تخلیه و بارگیری 82 میلیون تن کالا در بنادر کشور

زمان مطالعه: 4 دقیقه

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی، در جریان تشریح برنامه‌های آینده بنادر کشور، اعلام کرد که طی دو سال فعالیت دولت مردمی، 260 میلیون تن کالا در بنادر کشور تخلیه و بارگیری شده است.

به گزارش خبرنگار سی نیوز، جلیل اسلامی طی نشستی خبری به مناسبت روز خبرنگار در محل سازمان بنادر و دریانوردی  با حضور اصحاب رسانه، گفت: از ابتدای سال جاری تا به امروز، 82 میلیون تن کالا در بنادر کشور تخلیه و بارگیری شده است. این آمار نسبت به سال گذشته، به بیش از 2 درصد رشد داشته است و با توجه به مسائل تحریمی، آمار خوبی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: در زمینه صادرات غیرنفتی، شاهد رشدی حدود 40 درصدی بوده‌ایم و در حوزه نفتی نیزخوشبختانه، رشد 17 درصد را تجربه کرده‌ایم.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر اهمیت بسیار مهم  کانتینر بعنوان شاخصی اساسی در اقتصاد، حمل و نقل و عملیات بنادر، اعلام کرد: در بخش کانتینری، با داشتن رشد 5 درصدی، عملکردی بیش از یک میلیون teu کانتینر داریم . به علاوه، 32 هزار و 51 دستگاه شناور به بنادر کشور ورود و خروج داشته‌اند که رشد 10 درصدی را نشان می دهد.

جلیل اسلامی در رابطه با دو سال عملکرد دولت سیزدهم در زمینه عملیات تخلیه و بارگیری در بنادر، اظهار کرد: در مجموع، در دوره 2 ساله اخیر، 260 میلیون تن کالا در بنادر کشور تخلیه و بارگیری شده است.

وی خاطرنشان ساخت: همچنین، بیش از 40 میلیون تن کالاهای اساسی و حدود 3.5 میلیون واحد teu کانتینر در بنادر کشور تخلیه و بارگیری شده‌اند، همچنین ما شاهد ترانزیت نزدیک به 15 میلیون تن کالا نیز بوده‌ایم.

درباره برنامه‌های آینده بنادر کشور، معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی توضیح داد: برنامه‌ریزی برای توسعه سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی داخلی و خارجی در دستور کار ما قرار دارد که در آذر ماه سال جاری یک برنامه بزرگ در این زمینه خواهیم داشت.

جلیل اسلامی ادامه داد: هدف ما درحوزه دریایی و بنادر، تسهیل و تسریع کسب و کار است که با بازنگری و اصلاح آیین‌نامه‌های شرکت‌های کارگزاری دریایی و بنادری تحقق خواهد یافت. خوشبختانه، با آیین‌نامه‌های جدید طبق سیاست‌های دولت، تسهیلات بیشتری در این حوزه به تصویب شورای عالی حمل و نقل و ترابری خواهد رسید.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی درباره طرح‌های آینده بنادر اظهار داشت: ما در حال حاضر در حال مطالعه طرح‌های جامع جدید بنادر در کشور هستیم. این طرح‌ها جزء پروژه‌های مهم و بزرگ در زمینه حمل و نقل دریایی محسوب می‌شوند.

وی افزود: ما امیدواریم تا پایان سال جاری به عملکرد تخلیه و بارگیری حدود 3 میلیون teu کانتینر برسیم. این میزان عملکرد به عنوان یک موفقیت قابل توجه در نظر گرفته می‌شود. در حال حاضر، ظرفیت عملیاتی بیش از 4.5 میلیون teu را داریم و ظرفیت زیرساختی حدود 7 میلیون واحد teu در بنادر کشور وجود دارد.

اسلامی در مورد ایجاد یک پایانه مدرن کانتینری در بندر شهید رجایی اظهار داشت: در حال حاضر در حال مذاکره برای تأمین تجهیزات و برنامه‌ریزی برای ایجاد یک پایانه کانتینری مدرن در این بندر هستیم. همچنین، مذاکرات مختلف با کشورهای حوزه CIS و منطقه خلیج فارس و دریای عمان به منظور بهبود حمل و نقل دریایی و بندری در حال انجام است.

وی در رابطه با توسعه فعالیت‌ها در کریدور شمال-جنوب افزود: زمانی که در مورد کریدورها و مسیرهای جدید حرف می‌زنیم، باید در نظر داشت که ایجاد مسیر جدید برای حمل کالا بین کشورها چالش‌های خاصی دارد و یک پروژه پیچیده در سطح جهانی است.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی تأکید کرد: اقدامات متعددی در کریدور شمال-جنوب به‌عمل آمده است که شامل مذاکرات مختلف، بررسی ظرفیت و شناسایی شرکت‌های مشارکت‌کننده می‌شود. برای اولین بار، شرکت‌های ایرانی که توانایی انجام حمل مبدا و مقصد را دارند، شناسایی و معرفی شده‌اند.

اسلامی در مورد ظرفیت 10 میلیون تنی کالا در کریدور شمال-جنوب توضیح داد: هدف ما ایجاد صرفه‌ای اقتصادی برای صاحبان بار و کالا در این مسیر است، تا آنها ترجیح دهند از این مسیر عبور کنند. به‌علاوه، نقش ایران به‌عنوان یک کشور واسط، ایجاد زیرساخت‌های لازم را برای تسهیل تردد و حمل و نقل کالاها ایفا می‌کند و همه این موارد در یک زنجیره به هم پیوسته عمل می‌کنند.

وی در پایان خاطرنشان ساخت: ظرفیت مناسبی در بنادر ایران وجود دارد و ما می‌توانیم تا 10 میلیون تن کالای ترانزیتی را بدون هیچ مشکلی پذیرش کنیم. در حال حاضر، آمار سالانه ترانزیت در داخل کشور 8 میلیون تن است و اگر این میزان حتی دو برابر شود، مشکلی در پذیرش کالا وجود نخواهد داشت.

 

تولید و انتشار: سی نیوز

لینک کوتاه: https://seanews.ir/50573

 

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

تخصیص اعتبار یک‌هزار میلیارد ریالی دولت برای لایروبی بندر نوشهر

د مرداد 23 , 1402
زمان مطالعه: 4 دقیقه مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران گفت : انجام عملیات لایروبی با تدبیر دولت سیزدهم و تخصیص اعتبار یک هزار میلیارد ریالی تاحدودی عوامل تهدید کننده بندر نوشهر در حوزه تخلیه و بارگیری کالا را رفع کرد. منبع

همچنین بخوانید: