آشنایی با صنعت پرورش ماهی تون کرواسی

زمان مطالعه: 9 دقیقه

کرواسی به عنوان نقش اول در صنعت پرورش ماهی تون ظاهر شده است و همچنین پس از موفقیت خود در پرورش ماهی در قفس، به دنبال توسعه سیکل کامل پرورش ماهی تون بلوفین آدریاتیک (از مرحله تخم تا عرضه به بازار)، است.

یک مزرعه ماهی تون در سواحل کرواسی

یک اشکال عمده در پرورش این ماهی تون ضریب تبدیل غذایی بالای آن است، با میانگین 15 تا 20 کیلوگرم خوراک مورد نیاز برای تولید یک کیلوگرم ماهی تون  © ShutterstockBackground

افزایش تقاضا برای ماهی یلوفین در دهه 1980، به ویژه از سوی بازار سوشی-ساشیمی ژاپن، صید ماهی تون مدیترانه را بسیار سودآورکرد. با این حال، با افزایش قیمت و تقاضا برای ماهی تون، شیوه‌های غیرقانونی گزارش ‌نشده ماهیگیری[1] و شیوه غیرقانونی (IUU[2])  رایج‌تر شد و به کاهش ذخایر ماهی تون کمک کرد. برای حفاظت از ماهی تون و گونه های مرتبط، کمیسیون بین المللی حفاظت از تون ماهیان اقیانوس اطلس (ICCAT) اقدامات مدیریتی اجباری را برقرار کرد ؛ از جمله سهمیه بندی، معرفی حداقل اندازه‌های صید و تخلیه در بنادر صیادی و اطلاعات منطقه صید و زمان بسته بندی محصولات.

این قوانین وضع شده منجر به افزایش تلاش‌ شرکت‌ها و محققان کرواسیایی برای پرورش در قفس‌ها – یعنی پرورش ماهی‌‌های جوان تون صید شده وحشی و پرورش در اسارت – یا پرورش ماهی تون شد. این بخش‌ها ارزش صادرات سالانه بین 70 تا 80 میلیون دلار را برای کرواسی ایجاد خواهد کرد و باعث ایجاد فرصت‌های شغلی ارزشمندی را در جوامع ساحلی می‌شود.

آبزی پروران کالی تونا در اوگلجان در سال 2009 با پرورش موفقیت آمیز ماهی تون از مرحله تخم به موفقیت بزرگی دست یافتند و آن‌ها را به دومین کشور در جهان تبدیل کرد که پس از ژاپن موفق به انجام این کار شده است. از آن زمان فعالیت‌های پرورش ماهی تون این شرکت به رسمیت شناخته شده است، از جمله گواهینامه دوست‌دار دریا[3] و جایزه طعم برتر از موسسه بین المللی طعم.

قفس‌های بزرگ در مزرعه ماهی تون در دریای آدریاتیک در سواحل کرواسی

مزرعه و پرورش ماهی تون در کرواسی ارزش صادرات سالانه بین 70 تا 80 میلیون دلار و فرصت‌های شغلی ارزشمندی را برای جوامع ساحلی این کشور ایجاد می‌کند  © Shutterstock

با این حال، علی‌رغم این موفقیت، صنعت همچنان عمدتاً به ماهی‌های صید شده وحشی متکی است و 12 شرکت ماهیگیری کرواسیایی مجاز به استفاده از قلاب و خطوط طعمه گزاری (صیادی لانگ لاین) برای صید ماهی یلوفین با وزن حداقل 8 کیلوگرم هستند (زنده گیری). این وزن مقدار کمی کمتر از آستانه روتین 10 کیلوگرمی است که در مناطق دیگر اعمال می‌شود، زیرا کمیسیون بین المللی حفاظت از ماهی تون اقیانوس اطلس (ICCAT) اذعان داشت که دریای آدریاتیک محل تغذیه طبیعی برای ماهیان های جوان است.

سپس از طریق قایق‌های مخصوص حمل ماهیان زنده (قایق‌های دارای مخزن نگهداری) یا در قفس‌های یدک‌کش به مزرعه منتقل می‌شوند و پس از افزایش وزن تا 30 کیلوگرم – معمولاً بعد از 2.5 سال – می‌توانند در بازار به فروش برسند. کرواسی همسو با سایر کشورهای پرورش دهنده ماهی تون، باید مجموعه‌ای از مقررات و دستورالعمل‌های دقیق را در طول کل فرآیند  از صید ماهی تا فروش اجرا کند.

انتقال به مزرعه با استفاده از تجهیزات و نرم افزارهای مخصوص انجام شده و برای خواندن تعداد نمونه‌ها در قفس، وزن آن‌ها ثبت می‌گردد. این فرآیند تحت نظارت‌های بین المللی سختگیرانه‌ای انجام م‍ی‌شود و به هر ماهی تون یک شناسنامه منحصر به فرد داده می‌شود.

فرآیند پرورش

ماهی تون ماهی بزرگی است که نیاز به شنای مداوم و اکسیژن بالا دارد. از این رو، پرورش آن‌ها در قفس‌های محکم و جادار واقع در آب‌های ساحلی الیگوتروف با عمق حداقل 50 متر بسیار مهم است. بر اساس ضوابطی که مقررات کرواسی در مورد معیارهای مطلوب مناطق آبزی‌پروری دریایی مشخص شده است این مناطق باید دارای جریانی بیش از 10 سانتی‌متر بر ثانیه، دامنه شوری 36 تا 39 قسمت در هزار (PPT) و سطح اکسیژن محلول بیش از 90 درصد باشند.

مزرعه ماهی تون در دریای آدریاتیک کرواسی

گزارش سال 2019 وزارت کشاورزی کرواسی برآورد می‌کند که هزینه سرمایه‌گذاری برای پرورش ماهی تون در آب‌های فراساحلی کرواسی تقریباً 3.3 میلیون یورو است © Shutterstock.

چرخه پرورش با انتقال ماهی بالغ به قفس‌های پرورش دایره‌ای با قطر 50 تا 60 متر و عمق حدود 25 متر آغاز می‌شود. به طور معمول، دوره پرورش از جولای تا دسامبر طول می‌کشد، اما در صورت لزوم می‌تواند تا فوریه ادامه یابد.

ماهی تون معمولاً بین یک تا سه بار در روز تغذیه می‌شود و مقدار غذا به سایز ماهی، دمای دریا و پاسخ ماهی به غذا دهی بستگی دارد. تغذیه ماهی تون شامل یک رژیم غذایی ویژه از ساردین تازه و آنچوی تغذیه می باشد – رژیم غذایی تون پرورشی در اصل همان ماهی هایی است که ماهی تون وحشی در دریای آدریاتیک جذب می‌کند.

چالش‌ها و محدودیت‌ها

در حالی که پرورش ماهی تون آبی در کرواسی به یک صنعت موفق تبدیل شده است، اما همچنان با چالش‌ها و محدودیت‌های متعددی مواجه است که باید برای اطمینان از پایداری طولانی مدت آن برطرف شوند.

یکی از معایب عمده پرورش ماهی تون کرواسی وابستگی شدید آن به بازار ژاپن است. با این حال، این موضوع را می‌توان با بررسی فرصت‌های جدید بازار و تنوع بخشیدن به طیف محصولات، مانند ارائه خدمات به صنعت گردشگری، حل کرد.

علاوه بر این، هزینه ایجاد مزرعه ماهی تون، ورود آبزی‌پروران جدید به بازار را با مشکل مواجه می‌کند. طبق گزارش سال 2019 وزارت شیلات کرواسی، متوسط هزینه سرمایه گذاری برای پرورش ماهی تون دریایی در کرواسی تقریباً 3.3 میلیون یورو است. این هزینه شامل خرید قفس، تجهیزات بندرگاهی، تغذیه و سایر تجهیزات لازم می‌باشد.

پرورش ماهی یلوفین هنوز یک صنعت نسبتاً جدید است و اطلاعات کمی در مورد تأثیرات طولانی مدت پرورش ماهی تون بر محیط زیست و جمعیت ماهیان وحشی وجود دارد. برای اطمینان از اینکه پرورش ماهی تون تأثیر منفی بر اکوسیستم آدریاتیک ندارد، به تحقیقات و نظارت های مستمر نیاز است.

یکی از نگرانی های‌اصلی ضریب تبدیل غذایی بالا است، به طوری که برای تولید یک کیلوگرم ماهی تون به طور متوسط بین 15 تا 20 کیلوگرم خوراک مورد نیاز است. این به طور قابل توجهی بیشتر از بسیاری از گونه‌های دیگر ماهیان پرورشی است، مانند ماهی قزل آلا که به کمتر از 1.5 کیلوگرم غذا برای هر کیلوگرم رشد نیاز دارد، و ماهی تیلاپیا یا گربه ماهی که نرخ تبدیل آن‌ها نزدیک به 1:1 است.

از آنجایی که تقاضا برای این ماهی ممتاز در حال افزایش است، قیمت آن به طور مداوم طی سالیان مختلف افزایش یافته است. (میسلاو بزمالینوویچ، مدیر عامل ساردینا)

محدودیت‌های اعمال شده توسط کمیسیون بین المللی برای حفاظت از ماهی تون اقیانوس اطلس (ICCAT) نیز چالش برانگیز بوده است. مذاکره کنندگان کرواسی به سختی تلاش می‌کنند تا اطمینان دهند که ماهیگیران کرواسیایی ماهیان تون کوچکتر را برای پرورش در قفس ها صید می کنند، اما نظارت مستمر و رعایت مقررات برای حفظ پایداری ضروری است.

در نهایت، افزایش هزینه تولید ماهی تون یلوفین یکی از نگرانی‌های مهم این صنعت است. آبزی‌پروران برای ایجاد تعادل بین سودآوری و رعایت مقررات سختگیرانه تحت فشار هستند. پیروی از این دستورالعمل‌ها می‌تواند موجب گران شدن محصول باشد، که این امر، حفظ قیمت‌ها برای مصرف‌کنندگان را برای صنعت چالش برانگیز می‌کند. در نتیجه، این صنعت سخت در تلاش است تا تعادلی منصفانه بین سودآوری و پایداری ایجاد کند.

میسلاو بزمالینوویچ، مدیر عامل ساردینا، یکی از شرکت های پیشرو ماهی تون کرواسی، گفت: «از آنجایی که تقاضا برای این ماهی ممتاز در حال افزایش است، قیمت آن طی سالیان به طور مداوم افزایش یافته است».

اساسا، حفظ یک صنعت پایدار در عین معقول نگه داشتن قیمت ها برای مدت طولانی بسیار مهم است.

آینده پرورش ماهی تون و آبزی‌پروری در کرواسی

در حال حاضر هنوز صید ماهیان جوان تون و سپس پرورش آن به جای پرورش آن از صفر (تخم) سودآورتر است و سالانه از محل سهمیه صید400 تنی ماهی تون این کشور حدود 3000 تن ماهی تون توسط پرورش دهندگان برداشت می‌شود.

در همین حال، صنعت پرورش ماهی تون کرواسی در حال تجربه دوره هیجان انگیزی از رشد و توسعه است. کروماریس، یکی از شرکت‌های پیشرو در پرورش ماهی تون این کشور، تولید ماهی تون پرورشی خود را در سال 2021 نسبت به سال قبل 10 درصد افزایش داد. در حالی که چالش‌هایی وجود دارد که باید به آن‌ها پرداخته شود، مانند هزینه‌های بالای ایجاد و حفظ یک عملیات آبزی‌پروری پایدار، اما این صنعت توانایی قابل توجهی برای بهبود و رهایی از مشکلات و سازگاری با شرایط در حال تغییر را از خود نشان داده است.

تقاضا برای ماهی بلوفین همچنان بالا است و صنعت در موقعیت مطلوبی برای پاسخگویی به آن قرار دارد. با این حال، انتقال آبزی پروری مبتنی بر صید به روش‌های آبزی‌پروری پایدار همچنان نیازمند سرمایه گذاری قابل توجهی در امر تحقیق و توسعه است.

لینک:

https://thefishsite.com/articles/insights-into-croatias-tuna-farming-and-ranching-sectors


[1] ماهیگیری گزارش نشده ماهیگیری است که بر خلاف قوانین و مقررات قابل اجرا گزارش نشده یا اشتباه به مقامات ملی مربوطه یا RFMO گزارش شده است. ماهیگیری غیرقانونی عموماً به ماهیگیری توسط کشتی‌های بدون ملیت، کشتی‌هایی که با پرچم کشوری غیر عضو RFMO حاکم بر آن منطقه یا گونه‌های صید شده در دریاهای آزاد، یا برداشت در مناطق غیرقانونی اشاره دارد.

[2] ماهیگیری IUU در همه انواع و ابعاد شیلات یافت می‌شود. هم در دریاهای آزاد و هم در مناطقی که در صلاحیت قضایی ملی هستند رخ می دهد. این به تمام جنبه‌ها و مراحل صید و استفاده از ماهی مربوط می شود و گاهی اوقات ممکن است با جنایات سازمان یافته همراه باشد.

[3] دوست‌دار دریا پروژه‌ای از سازمان جهانی پایداری برای صدور گواهینامه و ترویج غذاهای دریایی از شیلات پایدار و آبزی پروری پایدار است. این تنها طرح صدور گواهینامه است که با همان آرم، غذاهای دریایی وحشی و پرورشی را تأیید می کند.



تعداد بازدید:
۰

لینک کوتاه: کپی کن!

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

تصمیم تاریخی بانک‌های مرکزی؛ جهانی با تورم بالاتر و پایدارتر

چ تیر 7 , 1402
زمان مطالعه: 9 دقیقه به گزارش مانا، هفته نامه اکونومیست در سرمقاله شماره 24 ژوئن سال 2023، به بررسی تورم جهانی و هزینه‌های دردناک مهارافزایش قیمت ها پرداخته و نوشته است: سرمایه گذاران باید برای یک تورم بالاتر پایدار آماده شوند. در نگاه اول به نظر می‌رسد اقتصاد جهان از […]

همچنین بخوانید: