پیام کی تاک لیم دبیرکل سازمان بین المللی دریانوردی (IMO)به مناسبت روز جهانی دریانوردی

زمان مطالعه: 2 دقیقه

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بنادرودریانوردی دبیرکل سازمان بین‌المللی دریانوردی(IMO) در این پیام اورده است: امروزه، کشتی‌ها بیش از 80 درصد تجارت جهانی را بر عهده دارند و میلیون‌ها نفر مسافر را به مقاصدی در سراسر دنیا منتقل می‌کنند و حمل و نقل دریایی، همچنان ایمن‌ترین و کارآمدترین روش حمل و نقل از نظر انرژی است. 

کشتیرانی یکی از حلقه‌های حیاتی زنجیره تامین جهانی است و این یک حقیقت قطعی، در دورانی مملو از رویدادهای مبهم و نامعلوم است. 

سازمان بین المللی دریانوردی (آیمو)، نقش خود را به عنوان قانونگذار جهانی برای کشتیرانی ایفا می‌کند تا تضمین کند بخش دریایی، کالاها را به روشی ایمن و مناسب محیط زیست حمل می‌کند. 

تلاش برای دستیابی به کشتیرانی مناسب محیط زیست بیش از 50 سال پیش آغاز شد. در آن زمان، دنیا تشخیص داد که باید از این سیاره و خصوصاً محیط زیست دریایی در برابر تمامی منابع آلاینده محافظت کند. برخی سوانح منجر به آلودگی در دریا باعث سرعت بخشیدن به اقدامات در این خصوص شد.در این شرایط، سازمان آیمو تصمیم به تصویب یک معاهده گرفت تا از آلودگی ناشی از کشتی ها در محیط زیست دریایی، پیشگیری نماید.

کنوانسیون جلوگیری از آلودگی ناشی از کشتی ها در طول سالها، کشورهای عضو سازمان آیمو، دامنه شمول کنوانسیون مارپل را گسترش دادند. از ریزش اتفاقی و عملیاتی نفت از کشتی های تانکر گرفته تا پیشگیری از آلودگی ناشی از مواد شیمیایی فله، کالاهای خطرناک بسته بندی شده، فاضلاب و زباله های کشتی و در نهایت، پیشگیری از انواع آلودگی هوا ناشی از فعالیت کشتی ها.

امسال، پنجاهمین سالگرد تصویب این کنوانسیون تحول‌آفرین زیست ‌محیطی را جشن می‌گیریم. در تاکید بر این رویداد ویژه، شعار بین المللی دریانوردی در سال 2023 این است. در طول این سال ها، مارپل به طور مداوم، پیشرفت کرده است تا خود را با آموخته‌های به دست آمده و نیازهای جدید مانند لزوم اقدام درباره تغییرات آب و هوا، و سازگاری با تکنولوژی های نوین، منطبق کند.  مقررات این کنوانسیون پیوسته ارتقا می‌یابند تا به سوی آینده‌ای پایدار حرکت کنیم  و حفاظت از سیاره زمین و اقیانوس های آن را بهبود دهیم.

مارپل، تاثیر مثبتی بر حفظ محیط زیست دریایی داشته و شیوه طراحی و فعالیت کشتی‌های تجاری را متحول کرده است. تعداد آلودگی های نفتی تا بیش از 90 درصد در این 50 سال، در نتیجه اجرای این کنوانسیون و اقدامات هدفمند دیگر، کاهش داشته است.

به لطف مارپل، تخلیه زباله پلاستیکی در دریا، ممنوع شده است و همچنین زائدات ناشی از عملیات کشتی، مانند زباله و فاضلاب  را نمی توان بدون رعایت مقررات سختگیرانه، به دریا تخلیه کرد. قوانین مربوط به آلودگی هوا همچنین انتشار اکسید گوگرد از کشتی ها را به شدت کاهش داده‌اند. 

کنوانسیون مارپل، تغییراتی در کشتیرانی و در سلامت اقیانوس‌های ما به وجود آورده است و همچنان اثرات مفید خود را، در 50 سال آینده نیز به جای خواهد گذاشت.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

 امروز؛ پایان کار ۳۱ طرح ساماندهی دریا در مازندران/ افزایش نقاط خطرآفرین در سواحل

د مهر 3 , 1402
زمان مطالعه: 2 دقیقه فضل الله کیقبادی در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به گستردگی نوار ساحلی استان مازندران به طول ۷۲۰ کیلومتر، گفت: ایجاد شرایط امن برای شنای گردشگران  یکی از مهمترین مواردی است که همزمان با گرم شدن آب و هوا هر ساله از خرداد ماه در […]

همچنین بخوانید: