سرپرست شیلات گلستان: ظرفیت‌های مغفول آبزی‌پروری استان شکوفا می‌شود

زمان مطالعه: 2 دقیقه

اسماعیل جباری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : گلستان ظرفیت های بالقوه ای از جمله میگو، ماهیان خاویاری، گرمابی ، سردابی و زینتی دارد که هدف افزایش تولید در همه گونه ها و ظرفیت های آبزی پروری استان است.

سرپرست اداره کل شیلات گلستان اظهارداشت: دست متخصصین و استادان دانشگاه، پرورش دهندگان و بخش خصوصی را به گرمی می فشاریم تا بتوانیم قدم هایی والایی در کنار دانش و تجربه آنان در راستای افزایش تولید و رونق اقتصادی استان برداریم.

وی با بیان اینکه در گذشته ۹۰ درصد بچه ماهیان خاویاری مورد نیاز استان های کشور، از گلستان تامین می شد، خاطرنشان کرد: امروز بیشتر استان های پرورش دهنده ماهیان خاویاری به تولیدات بالا رسیدند حال آنکه گلستان که در گذشته ۹۰ درصد بچه ماهیان خاویاری استان ها را تامین می کرد امروز به کمترین میزان خود در زمینه تولید ماهیان خاویاری رسیده است.

جباری ادامه داد : با توجه به اینکه امسال با درایت رهبر معظم انقلاب به تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین نامگذاری شد، بر مسوولان و کارشناسان وظیفه است در مسیر فرمایشات معظم له گام برداریم و همت خود را در راستای افزایش تولید به کار ببندیم.

استان گلستان به سبب شرایط جغرافیایی، واقع شدن در دامنه سلسله جبال البرز و شمال ایران و ویژگی های اقلیمی در زمره مناطق با قابلیت دسترسی بالا به منابع آب محسوب می شود.

 وجود رودخانه های دایمی  اترک، گرگان رود و قره سو و چندین تالاب بین المللی مانند آلما گل،‌ آجی گل و آلاگل  و البته بیش از ۱۰۰ کیلومتر نوار ساحلی در کرانه های خزر و خلیج گرگان، گلستان را به استانی با قابلیت بالای فعالیت های شیلاتی تبدیل کرده است.

بیش از ۳۰ هزار حلقه چاه کشاورزی، چند صد آب بندان ذخیره آب روستایی و چندین سد و سازه مهندسی ذخیره آب هم از دیگر ظرفیت های استان گلستان برای صنعت شیلات است که باید از آنها بهره برداری وافر برد.

اما در کنار همه این مواهب، وجود طیف گسترده ای از آبزیان در دریای خزر و خلیج گرگان با قابلیت تکثیر و پرورش در محیط های محصور به عنوان اصلی ترین مزیت استان در بخش شیلات محسوب می شود.

ماهیان خاویاری گلستان همچون اوزون برون و یا ماهیان استخوانی مانند کپور و کفال به عنوان سوگلی سفره های ایرانیان بودند که این روزها به سبب شرایط اقتصادی منطقه و هجمه شدید صیادان غیرمجاز در معرض انقراض قرار گرفته اند به نحوی که بازسازی و تکثیر مصنوعی هم نتوانسته است به وضع نابسامان آنها پایان بدهد.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

شیلات سبزوار خراسان رضوی گرفتار در تور محرومیت‌ها/ ایجاد صنایع تبدیلی ضروری است

ی خرداد 8 , 1401
زمان مطالعه: 2 دقیقه به گزارش ایرنا، خراسان رضوی با برداشت سالانه ۱۳ هزار تُن ماهی، از قطب های تولید این محصول در شرق ایران است و سبزوار به عنوان شهرستان پیشرو در تولید شیلات استان، نقش مهمی در این حوزه ایفا می‌کند. شهرستان سبزوار با تولید سالیانه سه هزار […]

همچنین بخوانید: