دستاورد های دریایی سفر رئیس جمهور به چین

زمان مطالعه: 9 دقیقه
دستاورد های دریایی سفر رئیس جمهور به چین

دستاورد های دریایی سفر رئیس جمهور به چین

 

 سعید جعفری، ریاست دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی کشور، در گفتگویی با خبرنگار پایگاه خبری گفتمان دریا؛ به جهت حضور در سفر اخیر رئیس جمهور به کشور چین، به دستاوردهای دریایی این سفر، راهبرد کشور در مزاکره با طرف های چینی، انتقال تکنولوژی و همکاری های مشترک دریایی چین و ایران پرداخت؛ در خلال این مصاحبه به انتخابات انجمن مهندسی دریایی ایران، طرح جایگزینی شناورهای استیجاری خارجی خدمات دهنده به سکو های نفتی با شناورهای ساخت داخل و جلسه دهم شورای عالی صنایع دریایی کشور با حضور شخص رئیس جمهور نیز پرداخته شد.

دستاورد های دریایی سفر رئیس جمهور به چین

ریاست دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی کشور در ابتدای بحث عنوان کرد: تمرکز سفر اخیر به لحاظ گره گشایی های مالی فی ما بین دو کشور بود، با توجه به اینکه کشور چین بزرگترین تولید کننده دریایی است و دارای شرکتهای بزرگ و توانمندی می باشد، در سفر اخیر با یکی از این شرکت ها و سهامداران اصلی آنها مذاکراتی داشتیم، در حوزه های مختلف صنعتی و تجاری و حتی دریایی مذاکرات خوبی انجام شد. با توجه به رویکرد هایی که انتظار می رفت ما با روی باز این شرکت ها مواجه شدیم، آنها از بحث همکاری مشترک دریایی در ایران استقبال کردند؛ بدین صورت که در حد امکان عمق ساخت داخلی و توانمندی کشتی سازی هایمان را به کمک چینی ها بالا ببریم.

جعفری درباره زمینه مشارکت چینی ها گفت: چینی از این سرمایه گذاری مشترک بسیار استقبال کرد؛ عمده گفتگوها در زمینه انتقال تکنولوژی در زمینه طراحی و مباحث علمی و فنی انواع اقسام شناور ها بود. در حال حاضر ما شرکت های خوبی را در این زمینه داریم، اما به دلیل اینکه در ساخت بسیاری از شناور ها در تجربه اول هستیم، بهتر است یک شرکت مجرب دیگر که تجربه ساخت در این زمینه را دارد، حداقل به عنوان شرکت مشاور در کنار ما باشد، متاسفانه ما در بسیاری از مواقع از نرم‌افزار های غیر اصلی و متفرقه استفاده می کنیم که ممکن است خطاهایی نیز رخ دهد، به همین دلیل حضور این شرکت ها در روند طراحی و ساخت به خصوص درباره شناور هایی که طراحی آنها در داخل انجام نشده است بسیار مفید فایده می باشد.

وی در ادامه افزود: طرف چینی برای حضور در کلیه پروژه های دریایی ایران اعلام آمادگی کرده؛ خوشبختانه مسائل و مشکلات مالی در مذاکرات کلی فی مابین دو رئیس جمهور تقریباً حل شد، سابقا نیز نشانه های مثبتی برای ایجاد همکاری از طرف چینی ها دریافت می شد ولی زمانی که به مباحث مالی می‌رسیدیم این بحث ها متوقف می شد. اما خوشبختانه با سطح رویکرد مثبتی که در مذاکرات کلی وجود داشت در مباحث جزئی نیز موفق به پیشرفت در مذاکرات شدیم.

جعفری در ادامه دست آوردهای دریایی سفر به پکن اظهار داشت: دیگر توافقی که در زمینه دریایی به دست آمد تامین قطعات کلیدی که توان تولید آنها در داخل کشور وجود نداشته و تهیه آن نیز در سطح بین الملل برای ما مشکل می باشد، و در عوض تمام شرکت های چینی دسترسی شان به تولیدکنندگان اصلی سهل الوصول، و به راحتی قادر به گرفتن تاییدیه های وندور می باشند. توافقی نیز در باب سرمایه گذاری در زمینه ساخت داشتیم بدین‌صورت که طرف چینی اعلام آمادگی خود را مبنی بر سرمایه گذاری مشترک در حوزه تکمیل یاردهای کشتی سازی در بخش هایی که در داخل توان تکمیل این نواقص وجود نداشته باشد.

انتخاب و معرفی شرکت های بخش خصوصی در حوزه دریایی به طرف چینی

رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی، درباره لزوم برنامه متقابل برای بهره برداری بهتر از این مذاکرات تاکید و بیان داشت: در حال حاضر باید خواسته های خودمان را نظام مند کرده، تا موفق به توافق نهایی و یا قرارداد با چین بشویم. رویکرد و برنامه ما این است که به دلیل ثبات در تصمیم گیری و اجرا در مجموعه های خصوصی به نسبت بخش های دولتی و نیمه دولتی، شرکت های خصوصی فعال در زمینه دریایی را با طرف های چینی مرتبط کنیم. البته فعلا شرکتی را به عنوان مجموعه هدف انتخاب نکردیم و در حال بررسی هستیم که اگر قرار باشد ایران هدف این همکاری قرار گیرد، مجموعه ای را انتخاب کنیم که به لحاظ جغرافیایی، ساختاری و دسترسی انعطاف پذیر باشد.در دنیا توانمندی تجمیع و ادغام برای برنامه ریزی وجود دارد، حتی ما در زمینه ریلی موفق و تشکیل کنسرسیومی با حضور سازنده، قطعه ساز و حتی بهره بردار شدیم، تا آن ها بتوانند به مذاکره با مجموعه های چینی بروند؛ اما در حوزه دریایی فعلاً موفق به این تجمیع نشدیم و به دنبال این هستیم که مجموعه ای را به عنوان بستر این همکاری مشترک انتخاب کنیم. شاید در مقابل ما شرکت های مختلف چینی باشند ولی آن ها در حوزه سیاست‌گذاری خط مشی یکپارچه ای را دنبال می کنند، اگر قرار باشد در حوزه دریایی نیز مجموعه ای از چند شرکت را برای این همکاری مشترک انتخاب کنیم، باید همراهی و همکاری این مجموعه ها با یکدیگر بسیار بالا باشد.

جعفری درباره پیش بینی ادامه زمان ادامه مذاکرات افزود: پیش بینی ما این است که طرف چینی مذاکره کننده در حوزه دریایی اواسط ماه مه میلادی (اوایل اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) به ایران سفر کرده و ادامه مذاکرات در داخل کشور انجام می شود؛ که امیدوارم تا قبل از تصمیم گیری آنها برای آمدن و نهایی شدن مذاکرات موفق به ایجاد و انتخاب بستری مناسب شده باشیم.

سعید جعفری با اشاره به عدم وجود محدودیت در حجم سرمایه گذاری از جانب چینی ها بیان داشت: روند مذاکرات بر اساس انتقال تکنولوژی صورت پذیرفته و پایه این همکاری خواهد بود و بعد از این موضوع اساسی به سراغ مباحث ساخت، زیرساخت و مباحث تامینی خواهیم رفت؛ طرف های چینی آمادگی خودشان را دیگر حوزه‌های صنعتی اعلام کرده، و همچنین در زمینه سرمایه گذاری های دریایی به لحاظ حجم سرمایه‌گذاری محدودیتی از طرف چینی ها وجود ندارد و آنها آمادگی سرمایه گذاری در حجمی قابل توجه و متناسب با نیاز کشور را دارند.

وی در پایان مبحث سفر اخیر رئیس جمهور به چین افزود: اینبار رویکرد چینی‌ها برای همکاری‌های مشترک بسیار مثبت بود، سابقاً با یک گارد بسته در مذاکرات حضور پیدا می‌کردند، اما در این سری از  مزاکرات آمادگی ایجاد همکاری را داشتند، در اینجا به نظرم ما باید خواسته هایمان را طوری منظم کنیم، که بتوان از قابلیت های ایجاد شده بهترین استفاده را ببریم.

انتخابات انجمن مهندسی دریایی ایران

رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی در ادامه گفتگو به انتخابات انجمن مهندسی دریایی اشاره و گفت: ما به عنوان نهاد سیاست‌گذار در حوزه صنعت نه فقط در این حوزه بلکه در دیگر زمینه‌های صنعتی از تشکل‌ها حمایت می‌کنیم، مضاف بر اینکه قانون هم ما را مکلف به استفاده از تشکل ها در تصمیم گیری های کلان کرده، حتی در ابلاغیه اخیر دولت نیز کلیه نهادهای سیاست‌گذار مکلف به استفاده از نقطه نظرات کلیه تشکل اعم از صنفی و تولیدی شده اند. حضور انجمن ها در حوزه صنعتی و تولیدی صرفاً مربوط به کشور ما نیست، در بسیاری از کشورها دولت صرفاً در سیاستهای کلان اظهار نظر می کند؛ اما اداره شرکت ها و اتصال آنها به حاکمیت از طریق انجمن ها و اتحادیه ها صورت می پذیرد؛ حتی در دنیا اتحادیه‌هایی وجود دارند که همه خواسته های عضای خودشان را در زمینه مباحث قانونی، دولتی، مالی و حتی حمایت های مالیاتی انجام می دهد.

حضور یک نهاد قوی و سخنگو برای حوزه دریایی یک ضرورت است

جعفری در ادامه افزود: متاسفانه در حوزه دریایی به خصوص در زمینه مباحث قبل از بهره برداری تشکل های منسجمی وجود ندارد؛ انجمن مهندسی دریایی در ابتدا با قوت کار خودش را شروع کرد اما مدتی است که خیلی فعالیت زیادی از آنها نمی بینیم، حضور یک نهاد قوی و سخنگو برای حوزه دریایی یک ضرورت است؛ و باید این هماهنگی ها به نحوی انجام شود که بتوانیم خواسته های صنفی را در تصمیم گیری ها دخیل و یا حداقل از آنها مطلع باشیم. در بسیاری از شاخه های صنعتی این تشکل ها حضور دارند و خواسته های تک تک اعضایشان را به صورت منظم و مرتب به نهادهای مسئول ابراز می کنند؛ این نقص در حوزه بالادست دریایی یعنی قبل از بهره برداری مغفول مانده است، اما این چنین مجموعه ها و تشکل هایی را در حوزه بهره برداران بخش دریایی وجود دارد که خوشبختانه با قوت خواسته‌های آنها در حوزه کاری و صنف را ابراز می کند.

وی در ادامه بیان داشت: انجمن مهندسی درست است که یک مجموعه صنفی نیست، ولی سبقه آن نشان دهنده این بود که در کنار مباحث علمی که داشت به عنوان مجموعه صنفی نیز برای حوزه دریایی پذیرفته شده بود؛ از نظر من پیگیری خواسته های صنفی از جانب یک تشکل مهندسی منافاتی با ماهیت اصلی آن ندارد.

سعید جعفری در حمایت شورای عالی صنایع دریایی از انجمن مهندسی دریایی افزود: ما به دنبال قوت گرفتن مجدد این انجمن هستیم، اشخاص مرتبط در این زمینه هر کمکی از ما بخواهند، حداکثر تلاش خود را برای در اختیار قرار دادن ظرفیت های شورای عالی در خدمت این عزیزان انجام می دهیم، تا بتوانند این انجمن را مجدداً راه اندازی کنند.

خرید خدمت شناور های استیجاری شرکت ملی نفت

جعفری درباره اقدامات صورت گرفته در زمینه پروژه طرح جایگزینی شناورهای استیجاری خارجی خدمات دهنده به سکو های نفتی و  خرید خدمت شناورهای ساخت داخل توسط شرکت ملی نفت گفت: مبحث جایگزینی شناورهای استیجاری در مرحله خوبی است، شرکت ملی نفت قراردادی را تنظیم کرده است، و آماده برگزاری مرحله ای مناقصه برای شناسایی سرمایه گذار می باشد. تقریباً مشکلات و مباحث اجرایی مسیر این طرح برطرف شده. اساسی ترین موضوعی که باقی مانده است مربوط به تامین سرمایه اولیه از طریق صندوق توسعه ملی است که مشغول پیگیری و مذاکره با صندوق توسعه ملی هستیم، که محض مشخص شدن وجوه مالی، طرح اجرایی خواهد شد. البته اینگونه نیست که طرح کاملا اجرایی نشده باشد، همکاران بنده مشغول شناسایی بهره بردار، سرمایه گذاران و یاردهایی که قابلیت تولید این شناورها را دارند را در دست بررسی قرارداده اند، که بتوان پروژه را میان کلیه یاردهایی که توانایی ساخت این شناور ها در آن ها وجود دارد، را در کشور توزیع کرد.

اهم پیگیری های شورای عالی صنایع دریایی

رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی با اشاره به موضوعات فوق به عنوان گوشه ای از اقدامات این مجموعه افزود: جدای از مباحث کلی و برنامه‌ای که کل کشور درگیر تدوین آن در زمینه اقتصاد دریامحور می باشد؛ پیگیری اجرایی شدن پروژه هایی که ذکر شده را انجام می دهیم. البته شورای عالی صنایع دریایی صرفاً پشتیبانی کننده است و مجری این پروژه ها نیست؛ ولی مشغول پیگیری پروژه جایگزینی شناورهای تجاری خارجی، نوسازی و بازسازی ناوگان های فرسوده، جایگزینی موتورهای چهار زمانه به جای موتور های دو زمانه در قایق های سبک و مباحث دیگری که به عمق ساخت داخل و استقلال کشور در حوزه دریایی کمک کند هستیم، به خصوص اگر موانع قانونی برای این مسیر وجود داشته باشد از مبادی مربوطه پیگیری هایش را انجام می دهیم و پشتیبانی‌های لازم را از نهادهای حاکمیتی جلب می کنیم.

سعید جعفری در پایان گفتگو درباره جلسه دهم شورا با حضور رئیس جمهور بیان داشت: در حال حاضر نیز موضوع پیگیری برگزاری جلسه دهم شورای عالی صنایع دریایی کشور با حضور ریاست محترم جمهور را هم پیگیری می کنیم، به کمک نمایندگان اعضا پیش نویس دستورجلسه دهم را آماده کردیم، و تقاضای زمان برگزاری جلسه را نیز به نهاد ریاست جمهوری ارسال کرده ایم، و منتظر تعیین زمان برای برگزاری این جلسه مهم هستیم.

 

انتهای پیام/

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

تولید سالانه ۳۰ هزار تن ماهی در لرستان

پ اسفند 4 , 1401
زمان مطالعه: 9 دقیقه مرین‌پرس/لرستان مدیرکل شیلات لرستان گفت: تولید سالانه استان ما در حال حاضر بیش‌از ۳۰ هزار تن است که در حال افزایش این ظرفیت هستیم. کیارش بیرانوند در گفت‌وگو با مرین‌پرس اظهار کرد: لرستان با توجه به شرایط اقلیمی و میزان آب سطحی و زیرسطحی که دارد […]
چگونگی نگارش طرح توجیهی شیلاتی

همچنین بخوانید: