آخرین اخبار جهانی آبزیان مشتمل بر مجوز واردات 35000 تنی فیلیپین در سه ماهه آخر سال 2023

زمان مطالعه: 11 دقیقه

فهرست

جدید ترین اخبار جهانی

فیلیپین: واردات ماهی منجمد برای سه ماهه آخر سال مجاز شد

وزارت کشاورزی فیلی پین واردات 35000 تن گونه ماهی را برای سه ماهه آخر سال 2023 تایید کرده است. در بخشنامه یادداشت مورخ 15 آگوست دستورالعمل واردات ماهی‌های منجمد، گیش چشم درشت، ماکرل، تون شرقی و آنچوی بیان شده است تا در بازارهای تازه فروشی سراسر کشور عرضه شود. حداکثر 80% از حجم واردات از سوی واردکنندگان واجد شرایط بخش تجارت انجام خواهد شد  و 20 درصد هم به اتحادیه ها و تعاونی‌های شیلاتی اختصاص خواهد یافت.

با توجه به نظر اداره شیلات و منابع آبزی (BFAR) فیلی پین (فرمان اداری شیلات به شماره 259) تصمیم وزارت کشاورزی برای واردات ماهی یک اقدام ضروری برای جلوگیری از کمبود عرضه در طول فصل ممنوعیت (ماهیگیری) سه ماهه اکتبر تا دسامبر ضروری است. علاوه بر این بیانیه، افزایش 25 درصدی واردات نسبت به سال گذشته به دلیل پیش بینی کاهش تولیدات شیلاتی در سال جاری بوده است.

فیجی: شرکت‌های تولیدکننده غذاهای دریایی به دنبال رشد صادرات هستند

یکی از شرکت های تابعه فیجی به نام  Southern Star Seafood مجوز صادرات غذاهای دریایی زنده به ایالات متحده و هنگ کنگ را دریافت کرده است. این شرکت خرچنگ گلی زنده (live mud crab)، انواع ماهیان، لابستر شاخدار (spiny lobster) و لابستر اسلیپر (slipper lobster) را از طریق بندر سانفرانسیسکو کالیفرنیا به ایالات متحده صادر خواهد کرد. علاوه بر این، یکی دیگر از شرکت‌های غذای دریایی به نام Golden Ocean Fish برای حضور در نمایشگاهی در نیوزلند برای کمک به ترویج محصولات دریایی با کیفیت این شرکت شامل ماهی تون، مارلین (marlin)، شمشیر ماهی (swordfish)، گالیت (mahi-mahi)، واهو (wahoo)، اٌباه (opah)، و اسکولار (escolar)) مورد حمایت قرار گرفت.

پرو: کاهش 76 درصدی تولید پودر ماهی

بر اساس گزارش سازمان مواد تشکیل دهنده تولیدات دریایی (IFFO)، تولید پودر ماهی این کشور طی دوره ژانویه تا جولای 2023 نسبت به سال گذشته 76 درصد کاهش داشته است. این سقوط عمدتاً به دلیل لغو فصل صید آنچووی کشور پرو بود. کاهش تولید پودر ماهی پرو بر تولید جهانی پودر و روغن ماهی تأثیر گذاشته است به نحوی که تولید پرو در ژوئیه 2023 52 درصد کم تر شد و مجموع تولید جهانی پودر ماهی در دوره یک ساله نسبت به سال گذشته 31 درصد کاهش یافت. در همین حال، ممنوع شدن فصل صید آنچووی منجر به افزایش قیمت آبزیان شده است که بر شرکت‌های غذاهای دریایی از نروژ تا تولیدکنندگان ماهی تیلاپیا در چین تأثیر گذاشته است.

تایلند: انجام آزمایشات ایمنی غذاهای دریایی توسط سازمان عذا و دارو بر روی غذاهای دریایی وارداتی از ژاپن

در پی نگرانی‌ها در مورد انتشار آب تصفیه‌شده از نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما، اداره غذا و داروی تایلند آزمایش‌های ایمنی غذاهای دریایی را بر روی آبزیان وارداتی از ژاپن برای ردیابی تشعشعات انجام داده است.  اداره غذا و داروی تایلند(FDA) نتایج تجزیه و تحلیل خود را بر روی 75 نمونه انجام داد: از تمام نمونه‌ها، 42 مورد در سطح استاندارد تشعشع طبق اعلام وزارت بهداشت عمومی بودند، در حالی که 33 نمونه باقی مانده هنوز تحت آنالیز آزمایشگاهی هستند.

به گفته این اداره اگر مواد رادیواکتیوی یافت نشود، می‌توان از کالاها استفاده کرد. اما در صورت شناسایی مواد رادیواکتیو، کالا معدوم شده و واردات فورا متوقف خواهد شد. این آژانس به مردم اطمینان داد که آنان با هوشیاری در حال نظارت و جمع‌آوری اطلاعات هم در داخل و هم در سطح بین‌المللی هستند تا اطمینان حاصل کنند که مصرف‌کنندگان مواد غذایی با کیفیت استاندارد و ایمن را دریافت می‌کنند.

بازار میگوی منجمد ژاپن

کلیات

از آنجایی که صرف غذا در رستوران‌ها و مغازه‌های فروش سوشی، بیشتر می‌شود و افراد بیشتری در بیرون از منزل غذا صرف می‌کنند، مصرف میگو همچنان بالا است. پس از آن، تقاضای ثابتی برای پخت و پز خانگی و غذاهای آماده وجود دارد.

واردات

کل واردات میگوی خام منجمد هم برای ماه جولای 28.2- درصد و هم در مقایسه کل سال تا به امروز (ژانویه تا ژوئیه 9.2- درصد نسبت به مدت مشابه در سال 2022 کاهش یافته است. از ده صادرکننده برتر، عرضه برای همه در ماه ژوئیه کاهش داشت به جز پاکستان (یک شرکت تازه وارد در رتبه دهم)، که عرضه خود به ژاپن را 413.8 درصد افزایش داد و تأمین کنندگان اصلی یعنی روسیه و گرینلند را از فهرست ده تأمین کننده برتر آن ماه خارج کرد. در دوره زمانی سال تا به امروز، عرضه همه تأمین کنندگان اصلی کاهش داشته است به جز هند (+30.3 درصد)، اکوادور (+0.1 درصد)، گرینلند (+4.6 درصد) و روسیه (+27.8 درصد) که افزایش عرضه داشته اند.

جدول1- واردات میگو خام منجمد به ژاپن در طی ژانویه-ژوئیه، 2022-2023 (MT)

عرضه

هند همچنان سلطه خود بر بازار ژاپن را با سهم بازار 24 درصدی برای ماه ژوئیه و 24.9 درصدی برای سال تا به امروز حفظ کرده است که بالاتر از اندونزی، ویتنام، اکوادور، تایلند و آرژانتین است. اندونزی با 19.9 درصد بازار جولای و نرخ 19.4 درصدی کل سال (تا به امروز) جایگاه دوم را حفظ کرده است. ویتنام در جایگاه سوم در بازار ژاپن قرار دارد (جولای  19.3 درصد و کل سال – تا امروز – 17.4 درصد). این در حالی است که تایلند با 6 درصد سهم بازار برای هر دو ماه و سال تا به امروز در جایگاه پنجم قرار دارد. اکوادور برای سهم ماه ژوئیه در جایگاه چهارم با سهم بازار 7.3 درصد قرار داشت، اما با 4.9 درصد از سهم بازار در سال گذشته در رده ششم قرار گرفت. از سوی دیگر، آرژانتین از نظر سهم بازار در ماه جولای با 5.9 درصد در جایگاه ششم قرار گرفت، ولی در مجموع سال -تا امروز- در جایگاه چهارم با 7 درصد سهم بازار قرار داشت.

گزارش شده است که هند، اندونزی و ویتنام به دنبال قیمت‌های بسیار پایین در مزرعه و تقاضای کمتر، رویکرد محتاطانه‌ای را در پیش گرفتند.

چشم انداز

پیش‌بینی می‌شود که بازه زمانی مصرف بالای میگو در ژاپن با فصل پاییز و جشن‌های آن در پیش باشد.

جدول2- قیمت میگوی سر زده، بدون پوست، ین ژاپن¥ و دلار آمریکا $ به ازای هر بلوک، قیمت عمده برای واحد‌های فرآوری و خرده فروشان زنجیره در بازار ژاپن

بازار میگوی آمریکا

روند بازار

عرضه و تقاضای میگو در حال حاضر به دنبال بهبود مصرف متعادل است. سطح موجودی نیز در حال حاضر برای توزیع به عمده فروشان کافی است و بنابراین سناریوی مازاد عرضه نیز بهبود یافته است.

با این حال، هنوز حجم‌های خاصی از میگو در بازار وجود دارد که با تخفیف اندکی همراه است.

 

واردات

مجموع واردات میگوی آمریکا طی ژانویه تا ژوئیه 2023 در مقایسه با مدت مشابه در سال 2022 به میزان 15 درصد به 430.913 تن کاهش یافته است. این کاهش در درجه اول به دلیل کاهش واردات از تأمین کنندگان اصلی یعنی هند، اکوادور، اندونزی، ویتنام و تایلند بوده است. .

با این حال، در ماه ژوئیه برای اولین بار در سال 2023 بود که واردات بیشتر از سال قبل در همان ماه بود که به میزان 0.08 درصد افزایش یافت و به 69.491 تن رسید. در میان تأمین کنندگان عمده هند، اندونزی و آرژانتین افزایش ثبت کردند در حالی که اکوادور، ویتنام و تایلند به کاهش ادامه دادند. کاهش 53 درصدی واردات ماهانه از مکزیک باعث شد که آرژانتین از این کشور به عنوان شش تأمین کننده بزرگ میگو در بازار ایالات متحده پیشی بگیرد.

افزایش ناچیز واردات در ماه جولای نتیجه افزایش جزئی تقاضای میگو در فصل تابستان است.

جدول3- واردات میگو (همه انواع) به ایالات متحده، ژانویه-ژوئیه، 2022-2023 (MT)

عرضه

به گفته یک تحلیلگر صنعت در طول مجمع جهانی میگو Global Shrimp Forum (GSF) در هلند، اکوادور می تواند تولید را تا حدود 15 درصد در سال 2023 افزایش دهد.در این مجمع ذکر شد که افزایش تولید میگوی پرورشی اکوادور کاهش پیش بینی شده از هند، ویتنام و اندونزی را جبران خواهد کرد. . او افزود که رشد اکوادور می تواند صادرات جهانی میگو را در حدود 3 میلیون تن حفظ کند. (منبع: Undercurrent News)

بنگلادش: دپارتمان شیلات بنگلادش کاهش میزان تولید میگو در این کشور (از 38.892 مزرعه پرورش میگو) را به مقدار 300 تا 400 کیلوگرم درهر هکتار گزارش کرده است که کمترین میانگین نرخ تولید میگو در سراسر جهان است. کاهش قیمت بر سر مزرعه (-24٪) به دنبال کاهش تقاضای جهانی منجر به تصمیم آبزی‌پروران برای کاهش تراکم ذخایر شده است. این علاوه بر قیمت بالای خوراک و ضرر و زیان ناشی از شرایط بد آب و هوایی است. این کشور از تقاضای پایین میگو از سوی ایالات متحده متضرر شده به نحوی که در دوره ژانویه تا جولای 2023، مجموع واردات میگو از بنگلادش در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 29 درصد کاهش یافته است. علاوه بر این، واردات در ماه جولای، در مقایسه با ارقام واردات سال گذشته، 59 درصد پایین‌تر بود.

 

جدول4- قیمت میگو در بازار ایالات متحده

 بازار میگوی اروپا و سایر بازارها

چشم‌انداز

بهبود بازار میگو احتمالاً ادامه‌دار خواهد بود زیرا تقاضا در حال بالا رفتن است، تقاضا به آرامی سطوح موجودی را متعادل می کند. با این حال، انتظار می‌رود که واردکنندگان باید در توزیع ذخایر میگو خود در بازار رقابت بیشتری داشته باشند.

آرژانتین/ اروپا

مجموع صادرات میگوی آرژانتین به اروپا طی ژانویه تا ژوئیه 2023 نسبت به مدت مشابه در سال 2022 به میزان 19.5 درصد به 70.492 تن افزایش یافت. رشد صادرات در درجه اول به دلیل افزایش 160 درصدی واردات از چین برای میگوی آرژانتینی است که از اسپانیا پیشی گرفته است. صادرات به اسپانیا که رتبه اول واردات میگو را دارد و مقصد برتر بازار صادرات است در این دوره 18.4 درصد کاهش یافت، در حالی که صادرات به دیگر بازارهای اصلی اروپا، به عنوان مثال، ایتالیا 45 درصد افزایش یافت.

با این حال، در حال حاضر، به دلیل ادامه صید میگو در آب های ملی آرژانتین، موجودی‌های بالایی در سردخانه‌ها ثبت شده است، زیرا تقاضا برای میگو همچنان راکد است. در اروپا، به دلیل افزایش واردات (با پیش بینی تقاضای بالا در فصل تابستان)، تقاضای پایین غیرمنتظره فعلی در حال حاضر منجر به ذخایر بالای میگوی آرژانتینی در دوره‌های جولای و آگوست در انبارها شده است که قیمت‌ را برای همه اندازه ها پایین آورده است.

جدول5- میگوی منجمد اروپا و بازارهای دیگر، قیمت به دلار/کیلوگرم

نمای کلی بازار غذاهای دریایی کره 2022 (قسمت اول)

تولید

تولید غذاهای دریایی کره در سال 2021 به 3.82 میلیون تن رسید که 2.9 درصد نسبت به سال 2020 افزایش داشت. تولید در آب‌های فراساحلی و آب‌های داخلی نیز به ترتیب 0.5 و 26.5 درصد افزایش یافت.

جدول6- تولید غذاهای دریایی کره‌ای در مناطق مختلف  (1000 تن)

تولید داخلی آبزیان کره طی هفت سال گذشته بین 100.000 تا 400.000 تن در نوسان بوده است. به دلیل کاهش منابع شیلاتی در آب‌های مجاور و اعمال مناطق انحصاری اقتصادی توسط کشورهای همسایه از جمله ژاپن و چین، انتظار نمی‌رود تولید داخلی ماهی در آینده افزایش قابل توجهی داشته باشد. قراردادهای ماهیگیری دوجانبه و چندجانبه نیز برداشت کل را محدود می‌کند. برداشت از آب‌های مجاور عمدتاً شامل ماهی ماکرل (mackerel)، یال اسبی (hairtail)، هورس ماکرل (horse mackerel)، ماکرل اسپانیایی (Spanish mackerel)، هرینگ (herring)، شوریده ماهی(croaker)، ماکرل آبی (blue mackerel)، خرچنگ آبی (blue crab)، کاد (cod)، بادکنک ماهی (balloon fish) و  قورباغه ماهی خالدار (monkfish) است.

جلبک دریایی یک ماده رایج در غذاهای کره‌ای و غذاهای فرآوری شده است. تولید جلبک دریایی در سال 2016 برای اولین بار از تولید ماهی از نظر وزنی پیشی گرفت و به دلیل افزایش مصرف جلبک دریایی خشک شده و چاشنی شده و صادرات محصولات جلبک دریایی توسط مصرف کنندگان جدید در سراسر جهان، به سرعت در حال گسترش است.

صید ماهی مرکب محلی در سال های اخیر به دلیل تغییر دمای آب کاهش قابل توجهی داشته و باعث افزایش دو برابری قیمت ماهی مرکب محلی و افزایش تقاضا برای ماهی مرکب وارداتی شده است. واردات ماهی مرکب (HS کد 03074) در سال 2018 با 42 درصد افزایش به 118796 تن رسید. در سال 2021 واردات کشورکره برای ماهی مرکب با کاهش 16.5 درصدی نسبت به سال قبل به 105.699 تن رسید که دلیل آن کاهش تقاضا از سوی صنایع غذایی و فرآوری در میان محدودیت‌های 19COVID- است.

جدول7- تولید غذاهای دریایی کره‌ای بر اساس محصول (1000 تن)

تعداد کشتی‌های ماهیگیری کره‌ای به طور پیوسته در طول 20 سال گذشته کاهش داشته زیرا منابع ماهیگیری کاهش یافته است. دولت کره در تلاش است تا کاهش ناوگان ماهیگیری کره را تسریع بخشد و تولید آبزی پروری در آب‌های کم عمق را به عنوان جایگزین ارتقاء دهد. بخش آبزی پروری اکنون 63 درصد از تولید غذاهای دریایی کره را تشکیل می دهد، در حالی که این رقم در سال 2014 تنها 47 درصد بود. دولت همچنین به دنبال راه‌هایی برای تضمین سهمیه‌های ماهیگیری بیشتر در آب های خارجی است و به دنبال خرید سهمیه‌های ماهیگیری اضافی از کشورهای دیگر از جمله روسیه است.

وزارت شیلات و اقیانوس‌ کره (MOF) محدودیت‌های مجاز صید را برای 15 گونه تعیین می‌کند. در سال 2018 MOF از محدودیت TAC سال تقویمی به برنامه ژوئیه تا ژوئن تغییر کرد. MOF همچنین محدودیت‌هایی را برای فصل ماهیگیری، مناطق ماهیگیری، تعداد قایق های ماهیگیری و روش‌های ماهیگیری تعیین می‌کند.

اگرچه کاهش تقاضای ناشی از  19COVID- از بخش‌های سازمانی و خدمات غذایی وجود داشته است، کارخانه‌های فرآوری غذاهای دریایی کره‌ای در سال 2021 1.37 میلیون تن محصولات دریایی فرآوری شده تولید کردند که 5.2 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت در حالی که با هزینه‌های تولید بالاتر به دلیل افزایش حداقل دستمزد مواجه بودند. و هزینه مواد اولیه بالاتر. این افزایش تا حدی به دلیل افزایش مجدد خرید مواد غذایی از طریق کانال‌های خرده فروشی و افزایش صادرات محصولات دریایی فرآوری شده به بازارهای جهانی است.

جدول8- تولید کشور کره از غذاهای دریایی فرآوری شده

 

فرصت‌های شغلی

تعداد بازدید: ۰

لینک کوتاه: کپی کن!

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

بررسی فرصت ها و تهدیدات نمک زدایی از آب دریا

چ مهر 26 , 1402
زمان مطالعه: 11 دقیقه   به گزارش پایگاه خبری گفتمان دریا، در حال حاضر کمبود آب ۴۰ درصد از جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار داده و این معضل به دلیل گرم شدن کره زمین در حال تشدید و بدتر شدن است، اکنون مهم‌تر از هر زمان دیگری یافتن راه‌حل‌‎های […]

همچنین بخوانید: