل ایران صف، احسان انصاری بنام از شرکت پایانه های نفتی ایران، سیدمحمد زواره از شرکت ملی نفتکش ایران، مصطفی بزرگی فر از گروه دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، علی جلیلوند از هلدینگ دریایی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، اصغر اصغری از شرکت تایدواتر خاورمیانه و میثم مغاره از انجمن مهندسی دریایی ایران بودند. 

لازم به ذکر است، بیست و دومین همایش صنایع دریایی توسط انجمن مهندسی دریایی ایران با همکاری ارگانهای دریایی کشور 27 و 28 بهمن ماه 1400 برگزار می شود. سایت همایش به آدرس www.miciran.ir آماده دریافت مقالات دانشجویان و اساتید دریایی کشور است که اطلاعات تکمیلی در سایت همایش درج شده است. 

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

علاقه‌مندی قرقیزستان برای سرمایه‌گذاری در بندر شهید رجایی/ مذاکره با ازبکستان و ترکمنستان برای تبادل تجاری از مسیر بندرشهید رجایی

ی آبان 23 , 1400
زمان مطالعه: 13 دقیقه معاون اول نخست وزیر جمهوری قرقیزستان با بیان اینکه به دنبال سرمایه‌گذاری در بندرشهید رجایی هستیم، گفت: مذاکره با ازبکستان و ترکمنستان برای تبادل تجاری از مسیر بندرعباس آغاز شده و امیدواریم این مذاکرات زودتر به نتیجه مطلوب برسد. به گزارش پایگاه اطلاع […]
علاقه‌مندی قرقیزستان برای سرمایه‌گذاری در بندر شهید رجایی

همچنین بخوانید: