پس از شش سال؛ عبور کشتی جنگی آمریکا از تنگه تایوان 

زمان مطالعه: 2 دقیقه

به گزارش خبرگزاری مهر، ارتش آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد «یک کشتی گارد ساحلی آمریکا روز سه‌شنبه در چارجوب حرکات معمولی و روزمره، از تنگه تایوان عبور کرد.»

به نوشته سی‌ان‌ان، این نخستین بار پس از سال ۲۰۱۷ است که یک کشتی آمریکایی از تنگه تایوان عبور می‌کند.

بنا بر گزارش وب‌سایت شبکه «سی‌ان‌ان» خبر عبور کشتی آمریکایی از تنگه تایوان درست چند روز پس از آن منتشر می‌شود که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در دیدار با مقامات ارشد چین و رئیس‌جمهور این کشور اعلام کرد که واشنگتن از جدایی تایوان حمایت نمی‌کند.

پکن تایوان را جزئی از خاک خود می‌داند و بارها به مقامات آمریکایی هشدار داده از ایجاد روابط رسمی با تایوان، ارسال تسلیحات نظامی و حمایت از جریان‌های جدایی‌طلبِ این منطقه، خودداری کنند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، بامداد یکشنبه وارد پکن شد. بلینکن اولین دیپلمات ارشد آمریکایی است که در پنج سال گذشته از چین بازدید می‌کند؛ سفر بلینکن در میان سردی روابط دوجانبه و چشم‌انداز ضعیف برای هر گونه پیشرفتی در اختلافات میان پکن و واشنگتن انجام شد.

پس از سفر «مایک پمپئو»، وزیر خارجه پیشین آمریکا به پکن در سال ۲۰۱۸، سفر بلینکن به چین، نخستین سفر وزیر خارجه دولت مستقر آمریکا به پکن محسوب می‌شود. پومپئو بعد از آن سفر و همزمان با سال‌های پایانی ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، راهبرد رویارویی با چین را دنبال کرد و از آن به بعد، دولت بایدن، این سیاست تندروی را ادامه داد و حتی در برخی حوزه‌ها از جمله اعمال تحریم‌های صادراتی با هدف تحدید خرید و استفاده از ریزتراشه‌های پیشرفته ساخت پکن برای «کاربردهای نظامی»، پا را فراتر نیز گذاشت.

مسئله تایوان و حمایت آمریکا از این جدایی‌طلبان این جزیره که چین آن را بخشی از خاک خود می‌داند، مهمترین اختلاف میان پکن و واشنگتن به شمار می‌رود. آمریکا تاکنون بارها بسته‌های تسلیحاتی به دولت محلی تایوان فروخته و بازدید مقامات ارشد آمریکایی از این جزیره در چند ماه گذشته با خشم زیاد چین روبرو شده است. وزیر خارجه آمریکا در سفر به چین با وزیر خارجه و رئیس‌جمهور چین درباره مسائل مختلف دیدار و گفت‌وگو کرد.

«چین گانگ» وزیر خارجه چین در دیدار با بلینکن گفت: روابط چین و آمریکا در پایین‌ترین سطح از آغاز روابط دیپلماتیک قرار دارد و این به نفع دو کشور نیست. تایوان مسئله اصلی در روابط چین و آمریکا است. روابط پکن و واشنگتن در پایین‌ترین سطح خود از سال ۱۹۷۹ قرار دارد. وی با این حال تأکید کرد که کشورش به روابط سازنده و باثبات با واشنگتن متعهد است.

منبع

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

میزان صادرات از بندر چارک ۵۱ درصد افزایش یافت

پ تیر 1 , 1402
زمان مطالعه: 2 دقیقهکیش – ایرنا – مدیر بنادر و دریانوردی لنگه با اشاره به افزایش تحرکات تجاری بندر چارک گفت: میزان صادرات از این بندر طی ۲ ماه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از ۵۱ درصد رشد داشته است. منبع

همچنین بخوانید: