“سکوت سنگین دریایی ها” به نظرم بهتر است

زمان مطالعه: 7 دقیقه

باید متعجب بود از بخش خصوصی كه تمام زندگی ‌اش را در جهت توسعه دریاپایه قرار داده است و خود را سینه ‌چاك توسعه دریایی می ‌خواند؛ اما وقتی بند بودجه‌ ای توسعه مَکُران و مفاد اقتصاد دریامحور از لایحه برنامه هفتم توسعه به وسیله سازمان برنامه و بودجه حذف شد، سكوت محض را پیشه كردند.

به گزارش مارین نیوز، روزنامه اقتصاد سرآمد روز 17 خرداد در تیتر یک خود نوشته: در اقدامی ناباورانه، بند بودجه‌ ای توسعه مَکُران و مفاد اقتصاد دریامحور از لایحه برنامه هفتم توسعه به وسیله سازمان برنامه و بودجه حذف شده است! اقدامی عجیب و شاید خنده‌دار و شاید هم سیاسی! با توجه به مسائل متعدد، نمی‌توان به درستی نامی بر این اقدام عجیب نهاد؛ از جمله:

تاكید‌های مكرر مقام معظم رهبری درباره توجه به توسعه دریامحور و تاكید بر توسعه منطقه مَكُران- اقدامات رئیس جمهوری دولت سیزدهم در توجه به اقتصاد دریامحور، صدور دستورات موكد در شورای عالی دریایی كشور و تشكیل كارگروه ویژه برای پیگیری تحقق منویات مقام معظم رهبری و توسعه دریاپایه- اقدامات مجمع تشخیص مصلحت نظام و تصویب بندهایی از توسعه اقتصاددریاپایه و توسعه مَكُران(كه تا این ساعت، هشت بند از بندهای مهم برنامه توسعه‌ای به تصویب رسانده و رسانه‌ای هم شده است) با تمام این‌ها، سازمان برنامه و بودجه، یك تنه چنان زیر توپ توسعه دریاپایه زد كه فكر نمی‌كنیم توپ توسعه تا پایان دولت سیزدهم به زمین برگردد! در شماره‌های پیشین با این طنز كه «رونالدو را ول كن، غضنفر را بگیر» آوردیم كه گویا در دولت سیزدهم هم غضنفری هست كه چپ و راست گل به خودی می‌زند و یك تنه قادر است كه هر چه بزرگان نظام رشته‌اند را پنبه كند.

در این گیر و دار، انجمن‌ها و تشكل‌های خصوصی و دولتی، لب از لب وا نكردند و هیچ حرفی به زبان نیاوردند. دولتی‌ها كه قصه‌شان مشخص است، آن‌ها تشكل‌های تابع و پیرو هستند و هر چه بالادستی گفت، می‌گویند چشم. 

اما متعجب باید بود از بخش خصوصی كه تمام زندگی‌اش را در جهت توسعه دریاپایه قرار داده است و خود را سینه‌چاك توسعه دریایی می‌خواند؛ اما این اتفاق عجیب كه افتاد، سكوت محض را پیشه كردند. در این میان، انجمن مهندسی دریایی ایران، تنها انجمنی است كه مستقیم به رئیس جمهور دولت سیزدهم اعتراض كرد و با نامه‌ای سرگشاده كه رسانه‌ای هم شد، به ایشان هشدار دادند.  انجمن مهندسی دریایی ایران كه این روزها با تعویض نفرات و آوردن نفرات با انگیزه و خوش‌نفس در كادر هیات مدیره و مدیرعاملی خود، بر آن است كه نقش واقعی یك انجمن راستین را بازی كند و وظیفه ذاتی و واقعی خود در توسعه دریاپایه را به نمایش بگذارد، نوید می‌دهد كه با رفتار مدنی و اصولی خود و استفاده از حق ذاتی انجمن، علاوه بر ارائه خدمات بر مبنای مجوز و شرح وظایف خود، وظیفه بیدارگری سایر انجمن‌ها را به عهده بگیرد كه این نكته مهم را باید به فال نیك گرفت و برای اعضای این انجمن ضمن سپاس، آرزوی موفقیت كرد.

جزییات نامه انجمن مهندسی دریایی ایران به رئیسی

این انجمن در اقدامی قانونی و اصولی و بر اساس ماهیت علمی-مشورتی خود، در نامه‌ای اقدام عجیب و غریب سازمان برنامه و بودجه را به رئیسی تذكر داد. این انجمن كه از خبرگان حوزه دریا و اقتصاددریاپایه تشكیل شده‌است و قادر به مشاوره‌های كلان، راهبردی و حتا اجرای پروژه‌های بزرگ حوزه اقتصاد دریاپایه است و مشاوره این انجمن، صرفا تخیل‌های كاغذی نیست؛ بلكه خود مجری و كننده كار بوده‌ و هستند، در پیامی روشن به رئیسی، نسبت به اقدام عجیب‌آلخلقه سازمان برنامه و بودجه هشدار داده است. 

در متن این نامه خطاب به رییس جمهوری ایران آمده است: انجمن مهندسی دریایی ایران ضمن تقدیر و تشکر از برگزاری دهمین جلسه شورای عالی صنایع دریایی و اخذ تصمیمات راهبردی با محوریت توسعه اقتصاد دریا، همزمان مراتب اعتراض جامعه دریایی از حذف موضوع کلیدی اقتصاد دریا از لایحه برنامه هفتم توسعه را به استحضار جنابعالی می‌رساند.

انجمن مهندسی دریایی ایران با تدقیق در مفاهیم علمی اقتصاد دریا، حضور فعال در جلسات کارگروه اقتصاد دریا محور سازمان برنامه و بودجه و همچنین ارائه نقطه نظرات تخصصی به نهادهای تاثیر گذار حکومتی نظیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و معاونت اقتصادی ریاست جمهوری، سعی نموده در راستای رسالت اصلی خود به عنوان حلقه میانی علمی تصمیم ساز و مطالبه گر در حوزه اقتصاد دریا حرکت نماید.

همان‌طورکه مستحضرید، چشم انداز توسعه اقتصاد دریا به عنوان مفهومی انتزاعی از تجمیع فعالیت های اقتصادی مرتبط با دریا، تنها در شرایط هم افزایی و همکاری سازنده نهادهای تاثیرگذار در صحنه حکم رانی دریا متصور است. در شرایطی که شورای عالی صنایع دریایی با همت جنابعالی در مقام قرارگاه فرماندهی اقتصاد دریا ظاهر گردیده است از تمام نهادهای تاثیر گذار حوزه حکمرانی دریا انتظار می رود هم سو با مفاد قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی و در راستای رفع کاستی‌های درون سازمانی، توسعه اقتصاد دریا و بهبود معیشت و رفاه مردم حرکت نمایند.

انجمن مهندسی دریایی ایران درخواست دارد، به هر طریق ممکن و به‌طور مشخص و شفاف مسئله اقتصاد دریا در لایحه برنامه هفتم به‌عنوان موضوعی کلیدی گنجانیده شود، تا جامعه دریایی در آینده نزدیک شاهد رونمایی از برنامه توسعه اقتصاد دریامحور برآمده از محورهای اصلی در سیاست‌های کلی برنامه هفتم ابلاغی توسط مقام معظم رهبری و بخشنامه جنابعالی، باشد. 

سیاست ‌های برنامه هفتم توسعه

برنامه هفتم توسعه با تاكید بر توسعه اقتصاد دریاپایه به وسیله مقام معظم رهبری، ابلاغ شد و افكار عمومی چنان فرض كردند كه امسال، سال اقتصاد دریاپایه خواهد بود و توان كشور به سمت توسعه سواحل مَكُران و دیگر سواحل كشور و نیز توسعه اقتصاد دریایی خواهد رفت. 

ابلاغ مقام معظم رهبری، به عنوان راهبرد و قانون بالاسری، چنین به نظر آورد كه همه توان سازمان برنامه و بودجه نیز در جهت تامین سیاست‌های برنامه هفتم قرار گیرد؛ اما در عمل همه چیز خلاف سیاست‌های برنامه هفتم بود! این تخلف بزرگ برنامه‌ای را چگونه باید فهمید و چگونه باید آن را توصیف كرد و به استحضار خوانندگان محترم روزنامه رساند؟ این را ما نمی‌دانیم و واقعا متعجب و مستاصل مانده‌ایم. وقتی سازمان برنامه و بودجه به طور رسمی و علنی خلاف سیاست‌های ابلاغی رهبر عمل می كند، از دیگران چه توقعی می‌توان داشت؟ این اقدام را نمی‌فهمیم و سازمان برنامه و بودجه هم روزه سكوت گرفته است و نه توضیحی می‌دهد و نه تصحیحی می‌كند.  

افكار عمومی چه می‌خواهد؟

افكارعمومی توضیح می‌خواهد. رئیس سازمان برنامه و بودجه باید به طور رسمی توضیح دهد كه چرا چنین اقدامی صورت گرفته است. آیا بیخ و بن سیاسی دارد كه سیاست‌های ابلاغی رهبری معظم انقلاب را كنار می‌گذارد؟ آیا بن‌مایه برنامه ای دارد كه ما از آن بی‌خبریم؟ آیا دلیل بودجه ای دارد كه ما نمی‌دانیم؟ در هر صورت، تكلیف سیاست‌های برنامه هفتم توسعه كه به وسیله مقام معظم رهبری ابلاغ شده و حكم دستور و راهبرد قطعی دارد، چه می‌شود؟ آیا اقدام سازمان و برنامه و بودجه، یك بدعت در عدم پیروی از سیاست‌های برنامه‌ای نیست؟ اگر سازمان برنامه و بودجه درست می‌گوید، پس سیاست‌های برنامه هفتم و…. به چه كار می‌آیند؟

ظرفیت بالای انجمن‌های دریایی

انجمن‌های و فعالان دریایی متعدد هستند، انجمن‌هایی كه اگر كنار هم قرار بگیرند، می‌توانند موثر واقع شوند؛ اما گل‌هایی هستند كه هر كدام به تنهایی هیچ بهاری را به ارمغان نیاورده‌اند. انجمن‌ها  و فعالانی مانند: انجمن كشتیرانی و خدمات وابسته ایران – پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی – موسسه تحقیقات شیلاتی ایران – اندیشكده توسعه پایدار آبزیان – انجمن صنعت بانكرینگ ایران – اتحادیه مالكان كشتی – انجمن صنفی كارگردی و دریانوردان تجاری ایران – شورای عالی دریایی كشور و … و انجمن مهندسی دریایی ایران كه این عنوان را باید متمایز نوشت. 

سپاس از انجمن مهندسی دریایی ایران

با تمام این‌ها روزنامه اقتصاد سرآمد سپاس خود را نثار انجمن مهندسی دریایی ایران می‌كند كه شهامت تذكر را در خود دید. این شهامت بر آمده از اعتماد به نفس، خودباوری و مسئولیت‌شناسی اعضای جدید این انجمن است كه امیدواریم با قوت و قدرت در چارچوب قانون و اخلاق ادامه یابد و ضمن الگویی برای دیگر انجمن‌های سكوت دریایی، مسیری مشخص در هم‌اندیشی با اركان مرتبط با دریا برای دریا و به نفع اهالی دریا باشد.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

رونق اقتصادی، برنامه مهم توسعه فعالیت‌های شیلاتی حوزه سواحل…

پ خرداد 18 , 1402
زمان مطالعه: 7 دقیقه رییس سازمان شیلات ایران با اشاره به اینکه استان هرمزگان در حوزه صید و صیادی و فعالیت‌های شیلاتی کشور از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، گفت: توسعه فعالیت‌های شیلاتی در سواحل مَکُران و همچنین ایجاد اشتغال، رونق اقتصادی و رشد تولید از برنامه‌های مهم در دست اقدام […]

همچنین بخوانید: