علاقه‌مندی تجار کشورها برای سرمایه‌گذاری در هرمزگان

زمان مطالعه: 2 دقیقه

مدیرکل اقتصادی اقتصاد مقاومتی وزارت خارجه و سفیر سابق ایران در هند با بیان اینکه تجار کشورهای حوزه خلیج‌فارس علاقه‌مند سرمایه‌گذاری در هرمزگان هستند، گفت: جایگاه هرمزگان علاوه بر نقش‌آفرینی در ابعاد استانی و ملی، ایفای نقش در عرصه روابط بین‌الملل و تجارت خارجی است.

علی چگینی که به همراه سفرای ایران در کشورهای بلغارستان، ازبکستان، کنیا و آذربایجان به منظور آشنایی با ظرفیت‌ها و توسعه مبادلات اقتصادی به هرمزگان سفر کرده است، در گفت‌ وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این سفر به دعوت استاندار هرمزگان با هدف بازدید از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این استان و آنچه این استان در عرصه روابط بین‌الملل و تجارت خارجی می‌تواند در ابعاد ملی و استانی ایفا کند، انجام شد.

وی ادامه داد: هرمزگان استانی چندمنظوره با توانایی‌های زیادی بوده که دسترسی به دریا و وجود بنادر و اسکله‌های فراوان و متعدد بزرگترین امتیاز این استان است.

سفیر سابق ایران در هند با بیان این‌که هرمزگان پیشانی ارتباطات تجاری شمال به جنوب است و سالانه باید بالای ۱۰ میلیون تن کالا از این استان صادر شود، تصریح کرد: هرمزگان در بخش معدن، استانی مورد توجه است و وجود نعمت‌های فراوان مثل معادن کلینکر در این استان و ظرفیت‌های زیادی که در این استان وجود دارد در کنار صنایع و فرآورده‌های نفتی هرمزگان از ویژگی‌های زیادی برخوردار است.

چگینی با اشاره به نیاز کشور هندوستان به روسیه از مسیر ایران، گفت: تقویت این مسیر نیازمند توسعه ریلی و بندری در استان هرمزگان است تا موجب این شود که هرمزگان قابلیت‌های خود را نقد و سهم خود را از آن موقعیت جغرافیایی، بی‌نظیر و راهبردی کشور به دست بیاورد.

وی گفت: کشورهای آسیای مرکزی محصور در خشکی هستند، به همین دلیل برای رسیدن به دریای آزاد نزدیک‌ترین، ارزان‌ترین و کوتاه ترین و آسان‌ترین برای آنان ایران است و کشورهای مهمی مثل ترکمنستان، تاجیکستان، ازبکستان و سپس به چین و روسیه باید سهم بزرگی در تبادلات تجاری استان هرمزگان داشته باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ظرفیت‌های قابل توجه بندر شهید رجایی گفت: در دیدار اخیر رییس جمهور ازبکستان با مقام معظم رهبری بر اهتمام جمهوری اسلامی ایران برای سرمایه‌گذاری با کشورهای آسیای مرکزی تاکید شد.

مدیرکل اقتصادی اقتصاد مقاومتی وزارت خارجه ایران یکی دیگر از هدف‌گذاری‌ها در بازدید از بندر شهید رجایی را آشنایی میدانی این سفیران با ظرفیت‌های و امکانات ترانزیتی در بندر شهید رجایی عنوان کرد و افزود: یکی از سیاست‌های بسیار جدی شخص رییس جمهور و دولت سیزدهم به دنبال آن است، فعال شدن همه زمینه‌های کریدوری و ترانزیتی ایران در تمامی محورهای مواصلاتی است.

 

بازنشر خبر: سی نیوز

منبع: https://www.irna.ir/news/85146927/

لینک کوتاه: https://seanews.ir/48850

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

فرمانده نداجا: همگرایی منطقه‌ای برای امنیت دریانوردی اجتناب…

پ تیر 1 , 1402
زمان مطالعه: 2 دقیقه فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران روابط و همکاری‌های دوجانبه با پاکستان را الگویی برای دیگر کشورها دانست و تاکید کرد که همگرایی منطقه‌ای برای صلح و ثبات به ویژه در برقراری امنیت دریانوردی اجتناب ناپذیر است. به گزارش سی نیوز امیر دریادار «شهرام ایرانی» […]

همچنین بخوانید: