عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی: در حوزه اقتصاد دریا محور عقب هستیم

زمان مطالعه: 4 دقیقه

 احمد دنیا مالی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار مرین‌پرس در پاسخ به این سوال که کمیسیون عمران مجلس چه برنامه ای برای توسعه اقتصاد دریا محور در منطقه خلیج فارس و جزیره قشم دارد، اظهار داشت: یکی از سیاست های کلی نظام بر اساس منویات مقام معظم رهبری، بحث اقتصاد دریا محور است که متاسفانه ما با همه تلاش های که داشته ایم در این حوزه کارنامه ما کارنامه قابل دفاعی نیست.

وی ادامه داد: ما اعتقاد داریم که فرهنگ استفاده از منابع دریا و حوزه های دریایی نیاز به کار بیشتری دارد و توجه ویژه مجلس و دولت ها را می خواهد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه من سه دهه است که با موضوع جزایر آشنا هستم، توضیح داد: اعتقاد من این است که ما در حوزه خلیج فارس و دریای خزر بایستی اقدامات در واقع ویژه تری انجام دهیم و تسهیلات قانونی بیشتری را فراهم کنیم و اگر ما می خواهیم که جزایر ما به جزایری تبدیل شود که امکانات زندگی در آن محیا شود، بایستی به بخش گردشگری توجه ویژه ای داشته باشیم.

دنیا مالی اضافه کرد: در مورد جزیره قشم، یکی از بحث های ما در مناطق آزاد توسعه کمی و  کیفی این جزیره است.

وی گفت: جزیره قشم از لحاظ مساحت یکی از بزرگترین جزایر کشور است و حتی در منطقه یکی از بزرگترین جزایر منطقه است و یکی از جزایر راهبردی است، بهرحال ما بحث ارتباط این جزیره را با سرزمین اصلی در دستور کار داریم و امیدوارم که خیلی زود بتوانیم مشکل بنادر پهل و لافت را حل کنیم و برای ما زیبنده نیست که ما یک زمان خیلی زیادی را برای این کار گذاشته ایم.

نماینده مردم بندرانزلی در مجلس شورای اسلامی افزود: البته جریان آبی یا در اصطلاح حرفه ای فرهنگ آن «کارنتی» که اینجا دارد اینها مشکلات و موانعی را در سر راه احداث این پل ایجاد کرده بود، ولی بهرحال ما باید سریع تر تصمیم بگیریم و آن را اجرایی کنیم و اگر این ارتباط فراهم شود، مزیت های نسبی که قشم دارد می تواند تاثیر گذار باشد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این تاثیر گذاری به جز حوزه گردشگری می تواند حتی در موضوع تولید و اینکه سرمایه گذاران بیشتری به سمت سرمایه گذاری در این جزیره سرازیر شوند، کاربرد داشته باشد.

اقتصاد دریا محور که در اصطلاح جهانی به آن اقتصاد آبی (blue  economy) گفته می شود، در واقع استفاده پایدار از منابع و گستره های آبی اعم از اقیانوس ها، دریاها، دریاچه ها سواحل و جزایر، برای رشد اقتصادی، بهبود وضعیت معیشت و ایجاد مشاغل است.

واژه «اقتصاد آبی» بخش های مستقر و نوظهور است که گستره فعالیت های اقتصادی آبی فراتر فعالیت های سنتی مانند شیلات، گردشگری و حمل و نقل دریایی تعریف شده و مستلزم صنایع نو ظهور از جمله انرژی های تجدید پذیر، آبزی پروری، فعالیت های استخراج در دریا،  بیوتکنولوژی و زیست هواشناسی دریایی است.

پُل خلیج فارس به طول سه هزار و ۴۳۰ متر شامل دهانه های ۳۶۰ متری و پایه های بر روی دریا، عرض عرشه ۳۲ متری دارای چهار مسیر رفت و آمد خودرو، یک مسیر رفت و آمد راه آهن و یک مسیر اضطراری و پیاده رو است که پس از اجرا می تواند جزیره قشم را به سرزمین اصلی متصل کند.

برای تکمیل یکی از چهار رکن طرح شبکه جامع ارتباطی خلیج فارس شامل توسعه بندر کاوه جزیره قشم، احداث ۹۲ کیلومتر بزرگراه از بندر کاوه و امتداد به خط سراسری از طریق پل خلیج فارس، احداث ۸۶ کیلومتر راه آهن از بندر کاوه و امتداد به خط سراسری از طریق پل خلیج فارس، احداث پل خلیج فارس به منظور تکمیل ارکان طرح بر روی دریا به حجم سرمایه گذاری بالغ بر ۴۰۰ میلیون یورو نیاز است.

این پُل در حد فاصل جزیره قشم به بندرعباس واقع شده و علاوه بر توسعه کریدور حمل‌ و نقل شمال – جنوب، توسعه اسکله کاوه و امکان احداث اتوبان و راه‌ آهن را نیز در این مسیر فراهم خواهد کرد.

با احداث پل خلیج فارس، ترانزیت کالا از منطقه آزاد قشم دارای توجیه اقتصادی می شود، به طوریکه بخش عمده کالا هایی که از طریق کریدور شمال – جنوب ترانزیت می شدند، از طریق این پُل، انجام شده و واردات و صادرات کالا بر اساس یکسری قوانین و مقررات راحت تر، صورت خواهد گرفت.

بر این اساس، هزینه‌ های حمل و نقل و زمان ترانزیت کالا از جزیره قشم کاهش یافته و قیمت تمام شده کالا و خدمات به دلیل ایجاد شبکه حمل و نقل ریلی و جاده‌ ای کمتر خواهد شد.

این طرح از نظر ابعاد اقتصادی، عمرانی، صنعتی، گردشگری و رفاهی از جایگاه مهمی در کشور برخوردار است و نقش حلقه ارتباطی مسیرهای دریایی سواحل پیرامونی قشم به شبکه حمل و نقل ریلی و جاده ای کشور را در امتداد ترانزیت آسیای میانه و واردات و صادرات دارد.

پل خلیج فارس از محدوده اسکله لافت در قشم به اسکله پهل در شهرستان خمیر متصل می شود و جزیره قشم را به سرزمین اصلی مرتبط خواهد کرد.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

زیرساخت های صنعت کشتی سازی باید تکمیل شود

پ آبان 26 , 1401
زمان مطالعه: 4 دقیقه به گزارش تین نیوز، علی نبوی اظهار داشت: اقدامات بسیار خوبی طی سالیان گذشته در راستای توسعه صنعت کشتی سازی انجام شده است و شناورهای بزرگی در داخل کشور ساخته شده است . وی افزود: یکی از ضرورت هایی که وجود دارد این است که ما احتیاج […]

همچنین بخوانید: