تحلیل بخش R&D کمپانی CP تایلند در خصوص عوامل مؤثر در بروز بیماری AHPND : عوامل ایجاد کننده استرس نقش اصلی در بروز این بیماری دارند

زمان مطالعه: 2 دقیقه

آزمایشات مختلف نشان داده اند که در چالش باکتری، عوامل ایجاد کننده استرس در استخر نقش مهمی در میزان بقای AHPND ایفا می کنند.  وجود پاتوژن ها همیشه به معنای بیماری نیست Robin McIntosh 2023″”.

از آنجایی که ثابت شده که عوامل استرس زا در حوضچه‌های پرورشی نقش مهمی در حساسیت ابتلا به بیماری‌ها ایفا می‌کنند و در صورت ترکیب با باکتری‌ها ، میزان بقا را کاهش می‌دهند، لذا حضور پاتوژن‌های موجود بدون مهیا بودن شرایط استرس زا ممکن است هیچ تاثیر منفی جدی بر روی میگو نداشته باشد، به شرط آن که آستانه فشار عفونت بسیار پایین بوده و استرس از قبل به حداقل رسیده باشد.

مشخص شده است که پدیده سندرم مدفوع سفید (WFS[1]) با قارچ عامل بیماری  (EHP[2])، باکتری‌های ویبریو و سایر باکتری‌های مرتبط مانند باکتری‌های بی هوازی اختیاری Propionigenium spp  همراه با عوامل استرس زا و غیره با این بیماری مرتبط هستند.

بنابراین عوامل استرس‌زا در طول دوره‌های پرورشی باید به حداقل رسیده و تا حد امکان کنترل شوند تا از شیوع بیماری‌AHPND جلوگیری شود.

عوامل استرس‌زا طی دوره پرورش میگو شامل افت طولانی مدت اکسیژن محلول ، آمونیاک (TAN) بیش از حد، نیتریت (NO2) بالا به دلیل تغذیه بیش از حد، کنترل ضعیف حد مجاز نیتروژن، نوسان pH، شوری و دما، انباشت خاک سیاه کف استخر و تجمع H2S ، افزایش استرس اکسیداتیو CO2 به دلیل تراکم ذخیره سازی بیش از حد موجب آزاد شدن پروتئین شوک حرارتی (HSP70) در هر یک از بافت های بدن میگو شده و پاسخ ایمنی میگو به مواد سمی و فلزات سنگین حاصل از شکوفایی جلبکی و سپس مرگ پلانکتون ها را در پی دارد.

طی تحقیقات شرکت CPF ، بخش تحقیق و توسعه ما (R&D)، معتقداست شرایطی که میگو را به WFS حساس‌تر می‌کند، شامل موارد ذیل می‌باشد:

  1. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض باکتری های بیماری زای مزمن در داخل آب استخرها و آزاد شدن سموم ناشی از هر دو عامل باکتری عاملAHPND  و سایر باکتری های مرتبط.

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض (EHP) Enterocytozoon hepatopenaei به خصوص بیش از دوز 3^10- 2^10 کپی / سی سی آب.

  1. عوامل استرس محیطی

منبع: برگرفته از صفحه لینکداین  Prakan Chiarahkhongman DVM.,CertAqV. نایب رئیس  و متخصص پیشگیری و بهداشت آبزیان  (AAHCPS)    در Charoen Pokphand Group Co.,Ltd

[1] Wfs زمانی آشکار می شود که سیستم گوارشی میگو عملکرد مناسبی نداشته باشد و مدفوع از حالت عادی و رنگ متمایل به قهوه ای به صورت سفید رنگ مشاهده می شود. هپاتوپانکراس سفید و نرم می شود. مدفوع سفید شناورتر از مدفوع معمولی بوده و بصورت رشته های مدفوعی سفید در سطح آب نمایان می‌گردند.

[2] حضور این انگل که از خانواده قارچ ها می‌باشد در بسیاری از گونه های تجاری میگو و همچنین میگوی پا سفید گزارش شده است. این انگل دلیل اصلی کاهش میزان رشد در میگوها بوده و با مختل کردن فرایند هضم و جذب در بدن، میگوها ضعیف و مستعد به انواع بیماری‌ها می گردند.

 



تعداد بازدید:
۰

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

تغییرات مهمی در صنعت میگوی جهان در حال رخ دادن است: زمان‌ مهم تغییرات محوری برای دو کشورصادرکننده میگوی جهان ؛ اکوادور و هند

پ فروردین 3 , 1402
زمان مطالعه: 2 دقیقه دو صادرکننده بزرگ میگو در جهان یعنی کشورهای اکوادور و هند  از سال 2010 به مدت بیش از یک دهه از گسترش سریع تجارت و حاشیه سود مناسب برخوردار بوده‌اند. اما امروز آن‌ها با واقعیت متفاوت مازاد عرضه و قیمت‌ها روبرو هستند. به دلیل تولید و […]

همچنین بخوانید: