آیا شهرهای شناور می‌توانند به جوامع ساحلی در خطر کمک کنند؟

زمان مطالعه: 2 دقیقه

به گزارش گروه علم و آموزش مرین‌پرس از پایگاه خبری ام‌اس‌ان، شرکت «اوشنیکس» (Oceanix) مستقر در نیویورک یک پروژه آزمایشی مقاوم در برابر سیلاب (ضدسیلاب) طراحی و ادعا کرده که می‌تواند ایمنی را برای میلیون‌ها نفر به ارمغان بیاورد. این شرکت در مشارکت با برنامه اسکان انسانی سازمان ملل متحد (UN-Habitat) اکنون آماده ساخت اولین نمونه آزمایشی در «بوسان» کشور کره جنوبی است.

حدود ۴۰ درصد از جمعیت جهان در فاصله کمتر از ۱۰۰ کیلومتری از سواحل زندگی می‌کنند. این در حالی است که بالا آمدن سطح دریاها ۹۰ درصد شهرهای بزرگ در جهان را تهدید می‌کند. سیلاب‌ها موجب ویران شدن زیرساخت‌هایی به ارزش میلیاردها یورو شده و میلیون‌ها آواره آب و هوایی را مجبور به ترک خانه‌های خود می‌کند. از سوی دیگر، با افزایش سریع جمعیت شهرها هزینه‌های مسکن سر به فلک می‌گذارد.

«ایتای مادامومبه» از بنیانگذاران شرکت اوشنیکس اعتقاد دارد که الگوی این شرکت درباره شهرهای شناور می‌تواند راه حلی سازگار با محیط زیست برای این چالش‌ها باشد. وی به یورونیوز گفت: با زیرساخت‌های شناور، ما در واقع طرفدار این تفکر هستیم که می‌توانیم در هماهنگی با طبیعت زندگی کنیم. لازم نیست آنچه را که در زیر دریاها قرار دارد، نابود کنیم. می‌توانیم بالای آن زندگی کنیم و زندگی در زیر آب ادامه یابد. فونداسیون این شهرها با سیمان ساخته خواهد شد که با آب سازگار است.

وی افزود: ما از سنگ‌های زیستی (بیو) استفاده می‌کنیم که این فناوری موجب احیای آب و زندگی دریایی می‌شود. می‌توانیم با این فناوری صخره‌های مرجانی را بسازیم. این شرکت در حال کار روی کاربرد کشاورزی اقیانوسی سه‌بعدی برای تامین (نیاز) شهرها در عین حفظ تنوع زیستی دریایی است.

این شهرها صرفا بر انرژی خورشیدی، باد، دریا و امواج وابسته خواهند بود و همچنین از آب باران برای تامین آب شیرین استفاده خواهند کرد. شرکت اوشنیکس در حال کار با «مرکز ضایعات صفر» است تا اطمینان حاصل کند که هرگونه زباله و ضایعات تولیدی در این شهرها مورد استفاده مجدد قرار بگیرد.

به علت شیوه ساخت این شهرها امکان جابجایی آنها وجود خواهد داشت. به گفته مادامومبه، اگر به این نتیجه برسید که به هر علت مکان احداث شهر بهترین موقعیت نبوده است، می‌توانید کل شهر را بردارید و به موقعیت دیگری انتقال دهید.

این شرکت قصد دارد که شهری با ۱۰ هزار نفر جمعیت ایجاد کند. این شرکت فعلا کار را با احداث یک نمونه آزمایشی در بوسان کره جنوبی شروع می‌کند و امیدوار است که کار ساخت آن را سال آینده شروع کند. اگر همه کارها بر وفق مراد پیش برود، اولین ساکنان می‌توانند اوایل سال ۲۰۲۸ به این شهر بروند.

منبع

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

تخلیه ۹۰۸ هزار تن گندم در بندر امام خمینی با ۱۳ فروند کشتی

پ خرداد 19 , 1401
زمان مطالعه: 2 دقیقه امید جهان نژادیان در گفتگوی اختصاصی با مرین‌پرس افزود: از میزان تخلیه گندم، ۶۰۰ هزار تن از آن با کامیون و ناوگان ریلی از بندر امام خمینی به سایر نقاط کشور ارسال شده است و بقیه آن در حال حمل است. وی با بیان اینکه چندین […]

همچنین بخوانید: