رکود چابهار تحت تاثیر قرارداد با هند

زمان مطالعه: 4 دقیقه

سرمایه گذاران و تحلیلگران اقتصادی اعتقاد دارند که، دو کشورهند و افغانستان می‌توانند روابط تجاری و ترانزیتی خود را به راحتی از طریق بندر استراتژیک چابهار افزایش دهند. در همین منظورکشور هند توافقاتی را در سال های اخیر به منظور توسعه این بندر در دستور کار قرار داده بود. اما تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، شرایط را تغییر داده است و اکنون سرمایه گذاران کمتری به سرمایه گذاری در بندر یا استفاده از آن برای اهداف تجاری و ترانزیتی رغبت نشان می‌دهند. چرا که در سال های اخیر مقامات کشورهای هند و افغانستان به منظور توسعه تجارت خود به استفاده از بندر چابهار تمایل زیادی نشان داده اند. اما تا به امروز ثمری از این رهگذر عاید ایران نشده است.

به گزارش سرآمدآنلاین، به رغم تمامی شعارها در سال های اخیر اما مسئولین اتاق های بازرگانی و سرمایه گذاری معتقدند تحریم های آمریکا علیه ایران می تواند این روند را با مشکلاتی مواجه کند کام این که افغانستان و پاکستان نشان داده اند که این اعتقاد بی دلیل نبوده است. بندر چابهار می تواند نقشی حیاتی در توسعه روابط تجاری و ترانزیتی کابل – دهلی نو ایفا کند، اما تحریم‌های جدید کشور متخاصم امریکا علیه ایران که بر تجارت و ترانزیت در بندر تاثیرگذار است، یک مسئله سیاسی است.

تهدیدهای آمریکا علیه ایران مبنی احیای دور جدید تحریم ها حتی علیه کشورهایی که با ایران مراودات بازرگانی و اقتصادی دارند، تجارت و همچنین بخش خدمات و کالای ایران را در بر می گیرد در حالیکه چابهار یک نقطه ارتباطات برای حمل و نقل است. حمل ونقل هم که نباشد نجارت دریایی نیز حال و روز خوشی نخواهد داشت و امروز چابهار نیز با این وضعیت روبه رو است.

رکود چابهار تحت تاثیر قرارداد با هند
سیدعلی حسینی، رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی ایران در گفت و گو با اقتصادسرآمد در اینباره به خبرنگار ما ، گفت: مساله ای که امروز چابهار را تحت تاثیر قرار داده است، قراردادی است که میان هند و ایران منعقد شده که براساس آن هند موظف به سرمایه‌گذاری و انتقال تجهیزات بندری به بندر چابهار است.

ترانزیت کالا بین چابهار و روسیه تسهیل می‌شود؟
وی با بیان این که طبق قرار داد بین ایران و هند، ترانزیت کالا از بندر چابهار به روسیه باید تسهیل شود، افزود: چناچه این اتفاق در بندر چابهار تاکنون رقم نخورده است برمی‌گردد به تعللی که کشور هند مقصر اصلی آن است.

پاکستان هم قد علم کرده است
کشور پاکستان به دلیل برخورداری از بندر گوادر و همکاری با چین، چندان رغبتی به تحول در چابهار نیست، موضوع دیگری بود که وی به آن اشاره داشت و گفت: پاکستان در تلاش است تا بخشی از تجارت دریایی افغانستان را نیز در اختیار بگیرد اما افغانستان در همراهی با ایران ایجاد اشکال نکرده است.
حسینی با یادآوری ان که ایران قصد دارد تا با همکاری با هند، تجارت دریایی با روسیه را از طریق بندر چابهار سامان دهد، ابراز داشت: گفته شده بخشی از تجهیزات وارد بندر چابهار شده اما کاربردی نشده است.

آیا چابهار استثناء از تحریم‌ها است
وی در مورد اثرگذاری تحریم‌های امریکا بر بندرچابهار نیز، گفت: کشور افغانستان به منظور استفاده از گندم هند، از خزنه داری امریکا درخواست کرد تا بندرچابهار را از فهرست تحریم ها خارج کند. این موضوع قطعا نمی تواند به تنهایی موجب شکوفایی این بندر را فراهم کند.

عضو اتاق بازرگانی بهترین راهکار خروج از رکود بندر چابهار با ادامه تحریم‌ها را تلاش هرچه بیشتر کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و هند در توسعه تجارت دریایی با روسیه، دانست و گفت: اما مشکل عمده ای که ما با ان مواجه هستیم، نبود سرویس مستقیم به چابهار یا تعداد بسیار محدود آن است که خود مانعی است تا در ایام تحریم نتوان به ایده ال در ان بندر دست پیدا کرد.

حسینی تاکید داشت: مذاکرات با هند در جریان است اما این کافی نیست و باید وارد فاز عملیاتی شد تا بندر چابهار رونق مورد انتظار را بازیابد.
بندر چابهار می تواند نقشی حیاتی در توسعه روابط تجاری و ترانزیتی کابل-دهلی نو ایفا کند، اما تحریم های جدید ایالات متحده علیه ایران که بر تجارت و ترانزیت در بندر تاثیرگذار است، یک مسئله سیاسی است. اما گفته شده که واشنگتن درباره تحریم ها علیه تهران تصمیم می گیرد و اتاق بازرگانی افغانستان-آمریکا نمی تواند در این زمینه کاری انجام دهد.

طبق اطلاعات و به گفته برخی مقامات اتاق بازرگانی و صنایع افغانستان، سفارت آمریکا در کابل تضمین نداده است که تحریم های آمریکا بر روابط تجاری و ترانزیتی افغانستان- هند اثر نگذارد. همچنین به گفته تعدادی از سرمایه گذاران، در صورتی که تحریم های آمریکا باعث ضرر مالی سرمایه گذاران در تجارت از طریق بندر چابهار شود، بیشتر آن ها استفاده از این بندر را متوقف خواهند کرد.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

هلند فراساحلش را برای تولید انرژی اجاره می‌دهد

ی آبان 22 , 1401
زمان مطالعه: 4 دقیقه هلند از اجاره موقت فراساحلی جدید برای اولین مورد از دو مزرعه بادی جدید خبر داد، آن‌ها معتقدند که مزرعه‌ی بادی نشان از آینده‌ی تولید انرژی فراساحلی دارد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بنادر  ودریانوردی به نقل از مریتایم اگزکیوتیو، به عنوان بخشی […]
هلند فراساحلش را برای تولید انرژی اجاره می‌دهد

همچنین بخوانید: