۲هزار میلیارد ریال صرف اجرای طرح ارتباط خشکی با خزر درگمیشان می‌شود

زمان مطالعه: 2 دقیقه

اسماعیل جباری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: طرح ارتباط خشکی با دریای خزر در شهرستان گمیشان با هدف رونق تولید در حوزه شیلات با انتخاب پیمانکار در دست اجراست.
وی برقراری دوباره ارتباط فعالیت های شیلاتی از جمله تولیدکنندگان و یگان حفاظت شیلات برای دسترسی راحت به دریای خزر در استان که بر اثر پسروی آب و ایجاد خشکی طی سال های اخیر قطع شد از دیگر اهداف اجرای این طرح برشمرد.

به گفته وی این طرح بیشتر به صورت لایروبی بر روی بخشی از مسیر رودخانه گرگان رود در منطقه گمیشان منتهی به دریای خزر و ایجاد حوضچه در کنار ساحل اجرا می شود.

وی ادامه داد: ارتباط هفت شرکت پرورش دهنده ماهی در قفس به دلیل پسروی آب دریای خزر در سواحل این استان به ویژه گمیشان قطع شده که با اجرای این طرح مشکل  آنان برطرف خواهد شد.
جباری اضافه کرد: علاوه بر این، هزار و ۲۰۰ صیاد از طریق فعالیت در سواحل دریای خزر گلستان امرار معاش می کنند.

۲هزار میلیارد ریال صرف اجرای طرح ارتباط خشکی با خزر درگمیشان می‌شود

 لزوم تسریع در تخصیص اعتبار

رییس اداره فنی و عمرانی اداره کل شیلات گلستان هم گفت : طرح سایت پشتیبان در گمیشان(ارتباط خشکی با دریای خزر در دهنه خواجه نفس) که اکنون اجرای بخشی از آن آغاز شد و با تسریع در اختصاص اعتبار، بهره برداری از آن شتاب می گیرد.

علی نصرتی به خبرنگار ایرنا اظهارداشت: طول اجرای این طرح ۲ کیلومتر و ۸۰۰ متر است که لایروبی بخشی از رودخانه گرگان رود و ایجاد حوضچه دسترسی در کنار سواحل خزر است.

در استان گلستان حدود ۱۲۰ کیلومتر از سواحل دریای خزر وجود دارد که در گمیشان، بندرترکمن و بندرگز واقع شده است که بخش زیادی از آن بویژه در حوزه ۲ شهرستان بندرترکمن و گمیشان عمق کمتر از چهار متر دارد که به اعتقاد کارشناسان شیلات استان ظرفیت بکری برای پرورش انواع ماهیان از جمله خاویاری، کفال، کپور و قزل آلا در پِن و قفس دارد.
صید ماهی از دریای خزر در گمیشان و بندرترکمن گلستان اگرچه قدمت بالایی در بین اهالی این ۲ شهرستان ساحلی دارد که در سال‌های اخیر و عملی شدن ایده پرورش ماهی در پِن و قفس توانسته ضمن کاهش مخاطرات اشاره شده، رونق دوباره‌ای به صید و صیادی و معیشت و اقتصاد سواحل نشینان این استان ببخشد.
طرح پرورش ماهی در پِن(محوطه‌ای محصور شده با تور و متصل به کف دریا) به سبب عمق کم آب دریای خزر در سواحل گمیشان و بندرترکمن با پیگیری اداره کل شیلات گلستان و همراهی سایر دستگاه‌های مرتبط، شرایط مناسب و ایده آلی برای سرمایه‌گذاری در بین علاقمندان به این نوع پرورش ماهی از سال ۹۲ ایجاد کرده است.

شهرستان گمیشان از قطب های مهم سرمایه گذاری در حوزه شیلات استان گلستان به شمار می رود که طرح جامع توسعه برای آن از جمله پرورش میگو و ماهی در قفس عملیاتی شده است و  پرورش میگو در سطح چهار هزار هکتار سالانه اجرا و تولید آن به خارج از کشور صادر می شود.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

۱۵۰ هکتار از اراضی بزرگترین شهرک شیلاتی کشور بهره‌برداری شد

پ تیر 2 , 1401
زمان مطالعه: 2 دقیقه به گزارش ایرنا، روابط عمومی استانداری بوشهر روز پنجشنبه به نقل از احمد محمدی زاده اعلام کرد: باید تدبیری اندیشید تا مردم این منطقه در طرح‌های پرورش میگو ذینفع شوند و این طرح‌ها در اشتغال و معیشت جامعه پیرامونی تاثیرگذار باشند. وی افزود: باید برای اشتغال […]

همچنین بخوانید: