نقش ایزوایکو در توسعه صنایع دریایی ایران

زمان مطالعه: 6 دقیقه
نقش ایزوایکو در توسعه صنایع دریایی ایران

نقش ایزوایکو در توسعه صنایع دریایی ایران

 

به گزارش پایگاه خبری گفتمان دریا، و به نقل اقتصاد سرآمد؛ دو نگاه متفاوت در عین اشتراک نسبت به اصل موضوع توسعه صنايع دريايي كشور، در بین کارشناسان صنعت دریایی وجود دارد. اشتراک نظر از این جهت که صنعت دریایی، صنعتی استراتژیک و مادر محسوب مي‌شود. افتراق نظر در چگونگی حمایت از صنایع دریایی به ویژه کشتی سازی است.

موافقان معتقدند دریانوردی راهبردی ایجاب مي‌کند که از سواحل کشور تا آب های دور و اعماق دریاها را باید درنوردید. این راهبرد بدون توسعه صنعت دریایی ممکن نیست. بهترین نمونه را کره جنوبی ذکر مي‌کنند که حمایت از توسعه صنایع دریایی از سال ۱۹۵۸ ميلادي کلید خورد و این حمایت از برنامه ۵ ساله (۱۹۶۷ – ۱۹۶۲) آغاز و طی ۵ دهه استمرار یافت نتیجه اش رشد ۷۰۰ برابری ظرفیت کشتی سازی این کشور است.

موافقان بر این باورند که به حرکت درآمدن لکوموتیو صنایع دریایی به خصوص شاخه مهم آن یعنی کشتی‌سازی موجب حرکت واگن‌های توسعه در زمينه های اشتغال، اقتصاد مناطق محروم، نیروی کار ماهر، توان صنعتی، توان علمي‌ و فناوری، خدمات عمومي‌، توان دفاعی و توسعه درآمدهای مالیاتی کشور مي‌گردد و هم‌زمان شرایط توسعه اجتماعی کشور را فراهم مي‌‌نماید؛ به عبارت روشن‌تر پیش نیاز توسعه همه جانبه کشور، حمایت کامل از صنعت دریایی به ویژه کشتی‌سازی است.

از لحاظ جهاني صنعت کشتي‌سازی دارای گردش مالي بسيار بالا است که نظير آن در کمتر صنعتي به چشم مي‌خورد. اندازه بازار جهاني صنعت کشتي‌سازی در سال ۲۰۲۰ به رقم تقريبي ۱۱۵ ميليارد دلار رسيد. برخي مراکز ارزيابي و پژوهشي معتبر مانند: «تکناويو و استاتيستا» بازار جهاني کشتي سازی را بر اساس متغيرهای مؤثر گوناگون رصد کرده و پيش بيني مي کنند تا سال ۲۰۲۶ ارزش اين بازار به ۱۶۷ تا ۱۷۵ميليارد دلار برسد.

موافقان به مواردی از قبیل توجه به اقتصاد دریامحور، پیشینه تاریخی دریانوردی، ضرورت توسعه اشتغال و تحرک در صنایع دیگر، حفظ قدرت دفاعی، نیروی انسانی توانمند و سابقه ۵۰ ساله در ساخت و تعمير انواع کشتی‌ها و شناورها اشاره مي‌کنند.

در سوی دیگر مخالفان ادله های دیگری مطرح مي‌کنند. آنان بر این باورند که سال‌ها و دهه ها از صنعت خودرو حمایت شد نتیجه اش بعد از این همه سال چیزی جز شکست نبوده است. پیشرفت فوق العاده کشورهای ژاپن، چین و کره جنوبی که غول‌های اروپایی را پشت سر گذاشتند و ما بدلیل تحریم از تکنولوژی فاصله گرفته‌ایم، مخالفان از سهم بسیار ناچیز ایران در بازار جهانی سخن مي‌گویند و تأکید دارند درحالی که متقاضیان داخلی، شناورها و کشتی‌های چینی و کره ای را ثبت سفارش مي‌کنند چه تضميني هست که مشتریان خارجی به کشتی‌سازان ایرانی سفارش دهند؟ ادله دیگری که مخالفان مطرح مي‌کنند مسئله نبود زیرساخت‌ها، امکانات و تکنولوژی روز جهان در صنایع دریایی به ویژه کشتی‌سازی است و تأمين امکانات و زیرساخت موجب افزایش قیمت و ناتوانی در رقابت با شرکت‌های مدرن کشتی‌سازی دنیا مي‌‌شود.

آن ها موارد دیگری را هم مطرح مي‌‌کنند که در این مجال نمي‌‌گنجد اما با ارزیابی نظرات موافقان و مخالفان این پرسش مطرح است که آیا توسعه صنایع دریایی به ویژه کشتی سازی ضرورت دارد؟ پاسخ به این سوال مثبت است ایران بین آب های شمالی و جنوبی قرار دارد، به آب های آزاد دسترسی داشته و استراتژیک‌ترین تنگه دنیا در اختیار ایران است. سالانه ده‌ها هزار انواع کشتی‌های اقیانوس پیما در خلیج فارس و دریای عمان تردد مي‌کنند و ايران بايد از اين فرصت بي نظير استفاده كند. نمونه‌هايي هست كه نشان مي‌دهد كه ايران ظرفيت استفاده از اين فرصت را دارد. نمونه‌هايي مانند ايزايكو و صدرا موارد متعدد از كشتي‌سازان موفق ديگر. پیشینه ۵ دهه فعالیت در این عرصه امروز صنایع دریایی ايران- به ویژه ایزوایکو- را به یک برند در منطقه و جهان تبدیل کرده است.

ساخت كشتي ایران-اراک، سند حقانیت و توانمندی کشورمان در این صنعت محسوب مي‌شود. تقویت صدرا و ایزوایکو و ديگر كشتي‌سازان موفق ايران، موجب توسعه صنایع پایین‌دستی مانند الکترود‌سازی، کابل‌سازی، رنگ‌سازی، روغن‌سازی، فولاد، آلومينیوم، الکتریکال، صنعت چرم، لوله، مس و ده ها صنعت دیگر مي‌گردد.

مهندسان، مدیران، کارکنان و حتی کارگران با پشتوانه ۵ دهه تجربه قادرند هر ناممکنی را در این صنعت ممکن سازند. صنعتی که مي‌تواند نوار ساحلی ایران را به زیباترین شکل ممکن توسعه ببخشد، اشتغال را رونق دهد.

در اين رابطه، بی تردید ایزوایکو افق روشنی در پیش روی دارد، مجموعه ای که هنرش را در فاز ۱۶، ۱۴ ،۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی در ساخت سکوها، کاهش چشمگیر زمان‌های هوک‌آپ و راه‌اندازی سکوهای دریا نشان داد و با ثبت رکوردهای بی‌نظیر قدرتش را به رخ رقبای خارجی کشید. در ساخت و تعمير انواع کشتی‌ها، شناورها و لایروب‌ها تمام استانداردهای جهانی را در منطقه دارد. به عبارتی ایزوایکو پشتیبانی قدرتمند برای صنعت حمل و نقل دریایی کشور است. حمایت از این مجموعه مي‌تواند گره‌گشای مشکلات و رکود در صنایع باشد.

«ایزوایکو»، یکی از مولفه‌های تحقق اقتصاد دریا‌محور

پنج سال پیش از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامي، كلنگ ساخت كارخانه بزرگ ايزوايكو زده شد و‌ در بهمن ماه ۱۳۵۷، فعالیت مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران ( ایزوایکو) در غرب شهر بندرعباس آغاز شد. این مجتمع ۵۰ ساله که با خارجی ها وارد اقتصاد ایران شد، اکنون خارجی ها را به رقابت دعوت مي‌کند. نکته ای ظریف و مهم که نشان‌دهنده پیشرفت این مجتمع است.

ایزوایکو در سال‌های اخیر با ساخت و تحویل موفقیت‌آميز سه کشتی اقیانوس پیما توانست توانایی خود را در زمينه ساخت این کلاس از شناورها به اثبات برساند. از سال ۱۳۹۶ با راه‌اندازی حوض‌های خشک (درای‌ داک)، ایزوایکو به بالاترین ظرفیت ساخت و تعميرات شناورها دست یافت.

ایزوایکو طی این سال ها با طراحی و ساخت سکوهای نفت و گاز نقش استراتژیک خود را در کشور به اثبات رسانیده؛ تا جایی که امروز با زیربنایی بالغ بر ۱۱۰۰ هکتار و با بهره‌جویی از امکانات منحصر به فرد و کارکنانی متخصص به عنوان بزرگ‌ترین زیرساخت صنایع دریایی کشور شناخته مي‌شود.

هم‌اکنون ایزوایکو با دارا بودن سیستم های مختلف از آب‌گیری و به آب‌اندازی توانایی ساخت و تعميرات هر نوع شناوری در دنیا را دارد. ایزوایکو پشتیبانی مطمئن و قدرتمند برای صنعت حمل و نقل دریایی کشور است، تا نمود عینی خودکفایی، خودباوری و اعتماد به نیروهای داخلی در صنعت کشتی‌سازی و صنایع فراساحلی باشد.

از اين رو، بر دو نكته اساسي تاكيد مي كنيم:

اول:‌ توان فني و مهندسي ساخت انواع كشتي در ايران وجود دارد و ما مي توانيم با سرمايه‌گذاري در اين صنعت، ضمن رقابت جهاني، از فرصت دريايي كشور به بهترين وجه ممكن استفاده كنيم.

دوم: با سرمايه‌گذاري در صنعت كشتي‌سازي و تعميرات، مي‌توان زمينه براي توسعه صنايع وابسته را فراهم كنيم.

سوم:‌ شركت‌هاي بزرگي مانند ايزايكو، صدرا، شهيد محلاتي و… توانمندي خود را اثبات كرده‌اند و از همه مهم‌تر ثابت كرده اند كه ايران كشوري است كه قادر به طراحي و ساخت انواع كشتي است. توجه به اين شركت‌ها مي‌تواند ضمن ايجاد اشتغال ثابت و گسترده، جلوگيري از خروج ارز و كسب سهم مناسب از بازار جهاني كشتي‌سازي، مانع از وابستگي كشتي‌سازي و كشتي‌راني كشور به خارج از كشور شود.

و نكته مهم اين است كه توسعه همه جانبه، با بي‌توجهي به يك بخش مهم صنعتي محقق نمي‌شود. صنايع دريايي – به خصوص صنايع كشتي‌سازي- از اهم عناصر توسعه‌ساز كشور هستند و حمايت از آن، حمايت از توسعه همه جانبه در ايران است. در اين رابطه، با توجه به پيشينه، مهارت و توانمندي هاي ثابت شده در ساخت و تعميرات كشتي‌هاي متعدد، ایزوایکو گره‌گشای صنايع دريايي ايران خواهد بود.

انتهای پیام/

منبع

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

ایجاد خط مستقیم کانتینری از بندر چابهار به ناواشیوا

ش شهریور 18 , 1402
زمان مطالعه: 6 دقیقه شنبه, 18 شهریور 1402 گروه ترابران گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از راه‌اندازی خط مستقیم کانتینری از بندر شهید بهشتی چابهار به بندر ناواشیوای هند (بمبئی) خبر داد. به گزارش پایگاه خبری ترابران به نقل از روابط عمومی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، همراستا با توسعه […]

همچنین بخوانید: