خسارت ۸۰۰ میلیارد تومانی سیل اخیر به صنعت شیلات

زمان مطالعه: 2 دقیقه

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، سید حسین حسینی امروز (سه‌شنبه) در مراسم افتتاحیه نمایشگاه شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوز شیلات در جمع خبرنگاران اظهار کرد: استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، لرستان و مازندران بیشترین خسارت را در سیل اخیر دیدند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره اینکه چقدر از این مزارع بیمه بوده‌اند، افزود:  کمتر از ۱۰ درصد مزارعی که خسارت دیده‌اند، بیمه بودند.

وی اضافه کرد: همچنین خساراتی که به تولیدکنندگان شیلات وارد شده در دست بررسی است. به دنبال این هستم که این خسارات را جبران کنیم تا تولیدکنندگان به چرخه تولید برگردند.

رییس سازمان شیلات با اشاره به اینکه شیلات صنعتی گسترده با موضوعاتی متفاوت است، بیان کرد: این نمایشگاه اولین رویداد در جهت استفاده از شرکت‌های دانش بنیان در حوزه شیلات است.

حسینی به حضور ۴۸ شرکت دانش بنیان در نمایشگاه شیلات اشاره کرد و اظهار داشت: سازمان شیلات کمیته توسعه شرکت‌های دانش بنیان را تشکیل داده و بر اساس نیازهای خود ویژگی‌هایی را اعلام کرده است. بر اساس این ویژگی‌ها شرکت‌هایی که با ما در این زمینه همکاری می‌کنند، انتخاب خواهند شد.

وی از پرداخت تسهیلات کم بهره به منظور افزایش بهره‌وری و تخصیص یارانه در جهت توسعه مکانیزاسیون صنعت شیلات به‌عنوان تسهیلاتی که این سازمان برای شرکت‌های دانش بنیان در نظر گرفته است، خبر داد.

رییس سازمان شیلات ایران با بیان اینکه بیمه یک زیرساخت نرم‌افزاری برای حمایت از تولید است، افزود: بیمه باید برای تولیدکنندگان انگیزه ایجاد کند تا مزارع خود را بیمه کنند و ما درصددیم که چنین زیرساختی را فراهم کنیم.

حسینی درباره اینکه آیا احتمال دارد خسارت سیل اخیر باعث افزایش قیمت آبزیان از جمله ماهی قزل‌آلا شود، گفت: باید این موضوع بررسی شود، اما در مورد ماهی قزل‌آلا میزان تولید آن ۲۰۰ هزار تن در سال است و به نظر نمی‌رسد مشکلی در این زمینه ایجاد شود.

وی درباره مصرف آبزیان در کشور بیان کرد: اکنون با تفکر لاکچری بودن مصرف پروتئین آبزیان در کشور روبرو هستیم، به طوری که اولین کالایی که از سبد خانوار حذف می‌شود، آبزیان است. این مساله نیاز به تبلیغات و کارهای ترویجی دارد تا بتوانیم جایگاه مناسب آبزیان را در سبد خانوار پیدا کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اصلاح نظام یارانه‌ای کشور گفت: در این راستا برای حمایت از تولیدکنندگان شیلاتی طرح شیلات کارت را اجرا کردیم که بر اساس آن ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات با نرخ ۱۲ درصد و همچنین ۸۰۰ میلیون تومان تسهیلات با نرخ ۱۵ درصد به پرورش دهندگان شیلات تعلق می‌گیرد.

حسینی باگفت: به دلیل مسائل مختلف از جمله جنگ اوکراین و روسیه و همچنین تنش آبی بسیاری از کشورهای دنیا با کمبود مواد غذایی روبرو شدند، اما ما با مسئله خاصی مواجه نشدیم، ضمن اینکه امیدواریم با همکاری و تلاش تولیدکنندگان از این شرایط به خوبی عبور کنیم.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

پیگیری ورود شرکت‌های دانش بنیان به حوزه کشاورزی و شیلات

س شهریور 1 , 1401
زمان مطالعه: 2 دقیقه به گزارش خبرنگار مهر، سورنا ستاری امروز در حاشیه رویداد نیازهای فناورانه صنعت شیلات که امروز در خانه نوآوری و فناوری ایران برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: تعداد شرکت‌های دانش بنیان در حوزه کشاورزی کم است به طوری که کمتر از ۴ درصد کل شرکت‌های […]

همچنین بخوانید: