بکارگیری امضای الکترونیکی در سامانه‏ های عملیاتی و اسناد تجاری در بنادر/ دریافت مجوز مرکز صدور امضای دیجیتال از مرکز توسعه تجارت وزارت صمت

زمان مطالعه: 2 دقیقه



مدیرکل فنآوری اطلاعات و ارتباطات سازمان بنادر و دریانوردی از اجرایی شدن امضای الکترونیکی، از آغاز سال جدید در سامانه‏های عملیاتی و اسناد تجاری خبر داد و آن را گام بزرگی در راستای اجرای قانون تجارت الکترونیک و توسعه دولت الکترونیک برشمرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، علیرضا قربانی با بیان اینکه امضای الکترونیکی، امضای دیجیتال و یا گواهی الکترونیکی، همان شناسه دیجیتال یک موجودیت مانند فرد، نرم افزار، سازمان، و غیره در تعاملات الکترونیکی است، افزود: همانگونه که در تعاملات غیر الکترونیکی، کارت ملی یا شناسنامه، شناسه یک فرد محسوب می شود، در گواهی تعاملات الکترونیکی، گواهی الکترونیکی شناسه فرد قلمداد می شود.

به گفته مدیرکل فنآوری اطلاعات و ارتباطات سازمان بنادر و دریانوردی، این سازمان در راستای اجرای تکالیف قانونی در حوزه تجارت و دولت الکترونیک، با اجرای امضای الکترونیکی، تبادل اسناد الکترونیکی و ارتقای سطح امنیت و اصالت سنجی داده و اسناد،  نسبت به کاهش و حذف جعل مدارک و هویت اقدام کرده است.

وی تاکیدکرد: به منظور جلوگیری از نفوذ به سامانه ها و پیشگیری از جعل هویت، اسناد و مدارک در فضای مجازی، امضای دیجیتال یکی از امن‏ترین راهکارها به شمار می‏آید.

 وی توضیح داد: برخلاف امضای دستی که همیشه ثابت است امضای دیجیتال هر سند برای آن سند منحصر به فرد است. درواقع امضای دیجیتال هر سن دادامه محتوای آن سند است و امکان جداسازی امضای دیجیتال از سند به منظور استفاده مجدد روی سندی دیگر یا جایگزین کردن آن با امضای دیگر وجود ندارد.

قربانی با اشاره به کاهش هزینه ها ناشی از  به کارگیری امضای الکترونیکی، اظهار داشت: سازمان بنادر و دریانوردی علاوه بر فراهم کردن زیرساخت و تجهیزات سخت افزاری لازم نسبت به دریافت مجوز مرکز صدور امضای دیجیتال از مرکز توسعه تجارت وزارت صمت اقدام کرده و مرکز  یادشده را در ساختمان ستاد مرکزی راه اندازی کرده است.

وی افزود: در  مرکز صدور امضای دیجیتال علاوه بر مدیران سازمان و بنادر، گواهی الکترونیکی فعالان حوزه دریایی و بندری از جمله شرکت های حمل و نقل دریایی ثبت و مورد تایید قرار می گیرد. 

در حال حاضر اسناد تجاری که در سامانه‏های این سازمان از جمله سامانه جامع دریایی، سامانه مدیریت عملیات کالای متفرقه و سامانه کنترل کالای کانتینری ثبت و با امضای دیجیتال تبادل می‏شود، شامل اعلامیه ورود شناور و بارنامه دریایی (مانیفست) می‏شود. همچنین توسعه امضای دیجیتال در خصوص دیگر اسناد و سامانه ها نیز در دست اقدام است.

منبع

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

بهره برداری پیش از موعد از انبار ۹۰۰۰ متری بندر شهید بهشتی چابهار

ش اردیبهشت 10 , 1401
زمان مطالعه: 2 دقیقه مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان از بهره برداری پیش از موعد پروژه سرمایه گذاری احداث انبار ۹هزارمتری چندمنظوره در بندر شهید بهشتی خبر داد و گفت: طرح های سرمایه گذاری برای ارتقای ظرفیت نگهداری و پذیرش کشتی‌های حامل کالاهای اساسی زودتر از […]
بهروز آقایی، مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان،سرمایه گذاری،سازمان بنادر و دریانوردی

همچنین بخوانید: