صیادان قشمی با آموزش کمک‌های اولیه و آمادگی در برابر مخاطرات آشنا شدند

زمان مطالعه: 3 دقیقه

احمدنور سرودی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: آموزش های همگانی کمک های اولیه و آمادگی در برابر مخاطرات با هدف ایجاد تاب آوری قشموندان به ویژه کارکنان اداره ها و سازمان های مستقر در این جزیره و مردم بومی ساکن در مناطق و محله های نگین خلیج فارس در برابر آسیب های محیطی، حوادث و سوانح با استفاده از تمامی ظرفیت های آموزشی هلال احمر این شهرستان برگزار می شود.  

وی ادامه داد: در این دوره آموزشی اعضای تعاونی صیادان قشم با حضور در اداره شیلات این شهرستان با آموزش های همگانی کمک های اولیه در غرق شدگی ها، شوک، خونریزی ها، شکستگی ها (آتل بندی)، سوختگی ها، خفگی ها، حمل مصدوم و آمادگی در برابر مخاطرات از جمله زمین لرزه (زلزله)، پدیده غریاله (سونامی) در کرانه های خلیج فارس، توفان دریایی، خشکسالی و گرمای شدید آشنا شدند.

رییس جمعیت هلال احمر قشم توضیح داد: دانستن اصول و مهارت‌ های کمک‌ های اولیه برای همه افراد جامعه ضرورت دارد تا همگی حلقه‌ ای از زنجیره گسترده بشر دوستی باشیم و با نجات جان حتی یک انسان، نمونه‌ ا ی روشن از کلام خداوند متعال در قرآن کریم به حساب آییم که می‌فرماید: و منْ أحْیاها فکأنّما أحْیا النّاس جمیعًا و هر کس نفسی را حیات بخشد (از مرگ نجات دهد) مثل آن است که همه مردم را حیات بخشیده است.  

سرودی اضافه کرد: درهای جمعیت هلال احمر این شهرستان همواره برای آموزش رایگان کمک‌ های اولیه، به روی قشموندان و علاقمندان فراگیری این آموزش ها در سرزمین آب و آفتاب باز است و باعث افتخار این نهاد عام‌ المنفعه است که علاوه بر خدمات بشر دوستانه‌ ای که از راه کمک‌ های اولیه به حادثه‌ دیدگان انواع حوادث ارایه می‌ دهد، یاد گیری کمک‌های اولیه را نیز برای کمک‌ آنان ممکن کند تا یکایک جزیره نشینان قشمی از اهمیت نجات جان همنوع در بحران‌ ها آگاه شوند و در زمان حوادث بدان عمل کنند.

به گزارش ایرنا، کمک‌های اولیه از جمله مهارت‌هایی است که با انجام به موقع آنها در زمان وقوع بلایا و حوادث طبیعی می‌توان جان انسان‌ها را نجات داد و بر این اساس آموزش همگانی این مهارت قدمی در راستای ارتقای سلامت و جان انسان‌ها است.

وقوع حوادث و بلایا طبیعی و انسانی همیشه وجود دارد، تصادفات رانندگی، سوانح، زلزله، سیل و سایر حوادث که در همان لحظه امدادگرانی برای نجات جان انسانها می شتابند تا زندگی دوباره را به این افراد هدیه دهند.

امروزه کمک های اولیه یک مهارت حیاتی در جامعه محسوب می شود و افراد آموزش دیده جز نخستین نفراتی هستند که در صحنه حادثه حضور پیدا می ‌کنند  و می ‌توانند در نقش یک فرشته ‌نجات ظاهر شده و آسیب‌ دیدگان را از خطر مرگ نجات دهند یا مانع بروز آسیب ‌های جدی ‌تر و غیرقابل بازگشت شوند.

ارایه آموزش های کمک های اولیه در صحنه های حوادث می تواند در کاهش مرگ و میر اثرگذار باشد خصوصا این که این آموزش ها در صحنه های تصادف و زلزله های احتمالی بیشتر دیده می شود.

این روزها کمک های اولیه یکی از مهارت های مهم در زندگی است که احساس مسوولیت پذیری و انسان دوستی در ارائه آموزش ها به افراد آسیب دیده محسوس است.

نهادینه ‌کردن این مهارت حیاتی یک گام موثر در راستای ارتقای سلامت افراد جامعه محسوب می شود و اگر در هر خانواده شهری و روستایی یک نفر این آموزش ها را فرا گیرد در شرایط بحرانی و حادثه می توانند کمک های شایانی به افراد آسیب دیده کنند.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

گرمای خرما پزان در مناطق ساحلی خوزستان و هشدار سطح نارنجی

ج مرداد 28 , 1401
زمان مطالعه: 3 دقیقه محمد سبزه زاری در گفتگو با مرین‌پرس افزود: با تقویت سامانه پرارتفاع جنب حارّه‌ای ، فعالیت مستمر جریانات جنوبی و نسیم دریا به خشکی سبب افزایش رطوبت و شرجی در مناطق ساحلی استان خواهد شد. وی گفت: با شکل گیری این الگوی جوی‌، دمای بالای 50 […]

همچنین بخوانید: