کشورهای حاشیه خزر باید سهم خود از بازسازی ذخایر ماهیان را بپردازند 

زمان مطالعه: 5 دقیقه

سید حسین حسینی روز پنجشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا عنوان کرد: با توجه به اینکه ایران و روسیه به تعهدات خود در این زمینه عمل می‌کنند باید سایر کشورهای حاشیه خزر نیز با ورود به این موضوع سهم خود را برای تامین بچه ماهی و تلاش برای احیاء و بهبود وضعیت آبزیان بپردازند.  
وی ادامه داد : برای حل مشکل این دریاچه که گنجینه ارزشمند زیست محیطی نه تنها برای کشورهای منطقه که برای آسیاست، سازمان شیلات ایران نمی تواند یک راهکار واحد ارائه کند این امر موضوعی بین المللی است که به لحاظ فرهنگی کشورهای مختلفی در آن دخیل هستند.  
وی افزود : درسطح بین المللی نیز کمیته تخصصی بهره برداری از منابع موجودات خزر نشست های مختلفی برگزار کرده و طی آن راهکارهای متعددی ارائه شده است اما لازمه عملیاتی شدن این راه‌حل‌ها ورود همه کشورها به این عرصه است.  
به گفته حسینی ذخایر دریا بر خلاف تصور عموم تمام نانشدنی نیست لذا برای برداشت از دریا باید در حوزه های صیادی و مدیریت ذخیره، تدبیر ویژه ای اندیشیده شود.  
وی تاکید کرد : برای آنکه فشار بر دریا کاهش یابد باید به منظور بازسازی و کاهش تلاش صیادی رویکرد صیانت از دریا تغییر یابد و به سمت آبزی پروری در دریا با رویکردی اساسی که قابلیت و ضمانت اجرا داشته باشد حرکت کنیم.

وی تصریح کرد : برای دریا نمی توان فقط با یک بخشنامه، ابلاغ، سیاست و قانون کار انجام داد زیرا باید در کنار آن اقدامات فرهنگی گسیترده شکل گیرد.   
معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: اکثر گونه های ماهی در شمال کشور «کوچ‌رود» هستند (باتوجه به اینکه تکثیر طبیعی در دستور کار شیلات ایران قرار دارد) لذا باید جلوی ورودی رودخانه ها در بالادست گرفته شود.

وی گفت: در حال حاضر مردم و تشکل‌های مردمی جلوی برخی رودخانه ها را مسدود کرده اند تا محیط برای تکثیر گونه های دریایی آماده شود و در رودخانه ها فضایی امن برای تخم ریزی ماهیان فراهم شود.

وی توضیح داد: اگر تکثیر و رهاسازی در مکان طبیعی روی دهد ماهی به دریا باز می‌گردد اما این اتفاق زمانی حادث می‌شود که مردم پای کار باشند و فرهنگ سازی شود که در استانهای شمالی این اتفاق افتاده اما باید گسترش یابد.  
حسینی خاطر نشان کرد: برای کمک به بازسازی ذخایر و صید ضابطه‌مند و استاندارد باید به سمت کاشت، داشت و برداشت در حوزه آبزی پروری مانند پرورش ماهی در دریا و ایجاد محیط هایی در ساحل برای پرورش آبزیان حرکت کنیم که این امر برای شیلات ایران بسیار حائز اهمیت است.  

افق ۱۴۰۳دستیابی به تولید ۲.۶ میلیون تن ماهی در کشور است

 رئیس سازمان شیلات ایران همچنین در بخشی از این مصاحبه گفت : برنامه تحولی شیلات در حوزه تامین امنیت غذایی باید با حفظ و صیانت از منابع طبیعی مبتنی بر افزایش توان تولید باشد؛ در این برنامه در سال ۱۴۰۳ باید توان تولید کشور از ۱.۲ میلیون تن به ۲.۶ میلیون تن برسد.  
حسینی تصریح کرد : باتوجه به ظرفیت زیستی، کشور باید به سمت پرورش ماهی در آبهای شور و لب شور حرکت کند و ما در آبهای داخلی به افزایش بهره وری، مکانیزاسیون، بالا بردن کیفیت آب، محصول و بالابردن تولید در واحد سطح بیاندیشیم.  
وی دستیابی به این مهم را در گرو استفاده از شرکت‌های دانش بنیان، بهینه‌سازی مکان‌های آبی، مکانیزاسیون، بالابردن اکسیژن و کیفیت آب، اصلاح نژاد، تولید بچه ماهیان مقاوم در برابر بیماری‌ها، تولید خوراک باکیفیت، استفاده از نهاده‌های باکیفیت و جایگزین، ارزان سازی و تغییر الگوی مصرف و ترویج آبزی مصرفی در حوزه تنوع مختلف در گونه‌های مختلف آبزی دانست.  
وی خواستار مشارکت مردم برای صیانت از منابع طبیعی و سرمایه گذاری حوزه آبزی پروری و فرهنگ سازی در حوزه مصرف شد و گفت : باید به امنیت غذایی پایدار کمک کنیم که آبزی پروری باتوجه به کم آب بر بودن، در تولید پروتئین می تواند سهم بسزایی در حوزه امنیت غذایی داشته باشد.  
رئیس سازمان شیلات ایران؛ گیلان را شناسنامه شیلات دانست و افزود: با توجه به تجربه، تخصص و شناخت مردم گیلان نسبت به شیلات و آبزیان انتظار است همکاری گسترده تری در حوزه شیلاتی داشته باشند.

 
مشارکت جامعه صید و صیادی در حوزه تکثیر طبیعی در گیلان 
حسینی وجود ماهی سفید و کپور زردپر در سبد صید صیادان را حاصل تکثیر و رهاسازی مراکز بازسازی ذخایر شیلات دانست و اضافه کرد : این ماهیان در محل های طبیعی قادربه تکثیر نیستند لذا مراکز بازسازی ذخایر ما وابسته به مولدی است که از دریا صید می شود. اثر گذاری مراکز بازسازی ذخایر در سبد صید و صیادی کاملا مشهود است هر زمان در حوزه بازسازی ذخایر خوب عمل کنیم اثر آن در سبد صید و صیادی مشهود است.  
وی تاکید کرد : امسال برخلاف سال های گذشته در بخش جلب مشارکت جامعه صید و صیادی در حوزه تکثیر طبیعی ماهیان در گیلان اقدامات خوبی انجام شده است و گیلان در این زمینه توانسته مازندران را الگو قرار دهد ولی با توجه به ظرفیتی که دارد باید این امر توسعه یابد و شیلات ایران نیز پشتیبانی لازم را خواهد داشت.  
استفاده از توان صیادان آزاد در آبزی پروری در دریا 

معاون وزیر جهاد کشاوریز با بیان اینکه بدنبال استفاده از توان و ظرفیت صیادان آزاد در بخش آبزی پروری در دریا هستیم، عنوان کرد: از زمان ایجاد ممنوعیت به منظور صیانت از ذخایر در خطر انقراض از جمله ماهیان خاویاری، شرکت‌های پره جایگزین دام گستر شد اما اکنون به دلیل بیکاری و ضعف معیشتی، فشار بر دریا بیشتر شده و با مشکل صیادان آزاد روبرو هستیم.  
حسینی تصریح کرد: باید برای اشتغال این صیادان چاره اندیشی کرد و با توسعه آبزی پروری و ساماندهی و بکارگیری این افراد که با دریا آشنا هستند شغلی پایدار با صیانت از ذخایر تحت فشار ایجاد کنیم که یکی از اولویت های ما بکارگیری آنها در حوزه آبزی پروری در دریا خواهد بود.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

توافق ۵ کشور حاشیه خزر در بهبود ایمنی دریانوردی در این دریا

پ شهریور 3 , 1401
زمان مطالعه: 5 دقیقه به گزارش مرین‌پرس، نادر پسنده اظهار داشت: در این نشست مجازی، هیئت‌‌های کارشناسی هر پنج کشور حاشیه دریای خزر به بررسی موارد مرتبط با همکاری کشورها در خصوص هماهنگی و ارائه مطلوب خدمات جستجو و نجات دریایی در دریای خزر پرداختند.  وی ادامه داد: هیئت جمهوری […]

همچنین بخوانید: